رییس فراکسیون جوانان مجلس در گفت‌وگو با برنا مطرح کرد:

افرادی در کشور پست های مدیریتی را مادام العمر حق خود می دانند/ مسئولیت‌های اجرایی در جمهوری اسلامی موروثی نیست

۱۳۹۷/۰۳/۰۵ - ۰۵:۱۷:۰۷
کد خبر: ۷۱۰۹۶۵
افرادی در کشور  پست های مدیریتی را مادام العمر حق خود می دانند/ مسئولیت‌های اجرایی در جمهوری اسلامی موروثی نیست
موسوی گفت: «در حال حاضر مانع بزرگی برای چابکی و نشاط سیستم اداری وجود دارد و آن‌هم حضور افرادی است که بصورت مادام العمر خودشان را به صورت مدیر تعریف کرده‌اند،اگر جای خودشان را به نیروهای تازه نفس بدهند قطعا سیستم با نوآوری‌های جدید مواجه و همچنین انگیزه بالایی در بدنه اجرایی دولت ایجاد خواهد شد. »

به گزارش گروه اجتماعی برنا ؛چهارشنبه -دوم خرداد- کلیات طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان تصویب شد اما  در زمان بررسی جزییات به دلیل اشکالات و ایرادات این طرح و مغایرت بخش‌هایی از آن با قانون برنامه، به کمیسیون اجتماعی ارجاع شد تا مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

فردا بررسی نهایی برروی این طرح صورت خواهد گرفت و طبق گفته رئیس فراکسیون جوانان مجلس از زمان تصویب این طرح در مدت 60 روز مدیرانی که شرایط بازنشستگی را دارند باید جای خود را به مدیران جوانتر بدهند.

با اجرایی شدن این طرح   تفکر مدیریتی کشور از کهولت خارج شده و رنگ نو به خود می گیرد.

و اما با توجه به نوع نگاهی که به انتخاب  مدیران در کشور تاکنون وجود داشته و تفکر  سنتی که  اصرار بر آن است و از همه مهمتر سخت باور کردن جوانان برای پست های مهم مدیریتی  و اینکه آیا بازنشستگان از مسند مدیریت کنار بروند به عنوان مشاور باردیگر حقوق بگیر نخواهند بود و زوایای دیگری که در خصوص این طرح مورد بحث است  با فرید موسوی رئیس فراکسیون جوانان که تاکید بر اجرایی شدن این طرح نیز دارد گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید:

فرید موسوی – رییس فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار جوانان خبرگزاری برنا، در خصوص جزییات طرح منع بکارگیری بازنشستگان گفت: «جزییات این طرح هنوز باقی مانده است و قرار است که فردا -  (یکشنبه 5 خرداد ماه)  در کمیسیون آن را بررسی کنیم.  یک‌سری ابهامات در مورد نیروهای امنیتی، نظامی و ایثارگران پیش آمده که جمع بندی این موضوعات در جلسه گذشته مجلس مقدور نبود به همین علت مجلس بررسی مجدد را به جلسه آینده ارجاع داده است. بعد از تصویب جزییات و ابلاغ این قانون 60 روز فرصت داده شده است تا افرادی که مشمول این قانون هستند جای خودشان را به نیروهای جوان بدهند.»

به گفته موسوی افرادی که مشمول این قانون می‌شوند شامل معاونان وزرا، استانداران، سُفرا و افراد هم‌تراز هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد از بدنه دولتی شامل این قانون می‌شوند، بیان کرد: «آمار متفاوت است اما آماری که دولت اعلام کرد مبنی بر حدود 70 نفر بود. دولت افراد هم تراز و در دستگاه‌های عمومی و غیر دولتی، شهرداری‌ها و ... را مد نظر قرار نداده است و اگر با این افراد جمع بندی کنیم عدد بالایی خواهد شد. مهم‌تر از اینکه چه تعدادی مشمول این قانون می‌شوند؛ موضوع نشاط و چابکی است که در آینده‌ای نزدیک در نظام اداری شاهد آن خواهیم بود.»

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا بازنشستگان پست‌های مدیریتی به عنوان مشاور باقی خواهند ماند، اظهار کرد: «به نوعی این موضوع طراحی شده تا معاونان وزرا به عنوان مشاور باقی بمانند. با همه احترامی که برای تجربه بازنشستگان قائل هستیم اما نباید از استفاده نیرو جدید برای نشاط، شادابی و چابکی سیستم جدید غافل شویم. متاسفانه امروزه درجا زدن سیستم اداری و لختی سیستم مانعی برای توسعه کشور است.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا این افراد حقوقی به عنوان مشاور دریافت می‌کنند یا خیر، گفت: «بله. به عنوان مشاور یک سوم حقوق را دریافت‌ می‌کنند. قابل ذکر است که یک مشاور نمی‌تواند تصمیم گیری‌های اصلی و کلان را انجام دهد.»

رییس فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چشم انداز شما نسبت به اجرایی شدن این طرح چیست، بیان کرد: «با اجرایی شدن این قانون نشاط و انگیزه در نیروی اجرایی ایجاد خواهد. در حال حاضر مانع بزرگی برای چابکی و نشاط سیستم اداری وجود دارد و آن‌هم حضور افرادی است که بصورت مادام العمر خودشان را به صورت مدیر تعریف کرده‌اند. اینچنین نیست که اگر این دسته از افراد از سیستم خارج شوند، سیستم به بن بست برسد بلکه اگر جای خودشان را به نیروهای تازه نفس بدهند قطعا سیستم با نوآوری‌های جدید مواجه و همچنین انگیزه بالایی  در بدنه اجرایی دولت ایجاد خواهد شد. دوستانی که در حال حاضر در مسند مدیریتی قرار دارند خودشان را ملزم به انجام توانمندسازی و جانشین پروری مدیریت‌های سرمایه انسانی می‌دانند. بزرگترین و اصلی‌ترین سرمایه‌ای که امروز در اختیار همگان قرار گرفته سرمایه‌های انسانی و نیروی جوانی است که در کشور وجود دارند. با وجود وضعیت جاری چند زیر سیستم از مدیریت سرمایه‌های انسانی که در واقع نظام ارتقاء، جانشین پروری و نظام توانمندسازی است؛ معنا خودش را از دست داده که بر همین اساس امیدواریم که بتوانیم از جزییات این طرح مراقبت کنیم. افراد ذی نفعی هستند که تمایل ندارند اهداف ترویج این طرح محقق و اعمال شود. اگر مراقبت لازم و ساماندهی در استثنائات قانون فعلی شکل گیرد تصور می‌کنم که درصد بالایی موفق شده‌ایم که نظام اداری را از این حالت لختی خارج کنیم.»

موسوی در خصوص اینکه اگر یک جوان تجربه کاری مورد نظر را نداشته باشد، افزود: «ما نمی‌گوییم زمانی که یک فرد دارای 40 سال سابقه از سیستم خارج می‌شود جایگزینی20-25 ساله خواهد داشت بلکه افرادی در نظام اداری هستند که سال‌ها تجربه اجرایی داشته‌اند اما بخاطر این فضا حضور جدی آن‌ها فراهم نشده است. با اجرا این طرح به دنبال کاریابی جوانان نخواهیم بود. درست است که در کنار این قضیه موضوع ارتقاء اتفاق می‌افتد،  بدنه نفسی تازه می‌کند و نیروهای جوان از پایین تزریق بدنه فعلی خواهند شد اما مطلب اصلی انگیزه و چابک کردن نظام اداری است.»

وی در مورد ابهامات طیف امنیتی و نظامی بیان کرد: «این افراد در جایگاه خودشان می‌توانند به عنوان مشاور باقی بمانند. در همین دستگاه‌های نظامی و امنیتی نیروهای جوانی هستند  که باید فرصت بروز توانمندی‌های خودشان را پیدا کنند. درون دستگاه‌های نظارتی و امنیتی  نیروهای جوانی هستند که قادر به اتخاذ تصمیمات مهم مبتنی بر شرایط روز و نشان توانمندی‌های خودشان هستند. ماهیت فعالیت‌های دستگاه‌های امنیتی به این شکل است که تجربه اهمیت خاصی  پیدا می‌کند و جزو مواردی است که باید بیشتر بررسی شود اما  مجلس اصرار دارد که نیروهای امنیتی و نظامی درون دستگاهی استثناء داشته باشند.»

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا فرزندان بازنشستگان می‌توانند جایگزین‌شان شوند، گفت: «خیر. این قانون وجود ندارد. مسئولیت‌های اجرایی در جمهوری اسلامی موروثی نیست.»

رییس فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سول که چه زمانی این قانون اجرایی می شود، بیان کرد: «اگر یکشنبه بتوانیم در کمیسیون اجتماعی این ابهامات را جمع بندی کنیم باید این طرح به صحن علنی مجلس بیاید.  تصور می‌کنم که با سرعت وارد بحث‌مان شویم چون فوریت این طرح را یک‌بار مجلس تایید کرده و مصوب شده و در حال حاضر جزییاتش به سرعت در صحن علنی بحث می‌شود.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز