رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با برنا مطرح کرد:

بیش از ۴۰۰ برج مسکونی روی خطرناک‌ترین گسل تهران قرار دارد/ انبار نفت شهران دقیقا روی گسل است

۱۳۹۷/۰۳/۰۷ - ۰۵:۰۱:۰۶
کد خبر: ۷۱۱۶۴۷
بیش از ۴۰۰ برج مسکونی روی خطرناک‌ترین گسل تهران قرار دارد/ انبار نفت شهران دقیقا روی گسل است
فراهانی در خصوص ساخت برج‌های مسکونی روی گسل‌های شمالی شهر تهران گفت: «بیش از 400 برج روی گسل شمالی تهران که خطرناک‌ترین گسل تهران تلقی می‌شود، قرار دارد. اگر این گسل فعال شود تمامی برج‌ها در خطر جدی قرار خواهند گرفت.»

به گزارش گروه اجتماعی برنا ،  با وقوع زلزله در آبان ماه سال گذشته در کرمانشاه، شاهد چرخه‌ای از زلزله در سراسر کشور ازجمله تهران بودیم؛ بگونه‌ای که تا چند ماه اخبار زلزله از صدر خبرگزاری‌ها خارج نمی‌شد.

حال با گذشت زمان، مدتی است که اضطراب از وقوع زلزله و صدرنشینی این موضوع در اخبار کاهش یافته است اما این علت نمی‌شود که دیگر شاهد وقوع زلزله نخواهیم بود.

به گفته کارشناسان اگر در استان تهران زلزله‌ای بیش از 7 ریشتر رخ دهد، باید شاهد سطح وسیعی از تخریب و تلفات در تهران باشیم.

بعد از گذشت چند ماه یوناتن بت کلیا - عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این مطلب که 10 منطقه پایتخت به ویژه نیمه شمالی پایتخت بر روی گسل اصلی قرار دارد، گفته بود: «متاسفانه شاهد ساخت ساختمان های 8 تا 12طبقه و بلندتر در پهنه گسل شمال تهران هستیم. 245 ساختمان حساس روی گسل های تهران قرار دارند.»

حال برای پیگیری این موضوع مهم و خطیر با عضو شورای شهر تهران و نماینده شورا در کمیسیون ماده۳۸، گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه آن را خواهید خواند.

مجید فراهانی – رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری برنا، با تأیید این مطلب مبنی بر اینکه 245 ساختمان روی گسل‌های حساس تهران قرار دارند، بیان کرد: «کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران گزارشی در این خصوص تهیه کرده است که آن گزارش نشان می‌دهد در گسل‌های خطرناک شهر تهران به خصوص گسل شمالی (سوهانک، زعفرانیه و شهران) نه تنها خانه و برج سازی انجام می‌شود بلکه بسیاری از صنایع حساس و مهم  مثل انبار نفت شهران دقیقا روی گسل ساخته شده است.»

وی با بیان این مطلب که در گذشته مجوز ساخت بیش از چهارصد برج مسکونی روی گسل صادر شده است، گفت: «این 400 برج مسکونی دقیقا روی گسل قرار دارند.  بیشترین مجوز ساخت برج در منطقه زعفرانیه صادر شده است.»

فراهانی در ادامه افزود: «بیش از 400 برج روی گسل شمالی تهران که خطرناک‌ترین گسل تهران تلقی می‌شود، قرار دارد.  اگر این گسل فعال شود تمامی برج‌ها در خطر جدی قرار خواهند گرفت.»

رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با بیان این مطلب که شورای شهر تهران گزارشی را دراین خصوص به کمیسیون شهرسازی ارائه کرده، گفت: «کمیسیون شهرسازی در وزارت راه و شهرسازی تشکیل می‌شود و همه متولیان شهرسازی شهر تهران در آن حضور دارند. این کمیسیون ممنوعیت ساخت برج‌ها و تأسیسات مهم را تصویب کرده است تا به هیچ‌عنوان مجوز ساخت برج و تأسیسات حیاتی و مهم روی گسل‌ها صادر نشود.»

وی در پاسخ به این سوال چرا در این شرایط جابه‌جایی و نقل مکان تأسیسات صورت نمی‌گیرد، بیان کرد: «باید به مرور زمان برنامه ریزی شود تا این اتفاق هرچه سریع‌تر صورت گیرد. این تأسیساتی که روی گسل قرار دارند و به خصوص تأسیسات مهمی که امنیت شهر را به خطر می‌اندازد (انبار نفت شهران که یکی از بزرگترین مشکلات شهر تهران است.) باید تخلیه و به مکان مناسبی منتقل شوند؛ در آینده هم می‌توان از زمین‌های تخلیه شده به عنوان فضای سبز استفاده کرد.»

رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در پایان یادآور شد: «بلافاصله با مستقر شدن شورای پنجم این موضوع در دستور کار قرار گرفت و ممنوع قلمداد شد. شهرداری در یک سال گذشته هیچ مجوز ساخت برج، تأسیسات و تجهیزات استراتژیک روی گسل‌ها را صادر نکرده است.»

نظر شما