رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در گفت و گو با برنا ؛

طرح ترافیک جدید همان اولین پنجشنبه معضل ایجاد کرد/ ترافیک تهران تنها با مثلث اجرایی حل می شود/ تهران ۸ برابر ظرفیت معابر خودرو دارد

۱۳۹۷/۰۳/۰۹ - ۰۵:۰۱:۲۸
کد خبر: ۷۱۲۵۰۰
طرح ترافیک جدید همان اولین پنجشنبه معضل ایجاد کرد/ ترافیک تهران تنها با مثلث اجرایی حل می شود/ تهران ۸ برابر ظرفیت معابر خودرو دارد
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در خصوص برآورد اجرایی طرح ترافیک جدید گفت: «اجرای طرح ترافیک در همان اولین پنجشنبه موجب سنگین‌تر شدن ترافیک شد.»

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، روز گذشته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در صحن شورای شهر حاضر شد و در خصوص طرح ترافیک اینگونه گزارش داد که نمودارهای برگرفته از سیستم ثبت وقایع ترافیکی شهر به خوبی نشان می‌دهد که در سه هفته بعد از اجرای طرح جدید به طور مشهود کاهش ازدحام و کاهش حجم تردد در ساعت اوج صبح و عصر را شاهد هستیم.

اما با نگاه به شهر تهران و رانندگی در سطح شهر متوجه خواهیم شد که اینگونه نیست و نه تنها از حجم ترافیک کاسته نشده بلکه بر حجم آن افزوده هم شده است. به همین علت با رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس تهران برای تایید یا تکذیب این ادعا به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه آن را خواهید خواند.

سرهنگ محمد رازقی - رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، در پاسخ به این سوال که طرح ترافیک جدید تا چه میزان در  کاهش ترافیک شهری تأثیرگذار بوده است، گفت: «شروع طرح ترافیک جدید با آغاز ماه مبارک رمضان همراه شد؛ در این ماه وضعیت ترافیکی شهر بهم ریخته می‌شود به همین علت به صورت دقیق نمی‌توان در  خصوص نتایج طرح ترافیک اظهار نظر کرد؛ دو عامل مهم دارد. اول، ماه مبارک رمضان و دوم، سردرگمی مردم است. هنوز بسیاری از مردم اطلاعاتی از وضعیت خرید طرح ترافیک ندارند. در دو هفته اول اجرای طرح به صورت آزمایشی شهرداری تهران اعلام کرده بود که کسی اعمال قانون و جریمه نخواهد شد اما این موضوع  به صورت گسترده اطلاع رسانی نشد؛ همچنین فاصله زمانی تصویب طرح تا اجرا  کم بود و شهروندان متوجه آن نشدند.»

به گفته سرهنگ رازقی در اولین پنجشنبه که طرح ترافیک اجرا نشد شهر دچار ترافیک سنگین شد.

وی در ادامه افزود: «اولین پنجشنبه که  طرح اجرا نشد، مردم به سمت استفاده از وسایل نقلیه شخصی سوق داده شدند. با وجود طرح قبلی بسیاری از کسبه مرکزی شهر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کردند اما در این سه هفته که طرح آزاد شد با وسایل نقلیه شخصی خودشان عبور و مرور می‌کنند و به همین علت روزهای پنجشنبه در طرح جدید از ابتدا صبح تا ساعت 5 عصر شاهد بار ترافیکی سنگینی هستیم. یکی از نتایج منفی اجرای طرح جدید در روزهای پنجشنبه بروز چنین وضعیتی است. تصور می‌کنم به علت متراکم شدن ترافیک، برای نیمه دوم سال اجرای این طرح در روز پنجشنبه نمی‌تواند تداوم داشته باشد و به ممکن است که به مشکل بربخورد.»

 رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در پاسخ به این سوال که آیا طرح ترافیک گذشته موفق‌تر بوده یا طرح ترافیک جدید، بیان کرد: «تصور می‌کنم اگر طرح ترافیک جدید در زمان مناسب‌تری اطلاع رسانی و همراه با سازو کار دقیق‌تری اجرا می‌شد، شاهد وضعیت بهتری نسبت به شرایط کنونی بودیم؛ در حال حاضر مردم سردرگم هستند و تکلیف خودشان را نمی‌دانند؛ همین بلاتکلیفی در شکل گیری این وضعیت نامطلوب و مسائل حاشیه‌ای تأثیر گذار بوده است.  بعد از اتمام ماه رمضان باید طرح را بررسی مجدد کرد  و آن زمان باید دقیق تصمیم گرفت که آیا با این ساز وکار می‌توان ادامه داد یا خیر. در گذشته در دو مرحله مردم اجازه ورود به بخش‌های مرکزی شهر را داشتند؛ در ساعت 5 طرح ترافیک به پایان می‌رسید و در یک مرحله ماشین‌های زوج و فرد  وارد می‌شدند و ساعت 7 به بعد بقیه مردم می‌توانستند وارد شوند اما در حال حاضر کلیه ماشین‌ها تا ساعت 7  اجازه ورود ندارند و این کار سبب تشدید حجم سنگین ترافیک در محدوده خارج از طرح ترافیک می‌شود. همچنین از ساعت 5 تا 7 و از ساعت 7 به بعد هم به یک‌باره شاهد ورود به طرح ترافیک هستیم که این‌هم از جمله ایرادات طرح است.»

وی در پاسخ به این سوال آیا طرح ترافیک، ترافیک تهران را کاهش می‌دهد یا اینکه باید از زاویه‌ای دیگر به این مشکل پرداخت و طرحی دیگر برای آن طراحی کرد، اظهار کرد: «برای حل مشکل ترافیک تهران باید راهکار اساسی اندیشیده شود که یکی از آن‌ها طرح ترافیک است و جزیی از آن راهکار اساسی که می‌توانیم در نظر بگیریم استفاده مردم از وسایل نقلیه عمومی  و محدود کردن شخصی‌ها  است. در محدوده مرکزی باید تنها وسایل عمومی از جمله تاکسی و اتوبوس اجازه ورود داشته باشند و مردم نتوانند ماشین شخصی خود را به مرکز شهر بیاورند. این طرح خوبی است که برای ساماندهی ترافیک تهران به صورت کلی می‌توان آن را اجرا کرد.»

رازقی با بیان این مطلب که با اجرا و رعایت مثلث اجرایی  می‌توان از بروز و تشدید ترافیک جلوگیری کرد، گفت: «فرهنگ ترافیک یا قوانین و مقررات ترافیک، مهندسی ترافیک و اصلاحات هندسی معابر این سه عامل هستند که باید همزمان با هم اجرا شوند. تجربه جهانی نشان داده که اگر این 3 عامل با هم در برنامه ریزی‌های شهری بکار گرفته و با هم اجرایی شوند، مشکل ترافیکی تا حد مطلوبی حل خواهد شود.»

به گفته رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران برخی آمارها نشان می‌دهد که 8 برابر ظرفیت معابر در شهر تهران خودرو وجود دارد. چند علت موجب شده تا این مشکل تشدید شود؛  استفاده همه مردم از وسیله نقلیه شخصی، ضعف در حمل و نقل عمومی و نبود فرهنگ ترافیک از عامل‌های تشدید ترافیک است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز