در گفت‌وگو با برنا مطرح شد ؛

زیبا کلام : فراکسیون امید پاسخگو ناامیدی جوانان باشد/باید تغییر در عملکرد رهبری اصلاحات شکل بگیرد/ شکاف عمیق بین نسل جوان امروز و نسل انقلاب

۱۳۹۷/۰۳/۱۳ - ۰۵:۰۳:۰۲
کد خبر: ۷۱۳۴۸۵
زیبا کلام : فراکسیون امید پاسخگو ناامیدی جوانان باشد/باید تغییر در عملکرد رهبری اصلاحات شکل بگیرد/ شکاف عمیق بین نسل جوان امروز  و نسل انقلاب
صادق زیباکلام در خصوص نگاه جوانان به اصلاحات بیان کرد: « اگر تغییر و تحولی در عملکرد شخصیت‌هایی که به نام اصلاح طلب معروف هستند به وجود نیاید و دردها، مشکلات و مسایل نسل جوان را منعکس نکنند هیچ چیزی دگرگون نخواهد شد و دیگر نمی‌توان به جوانان گفت امیدوار باشید. »

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، فردا سالگرد  ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران  است. در کنار این ضایعه با نسل جوانی روبرو هستیم که نه روزهای انقلاب و مبارزه را دیده و نه مقاومت در برابر جنگ تحمیلی و شکل گیری اصلاحات را و نه تلاش برای به ثمر رسیدن اصلاحات  ومسیر که طی شد و نه  بسیاری از اتفاقات تلخ دیگر را؛ اما همین نسل جوان و فعلی در کنار تمام این تجربه نکردن‌ها و لمس نکردن‌ رویدادهای تلخ و سخت با تبلیغات رسانه‌ ای درمورد اهداف  انقلاب مواجه است. 

از سوی دیگر با توجه به شکل گیری و گسترده شدن فضای مجازی، جوانان به راحتی می‌توانند وضعیت تحصیلی، اقتصادی، شغلی و ... خود را با جوانان کشورهای پیشرفته مقایسه کنند. با توجه به وضعیت حساس کنونی کشور، شاید نسل جوان تصور کند که خواسته‌هایش از طرف دولتمردان و مسوولان کشورش جدی گرفته نمی‌شود و کسی جهان آنها  را نمی‌شناسد؛ همه این مسائل می‌توانند دست به دست هم دهند تا سدی در برابر چهره حقیقی انقلاب اسلامی برای جوانان تشکیل شود.

حال برای چرایی این موضوع که چه شد تا جوانان امروز و جوانان روزهای  انقلاب اینگونه در برابر اهداف و خواست های یکدیگر گنگ و مقاوم هستند با یک فعال سیاسی- اجتماعی گفت‌وگو کردیم که در ادامه آن را خواهید خواند.

صادق زیباکلام - استاد دانشگاه  در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، در پاسخ به این سوال که نگاه نسل جوان امروز؛ نسبت به مسیر پیشروی جامعه در مسیر اصلاحات چگونه است   اظهار کرد: «باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که نسل جوان به خصوص دهه هفتادی‌هایی که امروز سال  اول و دوم دانشگاه‌ها را تشکیل می‌دهند،  نسبت به اصلاحات بسیار ناامید شده‌اند و نوری در انتهای تونل اصلاحات نمی‌بینند؛  بخشی از نسل جوان نه تنها امیدی  به اصلاحات ندارد بلکه اصلاح طلبان را به همان میزان مقصر شرایط امروز جامعه ایران می‌بینند که اصولگرایان را مقصر می‌دانند.»

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان جوانانی که احساس می‌کنند مسوولان برای حل مشکلات آنان دغدغه مند نیستند را با خود همراه و هم مسیر  نگهداشت  گفت: «دلایل بسیاری وجود دارد که چرا جوانان به این ناامیدی رسیده‌اند،  مشکلات اعم از مسایل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، بیکاری ... در دهه هفتاد که وارد دانشکده علوم سیاسی شدم به مراتب دانشجویان بیشتر درس می‌خواندند و تحصیل برایشان امری بسیار جدی بود در حالی‌که در شرایط کنونی و فعلی دانشجویان هیچ علاقه‌ای نسبت به درس و تحصیل ندارند و امری غیرجدی تلقی می‌شود؛ برای این قشر تنها مدرک گرفتن جدی است و درس خواندن، فهمیدن و آگاهی  برایشان هیچ اهمیت و اجر و قربی ندارد. اینکه برخی افراد تنها جوانان را نصیحت کنند و مدام بگویند که درس بخوانید، امیدوار باشید دیگر فایده ندارد؛ تا تغییر و تحولی که جوانان را نسبت به آینده امیدوار کند، بوجود نیاید این وضعیت همچنان ادامه دار خواهد بود.»

زیباکلام در پاسخ به این سوال که باید چه تغییراتی حاصل شود تا جوانان نسبت به آینده عملکرد مسئولان  امیدوارتر شوند تا به عنوان آینده ساز این مملکت همراه و همدل  باشند   اظهار کرد: «می‌توان این سوال را با فراکسیون امید مجلس مطرح کرد که ظرف دو سال و چندماه که در مجلس بود‌ه‌اند، چرا هیچ فعالیت و اقدام مهمی از این یک صد اصلاح طلب مشاهده نشده است. در طی این مدت حتی یک نطق هم از آقای عارف نشنیده‌ایم. در طی این دو سال بسیاری از مشکلات، حوادث و رویدادهای جدی  در کشور به وقوع پیوست اما هیچ موضع گیری معقول، شایسته و با جسارتی  از سوی فراکسیون امید مشاهده نشد. فراکسیون امید باید پاسخگوی ناامیدی جوانان امروز باشد. بنابراین اگر تغییر و تحولی در عملکرد شخصیت‌هایی که به نام اصلاح طلب معروف هستند، به وجود نیاید و دردها، مشکلات و مسایل نسل جوان را منعکس نکنند هیچ چیزی دگرگون نخواهد شد و دیگر نمی‌توان به جوانان گفت  امیدوار باشید. باید تغییر در عملکرد رهبری اصلاحات شکل بگیرد؛  مادامی که تغییری در عملکرد رهبری اصلاحات  و تغییری در عملکرد و رویکرد اصلاح طلبان به وجود نیاید این ناامیدی و بی تفاوتی جوانان  ادامه خواهد داشت. »

زیبا کلام  در پاسخ به این سوال که بعد از گذشت چندین سال از تشکیل جمهوری اسلامی، چرا جوانان نسل فعلی نسبت به نتیجه  انقلاب بی تفاوت هستند و در برابر اهداف آن زمان انقلاب گنگ مانده اند بیان کرد: «امروز بعد از 40 سال، نوعی ابهام و علامت سوال میان نسل جوان و انقلاب به وجود آمده است. فرزندم مریم که  متولد دهه 60 است بارها از من پرسیده که پدر خط فکری شما سال 57 چه بوده است؟ چرا علیه شاه مبارزه کردید و مشکلتان چه بود؟ در واقع مسئولان به هیچ وجه نتوانسته است در طی این 40 سال تصویر صحیحی از واقعیت‌های انقلاب را منعکس کند.  جریان اصولگرا (به خصوص جریان تندرو) سعی کرده که انقلاب را مصادره به مطلوب کند یعنی اهداف، آرمان‌ها و خواسته‌های سیاسی خودشان را به جای اصول، اهداف و آرمان‌های انقلاب جایگزین کردند؛ اهداف و آرمان‌های حقیقی انقلاب را به حاشیه راندند و جای آن اهداف و آرمان‌هایی که خودشان به آن اعتقاد دارند را به عنوان اهداف و آرمان‌های انقلاب برای مردم تعریف کردند. هیچ‌گاه از جریان تندرو  نمی‌شنوید که انقلاب اسلامی برای "آزادی"، "دموکراسی"، "حاکمیت قانون"، "آزادی مطبوعات" و "انتخابات آزاد" بود بلکه  به جای آن می‌شنوید که انقلاب برای "نه گفتن به آمریکا"، "نابود کردن اسراییل" و "سرنگونی نظام سلطه و صادر کردن انقلاب به جهان" بوده است. متأسفانه جریان تندرو با انحصار صداوسیما، تریبون‌های نماز جمعه، مجلس و سایر تریبون‌های حکومتی سعی می‌کند اهداف و آرمان‌های خود را به جای اهداف و آرمان‌های انقلاب جا بیاندازد؛ این امر موجب ایجاد یک دوگانگی و شکاف عمیق بین نسل جوان امروز  و نسل انقلاب اسلامی شده است . اگر مسوولان می‌خواهند نسل جوان را علاقمند به آینده کشور، نظام و انقلاب کنند باید تعریف و نگاهی دیگر را جایگزین آنچه که تاکنون کرده‌اند، بکنند.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز