حجت الاسلام والمسلمین سعید عبداللهی در گفت و گو با برنا مطرح کرد؛

جامعه لبریز از پرخاشگری است / الگوبرداری از صبر علی (ع) درمان خشم جامعه است

۱۳۹۷/۰۳/۱۵ - ۰۶:۰۲:۰۲
کد خبر: ۷۱۴۴۶۰
جامعه لبریز از پرخاشگری است / الگوبرداری از صبر علی (ع) درمان خشم جامعه است
عبداللهی گفت: « یکی از لحظاتی که در زندگی انسان بسیار حساس است و گاه به تغییر زندگی او منجر می شود، لحظاتی است که غضب به سراغ فرد می آید. در این لحظات علی(ع) کار را به خدا واگذار می کرد و در لحظه هیچ تصمیمی نمی گرفت. لذا یکی از راهکارهایی که جامعه امروزی ما به آن نیازمند است این است که در لحظات خشم تصمیمی نگیریم. زیرا در آن مقطع فرد قادر به تصمیمی گیری عاقلانه نیست »

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، با فرارسیدن  شب های قدر در ماه مبارک رمضان همه مسلمین جهان به سوگ علی (ع) می نشینند. شاید که در شب های قدر سیره زندگی، بخشش و گذشت علی (ع) بیشتر از هر وقت دیگری مورد توجه قرار می گیرد. اینکه آن حضرت جواب ناملایمت ها و حجم خشمی که از طرف دشمنان بر وی روا می داشتند، همواره با گذشت و عطوفت می داد. با وجود اینکه حضرت علی (ع)،  امام اول شیعیان است، اما متاسفانه امروزه ما کمتر شاهد الگوبرداری زندگی آن حضرت و بخشش وی در سطح جامعه هستیم. جامعه ما به جامعه ای بسیار کم طاقت بدل شده که افراد آن با کوچکترین ناملایمتی انواع رفتارهای خشونت آمیز را بر یکدیگر روا می دارند. با توجه به حلول این شب های عزیز ولزوم رواج این سبک زندگی برای درمان این همه خشم و هیاهو با  حجت الاسلام والمسلیمن سعید عبداللهی، کارشناس مذهبی گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

عبداللهی در این خصوص گفت: « تمامی اعمال حضرت علی برای رضایت خدا بود.یعنی اگر فردی علی(ع) را به عنوان الگو و راهنما خود در زندگی قرار دهد و از روش وی در تک تک لحظات حساس بهره جوید، قطعا آرامش بیشتری خواهد داشت و راحت تر می تواند بر خشم خود غلبه کند.»

وی در ادامه افزود: « یکی از لحظاتی که در زندگی انسان بسیار حساس است و گاه به تغییر زندگی او منجر می شود، لحظاتی است که غضب به سراغ فرد می آید. بنابر روایات در این لحظات شیطان سوار بر انسان است. در این لحظات علی(ع) کار را به خدا واگذار می کرد زیرا که می خواست خدا راضی باشد و در لحظه هیچ تصمیمی نمی گرفت. لذا یکی از راهکارهایی که علی(ع) برای کم شدن خشم و آثار خشم در جامعه به کار می گرفت  و جامعه امروزی ما نیز به آن نیازمند است این است که در لحظات خشم تصمیمی نگیرد. زیرا در آن مقطع فرد قادر به تصمیمی گیری عاقلانه نیست و در نتیجه پشیمانی به بار می آید.»

حجت الاسلام والمسلیمن سعید عبداللهی خاطرنشان کرد: « متاسفانه جامعه ما در حال حاضر از تعلیمات اسلام فاصله گرفته است و مقداری آثار خشم و غضب در آن زیاد شده است و تنها درمان آن بازگشت به آموزه های دینی است. لذا بر همین اساس سطح صبر مردم بسیار پایین آمده است و لبریز از پرخاشگری است و به محض کوچکترین ناملایمتی شروع به پرخاشگری می کنند.»

وی با تاکید بر سرلوحه قرار دادن آموزه های دینی برای کنترل خشم جامعه اذعان داشت: «  آموزه های دینی را سرلوحه خود قرار دهیم و ببینیم علی (ع) که در لحظات حساس زندگی خود چه واکنشی نشان می داد. دشمنان وی از هیچ آزار و اذیتنی بر وی دریغ نمی کردند و حتی آب دهان بر صورت وی می انداختند اما حضرت برای رضای خدا در آن لحظه دست به عمل نمی زد و منتظر می ماند تا خشمش فروکش کند.وقتی خشم فروکش می کرد، کاری را که صلاح بود انجام میداد. لذا اگر جامعه ما این روش را در پیش بگیرد، قطعا در راه کنترل خشم خود و کاهش آسیب های اجتماعی موفق خواهد شد.»

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز