رئیس انجمن علمی سالمند‌شناسی ایران:

عواقب خطرناک روزه‌داری خودسرانه در سالمندان

۱۳۹۷/۰۳/۱۶ - ۰۶:۲۴:۰۵
کد خبر: ۷۱۴۷۴۶
عواقب خطرناک روزه‌داری خودسرانه در سالمندان
رئیس انجمن علمی سالمند‌شناسی ایران گفت: روزه داری خودسرانه سالمندان تهدیدی جدی برای سلامت آنهاست، نیمی از سالمندان از دیابت خود طلاع ندارند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، احمد دلبری رئیس انجمن علمی سالمندشناسی ایران افزود: سالمندان به دلیل تغییر در سیستم بدنی و تغذیه‌ای نیاز به پروتئین زیاد، مایعات بیشتر و انرژی و کالری کمتری دارند و در ماه رمضان این گروه سنی باید با صلاحدید پزشک معالج روزه‌ بگیرند و در غیر این صورت درگیر عوارض متعدد ی خواهند بود.

 

وی در ادامه گفت: دیابت در سالمندان است یکی از مواردی که در کلینیک‌های سالمندی دیده می‌شود البته 50 درصد سالمندان از دیابت خود اطلاع ندارند و از آنجایی که علائم دیابت سالمندی متفاوت از غیرسالمندی است، این افراد با روزه‌داری خودسرانه درگیر عوارض متعددی  نظیر افت قندخون، کاهش سطح هوشیاری، ضعف و بی‌حالی می‌شوند و این عوارض نه تنها در ماه رمضان بلکه در ماه‌های بعدی نیز فرد را درگیر خواهد کرد.

 

دلبری بیان کرد : در دوران سالمندی به دلیل اختلالات هوشیاری و گیجی ممکن است فرد سالمند سقوط را تجربه کند و از آنجا که 30 تا 40 درصد سالمندان در طول یک سال دچار سقوط می‌شوند، این گروه از سالمندان که خودسرانه روزه می‌گیرند نیز با کم‌آبی بدن و افت فشار درگیر این موضوع می‌شوند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار کرد: رژیم غذایی نامناسب، سبک زندگی نامناسب، استفاده غیرصحیح از دارو، حذف وعده‌های غذایی، ورزش زیاد و از همه مهمتر نادیده گرفتن توصیه‌های پزشک معالج،افراد دیابتی را درگیر عوارض متعدد  در ماه رمضان و ماه های آتی می‌کند و این موضوع بطور چشمگیری کیفیت زندگی آنها  را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

وی گفت: صلاحدید پزشک معالج برای روزه داری برای همه سالمندان توصیه می‌شود و فقط به سالمندان  دیابتی  و بیماری‌های زمینه‌ای  اشاره نمی‌شود، با توجه به  ناآگاهی نیمی از سالمندان از بیماری دیابت مراجعه به پزشک برای آنها حیاتی است،  از آنجایی که هدف از روزه‌داری، سلامت و صحت بدن است همه گروه‌های سنی باید این نکته را مدنظر قرار دهند و به دلخواه خود میزان و زمان دارو را تغییر ندهند.

 

دلبری در ادامه افزود: 40 تا 50 درصد سالمندان به طور معمول از یبوست رنج می‌برند که این عارضه به دلیل کم‌آبی، کم‌تحرکی، کمبود فیبر مواد غذایی، بیماری‌هایی نظیر کم‌کاری تیروئید، افسردگی و داروهای مصرفی آن، تأخیر در اجابت مزاج و ... است به این دلیل به افراد سالمند  یا  مراقبان سالمندان که با صلاح‌دید پزشک روزه‌داری می‌کنند توصیه می‌کنیم که در زمان افطار مصرف 6 تا 8 لیوان آب به تدریج و با فواصل زمانی مشخص  تا سحر  را مد نظر قرار دهند و با آب یا شیرگرم افطار کنند. 
 
وی اظهار کرد: در ماه رمضان آب موردنیاز تأمین نمی‌شود و افراد درگیر مسائلی نظیر یبوست، خونریزی مقعدی،‌ هموروئید، فیشر  خواهند شد و از این حیث باید سعی کنند در تأمین فیبر مواد غذایی مصرف  نان سبوس‌دار، سبزیجات و میوه‌جات،  روغن زیتون، توت، ‌انجیر توجه لازم را داشته باشند و حتی‌الامکان یک لیوان شیر ولرم قبل از خواب و یک لیوان آب ولرم بعد از خواب صبحگاهی را در برنامه خود جای دهند.

 

رئیس انجمن علمی سالمند‌شناسی ایران گفت: توصیه اکید متخصصان این است که افراد بعد از 60 سالگی حتی بدون عوارض به پزشک معالج مراجعه کنند و با انجام یک آزمایش از دیابت، فشارخون، چربی‌خون  مطلع شوند اما آمارها نشان می دهد افراد بالای 60 سال تنها با وجود عوارض به پزشک معالجه می کنند و تحقیقات کشوری نشان می‌دهد که نیمی از سالمندان از دیابت خود مطلع نیستند و با پیدایش عوارض به پزشک مراجعه می کنند.

 

وی در پایان گفت: علائم افت قندخون نظیر ضعف و بی‌حالی، تعریق، سرگیجه، سقوط و اختلالات هوشیاری‌ است که سالمندان باید در مواجهه با این عوارض سریعا افطار کنند و  سریعا" علائم  و عوارض روزه داری  خود را به پزشک معالج انتقال دهند تا درگیر عوارض متعدد دیگری نشوند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز