اپل گوشی غیرقابل هک می‌سازد

۱۳۹۷/۰۳/۱۶ - ۲۱:۰۲:۴۷
کد خبر: ۷۱۴۸۴۸
اپل گوشی غیرقابل هک می‌سازد
شرکت اپل همواره رویای تولید یک آیفون غیرقابل نفوذ را در سر می‌پرورانده‌ است اما روند تحقق این رویا پس از هک یک آیفون در سال 2015 توسط پلیس فدرال آمریکا سرعت بیشتری به‌خود گرفت. به نظر می‌رسد اپل بالاخره موفق به غیرقابل هک کردن آیفون‌ها شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، در سال 2015 پس از حملات تروریستی در آمریکا، FBI از اپل درخواست کرد تا قفل گوشی آیفون یکی از تروریست‌ها را که احتمال می‌رفت حاوی اطلاعات مهمی درباره ماهیت حمله‌کنندگان باشد باز کند. اپل از پاسخگویی به این درخواست پلیس فدرال آمریکا سر باز زد و حتی پس از ارائه‌ی حکم دادگاه در این‌باره نیز همچنان اقدام به گشودن قفل آیفون مورد نظر نکرد. در آخر پلیس آمریکا با استفاده کمک یک شرکت شخص ثالث و با پرداخت جایزه 1 میلیون‌ دلاری موفق به گشودن قفل این آیفون گردید.

در سوی دیگر اپل که به این کار تن نداده بود اکنون در حال ارتقای سطح امنیتی آیفون‌ها به گونه‌ای بود که حتی توسط خود این شرکت نیز امکان قفل گشایی آن‌ها وجود نداشته باشد. اما FBIهمچنان به دنبال یافتن راه‌هایی برای دسترسی به اطلاعات هر گوشی موبایل هوشمندی بود و در این راه با شرکت‌های مختلفی همکاری کرد.

این تلاش‌ها بالاخره منجر به اختراع دستگاهی به‌نام GrayKeyشد که توانایی قفل‌گشایی هر نوع گوشی آیفون بدون توجه به مدل و نسخه سیستم‌عامل آن را داشت. نکته ماجرا این است که این دستگاه از نقص‌های امنیتی درون گوشی‌های آیفون بهره می‌برد که خود اپل از آن‌ها بی‌خبر است. حتی در صورت یافتن این نقص‌ها و ارائه بروزرسانی برای برطرف کردن‌ آن‌ها بازهم احتمال یافتن روش‌های نفوذ جدید توسط این دستگاه و دستگاه‌های مشابه وجود دارد.

GrayKey از طریق پورت لایتنینگ به آیفون متصل شده و با استفاده از روش جستجوی جامع یا brute force یعنی امتحان کردن تمام پسوردهای ممکن برای باز کردن قفل گوشی استفاده می‌کند و پس از آن تمام اطلاعات گوشی قابل دسترس خواهند بود.

اما شرکت اپل با ارائه یک قابلیت جدید در سیستم‌عامل iOS 12، بدون اینکه خودش متوجه باشد آسان‌ترین راه برای جلوگیری از نفوذ این دستگاه و دستگاه‌های استفاده کننده از روش مشابه را پیدا کرده‌است.

iOS 12 دارای یک ویژگی جدید خواهد بود که از طریق آن در صورتی‌که بیش از یک ساعت از قفل شدن آیفون گذشته باشد، اتصال USB آن را مسدود می‌سازد. این بدین معنی‌است که اگر کسی یک آیفون را به سرقت ببرد و بخواهد با استفاده ازGrayKey به آن نفوذ کند تنها 60 دقیقه برای اتصال و هک آیفون فرصت خواهد داشت.

در صورت بهره‌مند بودن آیفون از یک پسورد قوی، این کار برایGrayKey تقریباً غیرممکن خواهد بود. زیرا هرچه پسورد پیچیده‌تر باشد این دستگاه زمان بیشتری برای رسیدن به آن صرف خواهد کرد که اگر این زمان بیش از یک ساعت طول بکشد، آیفون مورد نظر به صورت خودکار ارتباط USB را قطع کرده و این دستگاه بلا استفاده خواهد گردید.

این روش اگر نگوییم تنها، یکی از موثرترین روش‌ها برای هک کردن یک آیفون است و با وجود اینکه احتمال کشف نقص‌های امنیتی جدید همواره وجود دارند، اما اپل با معرفی این قابلیت در iOS 12گام بزرگی برای غیر قابل هک کردن آیفون‌ها یا تولید یک آیفون جدید غیرقابل نفوذ برداشته است.

البته بدیهیست که که پلیس آمریکا و دیگر شرکت های شخص ثالث همواره به تلاش خود برای کشف روش‌های جدید قفل گشایی از آیفون‌ها ادامه خواهند داد اما در صورت کشف روش‌های جدید نیز یا باید فرآیند کلی آن کمتر از 60 دقیقه به طول بکشد یا اینکه از روشی به جز پورت USB به گوشی موبایل متصل شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز