یک کارشناس آموزش در گفت و گو با برنا مطرح کرد؛

کتاب های درسی تغییر نکند به زودی عقب مانده ترین کشور دنیا می شویم

۱۳۹۷/۰۳/۲۱ - ۰۵:۰۲:۵۰
کد خبر: ۷۱۶۲۶۳
کتاب های درسی تغییر نکند به زودی عقب مانده ترین کشور دنیا می شویم
راد گفت:« در برخی کتب درسی مدارس نظریاتی مطرح است و به شاگردان آموزش داده می شود که در این تاریخ زمانی در علم منسوخ است و هزاران نظریه علمی به روز تر مطرح شده اما ما همچنان به همان نظریات کهنه می پردازیم.حتی کتب دانشگاهیمان هم به روز نیست ، متاسفانه معلمان هم علاقه ای به بروز شدن کتاب ها ندارند.»

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش خبرگزاری برنا، روز گذشته سرپرست اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی از تمدید مهلت ثبت‌نام الکترونیکی کتاب درسی تا ۸ تیرماه خبر داد و اما اگر دقتی به  کتب درسی مدارس  انداخته باشید، متوجه می شوید ، چندین دهه است از نظر پایه ریزی تکنیک آموزش و محتوای علمی، مطالب کتاب های درسی در مقاطع مختلف تحصیلی  چندان تغییری نکردند. این در حالی است که سرعت علم روز به روز بیشتر شده و فاصله بین اساس آموزش کتب قدیمی و دانش آموزان امروزی هر لحظه بیشتر می شود. حالا این سوال  مطرح است  که این تغییر روش ندادن در شکل یاد دادن های معلمان و محتوای دروسی که دانش آموزان باید یاد بگیرند با توجه به سرعت رشد  تکنولوژی در جهان چه صدماتی را به  جامعه از نظر سطح سواد  و چه صدماتی را به کشور از نظر سطح علمی ایران در مقایسه با  جهان وارد خواهد کرد .

در این خصوص با یک کارشناس آموزشی، محمدعلی راد، گفت و گویی داشتیم تا از علت مقاومت در برابر تغییر و به روزرسانی در آموزش و پرورش بدانیم که در ادامه می توانید بخوانید:

راد  با بیان اینکه کتب درسی یک بار در سال ۸۴ یک بار هم سه سال پیش تغییر کرد گفت : البته بعد از تغییرات، باز پایه و اساس آموزش  همان پایه ریزی است که   ۴۰ سال پیش شکل گرفت  و  تغییرات محسوسی در حوزه محتوای کتب درسی نداشتیم. تنها می توان گفت مباحثی  از سالی به سال دیگر جا به جا شده و یا جلد و نوع نوشتار تغییر کرده است. اصل و پایه علمی عوض نشده است.»

او افزود:« به دنبال این عدم تغییر ،شکافی بین دانش آموزان نسل جدید و کتب نسل قدیم پیش آمده است . آموزش و پرورش برای پر کردن این شکاف کتبی مانند سواد رسانه ای، مهارت های زندگی و ... را تالیف کرده است که متاسفانه معلمانی که تخصصی در این امر ندارند را برای آموزش به دانش آموزان سر کلاس ها می فرستند. از طرفی  این کتب هم چندان از نظر علمی  به روز نیستند.»

راد در خصوص سایر مشکلات در زمینه بروزرسانی نشدن کتب درسی گفت:« کتب دیر به دیر به روز می شوند،با کمبود معلم متخصص رو به رو هستیم و مشکل بزرگ تر این است که وقتی کتب عوض می شوند، به معلم ها در حد یک یا دو ساعت آن هم در حد کلاس های تابستانی آموزش داده می شود که واقعا کافی نیست.»

وی در خصوص اینکه  عقب ماندگی آموزش و پرورش در به روزرسانی محتوای علمی کتاب های درسی و دوری از علم روز  آموزش تا چه میزان موجب عقب ماندگی کشور می شود گفت:«تکنیک آموزش  و محتوای کتب مدارس تغییر نکند به زودی عقب مانده ترین کشور دنیا می شویم. در برخی کتب درسی مدارس نظریاتی مطرح است و به شاگردان آموزش داده می شود که  در این تاریخ زمانی در علم منسوخ است و هزاران نظریه علمی به روز تر  مطرح شده است اما ما همچنان به همان نظریات کهنه می پردازیم.حتی کتب دانشگاهیمان هم به روز نیست و متاسفانه معلمان هم علاقه ای به بروز شدن کتاب ها  ندارند چرا که این به روز شدن برای آنها  مستلزم کلاس رفتن و آموزش دیدن برای نحوه آموزش  است، در نتیجه ترجیح می دهند به همان شیوه قدیم باقی بمانند.»

محمد علی راد در خصوص برقراری ارتباط بین دانش آموزان امروزی با  کتب و معلمان گفت:« مطالب کتب درسی کهنه و غیر کاربردی است. از طرفی دانش آموزان از طریق فضای مجازی  سهل و با سرعت  اطلاعات به روزتری از هر مبحث را   کسب می کنند و به راحتی می توانند متوجه خطای معلم شوند در صورتی که در قدیم در صورت تدریس خطا ،خیلی کم و یا دیر  اشتباه تدریسی مشخص می شد.»

او افزود:« آموزش پرورش ما فقط به  آموزش مطالب غیرکاربردی که چندان هم به روز نیست بدل شده است و ما چندان پرورش و تربیتی که به دانش آموزان آموخته شود را نمی بینیم.از طرفی خیلی اوقات معلمان فرهنگ صحیح تدریس را ندارند لذا باعث انزجار دانش آموزش از درس می شوند »

او در خصوص اینکه چرا با رشد تکنولوژی و امکان لب تاپ و تبلت هنوز هر ساله کتب درسی چاپ می شوند و به جای آن از امکانات دیجیتالی استفاده نمی شود تا کاهش مصرف کاغذ هم داشته باشیم  گفت:« در خیلی از کشورهای دنیا از تبلت به جای کتاب برای آموزش استفاده می شود. شاید جالب باشد بدانید که این تکنولوژی در شهرهای پیشرفته نیست ولی در یکی از روستاهای محروم سیستان بلوچستان که بچه ها بورسیه دولت هستند از این تکنولوژی استفاده می شود.»

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز