در روز عید فطر ؛

آزادی دوباره «وطن» با همدلی من و تو

۱۳۹۷/۰۳/۲۵ - ۰۵:۰۵:۰۳
کد خبر: ۷۱۷۹۰۷
آزادی دوباره «وطن» با همدلی من و تو
یکی از محیط‌بانان منطقه‌ی قیر و کارزین استان فارس به نام وطن نوروزی در پی درگیر شدن با یک شکارچی ناخواسته باعث کشته شدن او شده و محکوم به قصاص است که با تلاش های فراوان رضایت خانواده مقتول جلب شده اما برای آزادی وطن از پشت میله های زندان 540 میلیون تومان دیگر لازم است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری برنا، چند روزی است که از سوی فعالان محیط زیست تصویری در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است که از مردم درخواست شده است تا در آزادسازی یکی از محیط بانان به نام « وطن نوروزی» همیاری کنند. وطن نوروزی محیط بانی است که چهار سال پیش، طی درگیری با یک شکارچی، ناخواسته موجب قتل او شد و در دادگاه به قصاص محکوم شد   و حالا خانواده او و فعالان محیط زیست از جمله انجمن گنجه پشتیبان زیست بوم  از مردم می خواهند تا با همیاری خود و کمک در جمع آوری مبلغ دیه، آزادی دوباره را به «وطن» هدیه دهند.

ایزدی، مدیر انجمن گنجه پشتیبان زیست بوم  در گفت و گو با خبرنگار برنا در این خصوص گفت: « دادگاه کیفری یک استان حکم قتل عمد را تایید کرده است همچنین حکم استیضان هم صادر شده است که به موجب این حکم دادگاه محلی اختیار مستقیم اجرا حکم را دارد. بعد از صدور حکم قتل عمد، در واقع امکان اصلاح و تجدید نظر وجود ندارد.»

مدیر انجمن گنجه پشتیبان زیست بوم، در خصوص مبنا صدور حکم عمد بودن قتل در حالی که وطن یک محیط بان است، چنین گفت: « متاسفانه اجازه حمل اسلحه توسط محیط بانان به مثابه سایر نیروهای مسلح نیست.  محیط بانان در صورتی که در منطقه استحفاضی خود باشکارچیان متخلف و بعضا شرور مواجه شوند و یا خوف جان داشته باشند،  تنها برای ایجاد رعب و وحشت برای شکارچی اقدام به شلیک تیر می کنند. متاسفانه احتمال خطا در این شرایط بسیار بالاست و ممکن است که در اثر خطا، حادثه ای ایجاد شود.این در حالی است که وطن هیچگونه قصد و غرضی در پیشامد این حادثه نداشته است.»

او در خصوص جزئیات پرونده گفت: « پیگیری ها از ابتدای جریان بود اما در دو سال آخر جدی تر شد و ما موفق شدیم خانواده مقتول را که به هیچ عنوان حتی حاضر به گفت و گو هم نبودند راضی به بخشش و رضایت بکنیم.البته در هر صورت یک جوان از این خانواده گرفته شده است اما با این وجود این خانواده با لطف فراوان راضی به بخشش شدند. در واقع در آخرین روزکاری سال 96، تفاهم نامه رضایت امضا شد و متاثر از آن 210 میلیون تومان توسط بیمه دیه از سوی سازمان محیط زیست، به اولیا دم پرداخت شد. در حال حاضر 540 میلیون دیگر لازم است تا وطن از پشت میله های سرد زندان آزاد شود. از آن جایی که  خانواده وطن برای تامین این مبلغ با مشکلاتی مواجه هستند، لذا از مردم درخواست همیاری داریم.»

وی در خصوص روند کمک های مردمی و مبلغی که تا کنون جمع شده است، ضمن تشکر و قدردانی از همیاران و همراهان این پویش گفت: « تنها در فروردین و اردیبهشت که نسبتا ماه های پرخرجی هم هستند، حدود 120 تومان جمع شده است. اما با توجه به وضعیت روحی نابسامان وطن، هرچقدر سریعتر این مبلغ جمع شود، به نفع خود او است و زودتر آزاد می شود .پیش بینی می شود که تا چند هفته آینده تمامی این مبلغ جمع آوری شود.»

ایزدی در پاسخ به این سوال که اگر محیط بان اسلحه نداشته باشد در مقابل شکارچی مسلح چه اقدامی می تواند بکند، گفت: « کار محیطبانان دفاع از آب و خاک و محیط زیست این کشور است. متاسفانه در شرایط اضطراری در صورت وقوع حادثه برای هر دو طرف( چه شکارچی و چه محیط بان) خود محیط بان مسوول است. این مسئله موجب عدم اختیار محیط بان در دفاع از خود می شود که لازم است در این خصوص قوانین تغییر کند و قوانین حمایتی برای محیط بانان تصویب شود. اما متاسفانه مجلس شورای اسلامی هنوزبرای اصلاح قوانین حمایتی محیط بانان قانع نشده است.متاسفانه این مسئله، بحث تازه ای نیست بلکه خیلی زودتر سازمان محیط زیست باید ایجاد چتری های حمایتی خود از محیط بانان اقدام می کرد. محیط بانان نباید در صورت بروز مشکل خود پاسخگو باشند، بلکه باید به واسطه وظیفه خطیر آنان حمایت هایی از آنان به عمل آید.»

او در ادامه افزود: « یکی از مشکلات اصلی محیط بانان و جنگل بانان این است که این نیرو ها در صورت بروز مشکل مانند سایر نیروهای مسلح حق استفاده از اسلحه را ندارند. این خود یک مشکل بزرگ است و اما مشکل بزرگ دیگر فرهنگ شکارچیان ما است.  دلیل این است که در حوزه محیط زیست فرهنگ سازی نشده است. سازمان محیط زیست باید تلاش کند تا فاصله خود را با مردم و با جامعه شکارچیان کم کند و با برقراری ارتباط با این جامعه، به آن ها آموزش هایی دهد و از این طریق اقدام به فرهنگ سازی کند.»

vatannorouzi-compressor

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز