عضو کمیسیون اصل ۹۰ در گفت و گو با برنا مطرح کرد؛

آزار جنسی یا سادیسم فقر فرهنگی و معیشتی

۱۳۹۷/۰۳/۲۸ - ۰۵:۰۴:۰۵
کد خبر: ۷۱۸۷۵۸
آزار جنسی یا سادیسم فقر فرهنگی و معیشتی
داداشی گفت : «قانون هر چقدر برخورد مناسب داشته باشد تا فرهنگسازی نشود و معیشت جامعه مناسب نشود هیچ نشانه ای در رفع مشکل ایجاد نمی شود هر سه این موارد در کنار هم و باهم برای از بین بردن آسیب های اجتماعی اثرگذار هستند و در نبود هر کدام ثمری ایجاد نمی شود .»

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا،  28 مرداد ماه سال گذشته ، خبر تجاوز و قتل دختر 7 ساله پارس آبادی (آتنا اصلانی )در رسانه ها منتشر شد.  بعد از این خبر،  دیگر خبر تعرض به دختران و پسران کودک و نوجوان کشور  از صدر اخبار حوادث پایین نمی آید   و اما هنوز بهت  خبر آزار و اذیت  یک ناظم به 16 دانش آموز پسر از ذهن ها پاک نشده بود   که با خبر ربودن و تجاوز به 41 دختر ایرانشهری در رسانه ها مواجه شدیم و هنوز این خبر تازه است که  از لرستان  خبر آمد به 6 دانش آموز تعرض شده است ...متاسفانه آمار رفتار سادیسمی جنسی روز به روز بیشتر شده و در یکسال گذشته روند تصاعدی به خود گرفته است. در خصوص علت این افزایش آمار و برنامه ریزی مقامات قضایی ، امنیتی و آموزشی برای پیش گیری از وقوع اتفاقات مشابه  با ولی داداشی، نماینده کمیسیون اصل 90 ( کمیسیونی که به شکایات مردمی و عملکرد سه قوه رسیدگی می کند) گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

 ولی  داداشی با بیان اینکه   قانون فصل ختامی برای چنین جرائمی است و در مواد مقرر شده قانون مجازات اسلامی، مجازات های مختلفی از اعدام تا حبس های طولانی مدت را  برای این موارد پیش بینی کرده است گفت : این جرم می تواند مشمول مجازات مفسدین فی الارض شود و قوه قضاییه  باید به چشم مفسدین فی الارض به متهمان اینگونه پرونده ها  نگاه کند.  عمل این افراد موجب ایجاد رعب و وحشت در جامعه زنان می شود و باید بررسی شود که آیا این جرائم برای مخدوش کردن امنیت داخلی و ملی کشور از خارج از کشور سازماندهی شده است یا خیر؟ که اگر چنین فرضیه ای به استباط برسد  خود جرم مستقلی است که مجازات مستقلی  هم دارد و دستگاه های اطلاعاتی باید به این مسئله ورود کنند.  البته نمی توان به قطع در این خصوص اظهار نظر کرد اما ظاهر مسئله بسیار مشکوک است. در وقوع این قبیل جرائم همیشه فرض احتمال سازماندهی این جرائم مورد نظر قرار می گیرد. یک موضوع رسیدگی قوه قضاییه به اصل جرم است و نکته مورد توجه بعدی احتمال سازماندهی شدن این جرائم است که البته نمی توان به طور قطع در این خصوص اظهار نظر کرد چرا که در حال حاضر مدرکی موثقی در دست نیست.»

او در پاسخ به این سوال که مجازات های سنگین قضایی راه حل  پاکسازی جامعه از ارتکاب این جرایم نبود زیرا به نظر می رسد  سلامت جامعه دچار مشکل جدی شده  و این افراد سادیسم آزار جنسی دارند دولتمردان علت افزایش اینگونه آسیب های اجتماعی و رشد آن در یکساله گذشته تاثیر گرفته از چه می دانند و چه تصمیمی برای بهبود شرایط روانی جامعه دارند گفت : « متاسفانه فرهنگ  و فرهنگسازی مورد  غفلت تمامی مسوولان کشور قرار گرفته است،.ما فرهنگ را ذیل اقتصاد، سیاست و... تعریف کرده ایم. به همین علت است که در فرهنگ سازی مسائل ساده به مشکل برخورده ایم چرا که فرهنگ، فرهنگ سازی نداریم. فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی داریم اما در مدارس، دانشگاه ها، سازمان های مردم نهاد، رسانه و... فرهنگ سازی برای حذف رفتارهای غلط و جایگزینی  رفتارهای صحیح نکرده ایم. این ارگان ها و سازمان ها  می توانند دست به دست دهد  رفتارهای درست را اپیدمی کنند ولی مسولان ما به هماهنگی فرهنگسازی بین این مراکز و اصل مهم فرهنگسازی   توجه ندارند. امیدواریم بتوانیم با همیاری مردم و سازمان های مردم نهاد  قدم بزرگی در راه فرهنگسازی برداریم.»

وی در ادامه در خصوص اینکه در گذشته هم معضلات اقتصادی و فرهنگی وجود داشت چرا رفتارهای خشن اجتماعی چنین آماری  نداشت چنین  توضیح داد : در گذشته هم شاهد وقوع اینگونه جرایم بودیم ولی امروزه رسانه ها به قدری پیشرفت کرده اند که کوچکترین اتفاقی از هر نقطه جهان، با سرعت  بسیار بالا  در اقصی نقاط دنیا منتشر می شود . سرعت اطلاع رسانی در این موارد دخیل است. بازخورد انتشار این خبر در حال حاضر بسیار بیشتر از بازخورد این خبر در سال های گذشته بود چرا که در گذشته رسانه ها انقدر قوی نبودند.نمی توان به قطع گفت که امار این جرائم بالا رفته است ولی عملکرد رسانه ها در این خصوص بسیار قوی بوده است به  طوری که مسوولان را نسبت به این قبیل مسائل حساس کرده اند. »

ولی داداشی در مورد اینکه با توجه به  ارتکاب اینگونه اعمال در نقاط مختلف کشور است به طوری که امنیت روانی جامعه را برهم زده است   مجلس برای جلوگیری از وقوع اتفاقات مشابه چه برنامه ریزی دارد  گفت: « عوامل زیادی دست در دست هم می دهند تا این آمار وحشتناک رقم می خورد. برای جلوگیری از وقوع دوباره چنین مسائلی باید وضعیت فرهنگی، معیشتی درست شود زیرا این دو عامل از علل اصلی شکل گیری مشکلات روانی است که منجر به ارتکاب اینگونه اعمال می شود   تا وقتی این مسائل درست نشود، نمی توانیم  آمار  این جرایم را پایین بیاوریم.»

وی با تاکید بر اینکه تا مثلث قانون متناسب ، معیشت مناسب  و فرهنگسازی در کشور شکل نگیرد  این نوع جرایم هر روز بیشتر و آمارش افزوده خواهد شد گفت : « قانون هر چقدر برخورد مناسب داشته باشد تا فرهنگسازی نشود و معیشت جامعه مناسب نشود هیچ نشانه ای  در رفع مشکل ایجاد نمی شود هر سه این موارد در کنار هم و باهم برای از بین بردن آسیب های اجتماعی اثرگذار هستند و در  نبود  هر کدام ثمری ایجاد نمی شود .  این در صورتی است که فرهنگ واخلاقیات  قالب مردم چنین اعمالی را مردود می داند. برای جلوگیری از تکرار این وقایع باید در آموزش و پرورش، آموزش عالی و...  به مردم آموزش هایی  لازم داده شود.این اقدامات بسیار موثر است که متاسفانه به آن توجهی هم نشده است.امیدواریم که با همت مردم و مسوولان دیگر شاهد این جرائم دهشتناک نباشیم.»

 

نظر شما