کشف تمدنِ ۷۰۰۰ ساله در ایران / ببینید

۱۳۹۷/۰۳/۲۹ - ۱۷:۵۶:۲۱
کد خبر: ۷۱۹۸۵۸
کشف تمدنِ ۷۰۰۰ ساله در ایران / ببینید
با بررسی باستان‌شناسی محوطه تاریخی «تهماچی» در شهرستان «دیلم» استان بوشهر نشان‌هایی از وجود یک تمدن بزرگ و قدیمی در این منطقه به دست آمد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ؛ مدتی پیش افرادی آثاری سفالی از تپه تاریخی «تهماچی» در دشتی وسیع در جوار روستای «شاه‌عبدالله» در محدوده روستای عامری، در شهرستان «دیلم» استان بوشهر به دست آوردند، این کشف باعث شد تا تیمی باستان‌شناس از معاونت میراث فرهنگی منطقه را مورد بررسی قرار دهند و به نتایج جالبی در این محوطه‌ی تاریخی دست پیدا کنند.

تپه‌های بزرگِ این منطقه که ارتفاعی پنج تا شش متری از سطح زمین‌های اطراف دارند و دارای لایه‌های تاریخی و فرهنگی هستند، یافته‌های تاریخی و فرهنگی را به وضوح در سطح تپه‌ها شامل ظروف سفالی نخودی رنگ با نقوش هندسی به رنگ قهوه‌ایی، سبز تیره و سیاه نشان می‌دهند که به گفته‌ی روابط عمومی میراث فرهنگی استان بوشهر؛ نمونه‌های آن در روستاهای چهار روستایی شهرستان "گناوه" و "تل سوز"، "تل قاشی" و روستای "خلیفه‌ایی" در شهرستان دشتستان پیدا شده‌اند و همزمان با فرهنگ دوره "باکون" در استان فارس تخمین زده شده‌اند.

از سوی دیگر علاوه بر سفال منقوش، ابزارهای سنگی و استخوان‌هایی نیز در سطح محوطه یافت شده است .

با توجه به یافته های ابتدایی از این منطقه که برای اولین بار در شهرستان دیلم شناسایی شده است، می‌توان حدس زد که این محوطه متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد است که از نظر تاریخی در پس کرانه‌های خلیج‌فارس اهمیتِ زیادی دارد.

 

پیش از این نیز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از انجام تحقیقات باستان شناسی در هشت محوطه باستانی در پس کرانه‌های خلیج فارس خبر داده بودند که به دنبال آن شهری باستانی از دوره ایران باستان در این منطقه که می‌تواند "گاوبندی باستان" باشد، به دست آمده بود.

همچنین در طول یک سال گذشته به دنبال انجام کاوش‌های متعدد در مناطق مختلف خلیج‌فارس در جنوب کشور، نتایج مختلفی از این مطالعات به دست آمده‌اند که می‌توان به این موارد اشاره کرد.

«کشف شواهد حضور اقوام ایرانی در خلیج فارس» به دنبال انجام فعالیت‌های باستان‌شناسی تپه «گل‌پختی» اعلام شد که این بررسی‌ها در پُر رنگ کردن حضور اقوام ایرانی در دوران پیش از تاریخ تا دوران تاریخی در سواحل و پس کرانه های خلیج فارس نتایج مطلوبی به دنبال داشته باشد و از تخریب بیشتر آن جلوگیری می‌کند.

همچنین به دنبال انجام عملیات گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه تاریخی «تل‌پیر»، ۱۲ محوطه تاریخی مربوط به دوران‌های مختلف تاریخی به عنوان یکی از نخستین دهکده‌ها در پس کرانه‌های خلیج فارس به دست آمد.

از سوی دیگر به دنبال بررسی‌های سیامک سرلک؛ در محوطه تاریخی «تم‌مارون» در هرمزگان آثار تاریخی به دست آمدند که قرار گرفتن آن‌ها در حوزه خلیج فارس، نشانگر انجام فعالیت‌های صنعتی مانند فلزگری، شیشه‌گری و سفالگری دربین جوامع این دوره است.

همچنین در جدیدترین کشفیات و مطالعات انجام شده در محوطه‌ی تاریخی دیگری در استان هرمزگان و در نزدیکی خلیج‌فارس، علیرضا عسکری چاوردی، در محوطه‌ی «تل پرگو» استان هرمزگان عملیات مطالعه و کاوش باستان‌شناسی انجام می‌دهد.

 

نظر شما
پرونده ویژه