اسماعیل کهرم در گفت و گو با برنا :

منطقه ری در خطر فرونشست زمین / عملکرد سازمان آب و فاضلاب منجر به تشنگی دائم تهران می شود / ۶۴۰ دشت کشور تا ۱۰ متر فرونشسته اند

۱۳۹۷/۰۳/۳۰ - ۰۷:۱۹:۵۸
کد خبر: ۷۱۹۸۹۰
منطقه ری در خطر فرونشست زمین / عملکرد سازمان آب و فاضلاب منجر به تشنگی دائم تهران می شود /  ۶۴۰ دشت کشور  تا ۱۰ متر فرونشسته اند
مشاور رئیس سابق سازمان محیط زیست گفت:« منابع دیگری جز آب های زیر زمینی برای تامین منبع آب وجود ندارد. حتی سدهایمان هم خشک است. امکان واردات آب نیز تقریبا غیر ممکن است.»

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری برنا، زمزمه برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی توسط سازمان آب و فاضلاب و شهرداری اخیرا از سوی منابع مختلف به گوش می رسد. سالهاست که در خصوص برداشت های بی رویه آب  و عواقب جبران ناپذیر آن هشدار می دهند و حال این بی توجهی از سوی کسانی که با اطلاع ترین افراد به بحران آب هستند بهت برانگیز است . 

در این خصوص عواقبی این برداشت های بی رویه آب های زیر زمینی می تواند ایجاد کند  با اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست، مشاور رئیس سابق سازمان محیط زیست در امور محیط طبیعی، گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

اسماعیل کهرم در خصوص برداشت های بی رویه از سفره های آب زیر زمینی برای مصارف شهروندان از سوی سازمان آب و فاضلاب چنین اذعان داشت: « هر چند وقت یکبار، سازمان آب و فاضلاب طی اعلامیه ای از مقدار مصرف آب و برداشت از آب های زیر زمینی خبر می دهد.اگر این روند ادامه پیدا کند، تهران تشنه خواهد ماند و تشنه خواهد مرد.از آب های زیرزمینی بیش از حد استفاده کرده ایم. متاسفانه برداشت هایی که از سفره های آب های زیر زمینی می کنیم، جبران نمی کنیم و به همان مقدار آب به سفره های آب های زیر زمینی  برنمی گردانیم. چنانچه این روش را ادامه دهیم، سفره های آب های زیرزمینی ما تمام خواهد شد.»

*ستون های ایران در حال ریزش است

وی در خصوص اینکه چند درصد از این برداشت ها بی رویه است گفت:«حدود نصف ۶۴۰ دشتی که در ایران داریم حتی تا ۱۰ متر فرونشسته اند. دلیلش هم این است که ما از سفره های آب های زیرزمینی برداشت های اضافه داشتیم و چیزی هم جای آن نگذاشته ایم. سفره های آب های زیرزمینی، به مثابه  ستون های یک خانه هستند.چنانچه ستون را بشکنیم، خانه نیز از بین می رود. وقتی از سفره های آب های زیرزمینی برداشت بکنیم، زمین فرو میریزد. فرونشست می تواند به دو صورت باشد. یک فروچاله: که ارتفاعی حدود ۲۰ یا ۳۰ متر دارد. مانند فرونشستی که در یکی از دشت های نزدیک کبودرآهنگ رخ داده است و نوع دوم فرونشست کامل است که ابعاد آن بسیار گسترده است. همه این ها به دلیل برداشت بی رویه از سفره های آب های زیرزمینی است.»

*سدهایمان هم خشک است

وی با تاکید بر اینکه  هیچ منبع دیگری جز آب های زیر زمینی برای تامین منبع آب وجود ندارد گفت : حتی سدهایمان هم خشک است.  برای پر کردن دریاچه ارومیه هم هیچ منبعی وجود ندارد. امکان واردات آب نیز تقریبا غیر ممکن است. بارش باران هم با اینکه در این اواخر زیاد شده است، اما به مقدار کافی نیست جوری که حتی اگر هر روز هم باران ببارد، باز هم کافی نیست. اما متاسفانه برداشت از آب های زیرزمینی دیده نمی شود، اما اندک باران، سریعا موجب می شود همگان تصور کنند مشکل بی آبی حل شده است.»

*منطقه 19 و 20 در معرض فرونشست زمین

او در خصوص امکان فرونشست زمین در صورت برداشت بی رویه از آب در تهران گفت:« یکی از عوامل بسیار مهم در فرونشست زمین همین برداشت بی رویه از آب است. آب قانون ثقل را رعایت می کند و طبق جاذبه زمین به پایین هدایت می شود. در نتیجه سفره آب های زیر زمینی در منطقه ری و منطقه ۲۰-۱۹ است. چنانچه از سفره های آب های زیر زمینی برداشت بی رویه شود، در نتیجه برداشت های بی رویه، اولین مناطقی که با خطر فرونشست روبرو است. منطقه شهر ری است.»

 

نظر شما