جاذبه باستانی؛

زیبا و قدیمی‌ترین پل دنیا را ببینید

۱۳۹۷/۰۳/۳۰ - ۱۹:۳۶:۱۲
کد خبر: ۷۲۰۲۹۰
زیبا و قدیمی‌ترین پل دنیا را ببینید
برای تاریخ دوستان بازدید از بناهای تاریخی و باستانی همیشه اتفاقی هیجان انگیز است آن ها در هر مقصدی به دنبال جاذبه های باستانی و قدیمی اند تا با تماشای آن ها دید جدیدی نسبت به تمدن های باستانی گذشته پیدا کنند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، برای این دسته از افراد مطمئنا بازدید از قدیمی ترین پل دنیا ایده ی جالبی است. قدیمی ترین پل دنیا در جنوب عراق قرار گرفته و به لطف مرمت هایی که در سالیان اخیر بر روی آن صورت می گیرد صحیح و سالم برای آیندگان باقی می ماند. این پل در هزاره سوم قبل از میلاد ساخته شده پس بدون شک قدیمی ترین پل دنیاست.

قدیمی ترین پل دنیا

شهر باستانی گیرسو که تقریبا در مسیر بین شهرهای بغداد و بصره در جنوب عرق قرار گرفته یکی از قدیمی ترین شهرها و تمدن های دنیاست. گیرسو با حداقل ۵ هزار سال قدمت در زمان خود شهری پر رونق و شلوغ بود، این را لوح های پیدا شده در نقاط مختلف سایت باستان شناسی به خوبی تایید می کنند چون در این منطقه هزاران لوح پیدا شده که بر روی آن ها اطلاعاتی درباره وضعیت اقتصادی، اداری و همینطور بازرگانی شهر ثبت شده است. با دیدن این لوح ها مشخص شده که این ها شواهدی از تمدن سومر (نخستین تمدن در منطقه تاریخی جنوب بین النهرین) هستند. بعد از ۵۰ سال حفاری بر روی این سایت باستان شناسی پهناور تعدادی آثار هنری و معماری مهم کشف شد که در بین آن ها پلی ۴ هزار ساله خودنمایی می کرد، این پل تماما از آجر پخته درست شده و قدیمی ترین پلی است که تا به حال در دنیا کشف شده است.

قدیمی ترین پل

اولین بار یک تیم باستان شناس فرانسوی حفاری هایی را در گیرسو انجام دادند اما آن ها بینهایت بد شانس بودند چون در آن زمان هنوز تکنیک های مدرن برای حفاری و نگهداری از آثار باستانی به وجود نیامده بود. در واقع حفاری ها بسیار زود انجام شده بود چون باستان شناسان به هیچ تکنیک خاصی مجهز نبودند! در نتیجه کسانی که همیشه به دنبال گنج های باد آورده بودند به این منطقه سرازیر شدند و مقدار زیادی از لوح ها و دیگر آثار ارزشمند را غارت کردند و فروختند. به نظر می آید که بین ۳۵ تا ۴۰ هزار لوح از گیرسو غارت و برای فروش به بازار برده شد. این در حالی است که فقط ۴ هزار لوح توسط فرانسوی ها از دل خاک بیرون آورده شده بود.

پل های قدیمی

پل گیرسو اولین بار در دهه ۱۹۲۰ کشف شد، در آن زمان به ذهن هیچ کس نمی رسد که این جاذبه ای که از دل خاک بیرون آمده یک پل و آن هم قدیمی ترین پل دنیاست! باستان شناسان فکر می کردند با یک مکان مذهبی، سد و یا تنظیم کننده ی آب روبرو هستند اما سال ها بعد مشخص شد که این بنای تاریخی چیزی نیست به جز یک پل که از روی یکی از آبراه ها می گذشت! در واقع این بنا در زمان کشف یک اثر معما گونه و پیچیده بود و فقط حدس و گمان هایی درباره ی ماهیت آن زده می شد اما سال ها بعد، با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از عکس های دهه ۱۹۳۰، استفاده از تصاویر ماهواره ای دهه ۱۹۶۰ و تحقیقات جدید در سایت مشخص شد که این بنا یک پل تاریخی است. از نزدیک به یک قرن پیش که با حفاری های مختلف قدیمی ترین پل دنیا از دل خاک بیروت آمد تا همین چند سال پیش، این پل در فضایی سر باز و در معرض آفتاب، باد و باران بود و هیچ تلاشی برای نگهداری و یا تبدیل آن به جاذبه ی گردشگری نشد. در واقع در آن مدت هیچ کسی نسبت به ماهیت و قدمت این پنل کنجکاو نشده بود اما امروز وضعیت عوض شده است.

پل های قدیمی

تلو (Tello) اسم جدید شهر گیرسو است و این سایت امروز توسط موزه ی بریتانیا حمایت می شود تا به باستان شناسان آموزش هایی در جهت مدیریت میراث فرهنگی و همینطور مهارت های عملی داده شود. اخیرا موزه اعلام کرده که مرمت این پل ۴ هزار ساله بخشی از برنامه های آموزشی آن هاست تا در آینده ای نزدیک و بعد از بازسازی پل اینجا به جاذبه ای گردشگری تبدیل شود. نجات این پل باعث می شود تا در آینده گردشگران از سراسر دنیا به این محل بروند و اطلاعات خود را درباره میراث غنی این ناحیه بالا ببرند.

قدیمی ترین پل دنیا چطور تا به حال سالم مانده است؟ راز مقاومت طولانی مدت و ۴ هزار ساله ی این پل چیست؟ مطمئنا در ساخت این پل از مهندسی هوشمندانه ای استفاده شده تا اثری شاهکار و مقاوم خلق شود. بدون شک تماشای معماری چندین هزار ساله برای بسیاری از گردشگران آینده جالب توجه است. مکان های تاریخی همیشه برای باستان شناسان جایی جذابند، آن ها مدت ها در این مکان ها حفاری و کاوش هایی انجام می دهند تا با کشف آثار تاریخی درباره گذشته و قدمت آن ناحیه بیشتر بدانند. در این میان گاهی آثاری متمایز کشف می شود که نسبت به دیگر آثار، ارزش بیشتری دارند و توجه همگان را به خود جلب می کنند. قدیمی ترین پل دنیا هم یک نمونه از همین آثار منحصربفرد کشف شده در سایت های باستان شناسی است که قدمتی ۴ هزار ساله دارد.

 

نظر شما