رئیس کمیته استانداردهای بین المللی در گفت و گو با برنا مطرح کرد؛

تولید کنندگان جزیره ای و بی تخصص مانع اصلی پیشرفت تولید ملی

۱۳۹۷/۰۴/۰۳ - ۰۵:۳۴:۰۴
کد خبر: ۷۲۰۵۷۲
تولید کنندگان جزیره ای و بی تخصص  مانع اصلی پیشرفت تولید ملی
مصطفی ایرانمنش گفت: « احترام گذاشتن به خود در فرهنگ ما وجود ندارد. از طرفی متاسفانه درصد زیادی از ایرانیان، قدرت خرید کالاهای با قیمت بالا را ندارند و همان بسته بندی معمولی ارزان تر را به بسته بندی های شکیل تر اما گران تر ترجیح می دهند اما در خارج از ایران ویژگی هایی مانند طبیعی بودن محصول و بسته بندی مناسب و جذاب است که مخاطب را برای خرید کالا راغب میکند. »

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، رشد اقتصادی یک کشور ارتباط مستقیم با تربیت خانودگی افراد آن جامعه دارد. احترام گذاشتن یکی از ارکان اصلی آموزش تربیت است و  احترام گذاشتن به دیگران از  احترام گذاشتن به خود آغاز می شود و این دقیقا با مسائل اقتصادی و رشد اقتصادی یک کشور ارتباط پیدا می کند.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که کالای ایرانی دارد، نبود بسته بندی شکیل و جذاب برای مشتری است و این با تفکر و تربیت مالکان مراکز تولید ارتباط مستقیم دارد. تا زمانی که ما ایرانی ها چینی های شیکمان را برای مهمان می گذاریم و دم دستی ترین ظرف و بدریخت ترین ظروف را برای خودمان، تا زمانی که در محیط کار که بیشترین ساعات روز را در آن جا می گذرانیم، آنطور که باید و شاید به  بهداشت فردی و سر و وضع پوششی خود اهمیت نمی دهیم  ،  تا زمانی که یاد نگیریم که به خودمان احترام بگذاریم  بسته بندی کالای های ما هم درست نمی شود زیرا که احترام گذاشتن به خود را بلد نیستیم و همه چیز را فقط برای دیگران می خواهیم همین کالای با بسته بندی نامناسب را برای مشتری وطنی طراحی می کنیم و همان کالا را برای صادرات در بسته بندی شکیل می پیچیم و همین می شود که  همیشه قیمت بیشتری برای کالا های خارجی پرداخت می کنیم چرا که بسته بندیشان بیشتر مخاطب را جذب می کند و کالاهای ما اینگونه در حاشیه و دور از چشم می ماند و تولید ملی ما هیچ وقت آنچنان به چشم نمی آید که تولیدات دیگران و مقصر اصلی هم خودمان هستیم زیرا به دیگران بیشتر از خود احترام می گذاریم...

در این خصوص اینکه چرا تا این حد بسته بندی اکثر  اجناس و کالاهای تولید داخلی ما با تکنولوژی روز دنیا فاصله داره و دچار عقب افتادگی و بی سلیقه ای و بی ذوقی است و از همه مهمتر اینکه سال ها می گذرد و طرح بسته یک کالا همچنان بدون تغییر ادامه دارد و تنوعی در آنها وجود ندارد تا جذابیت جذب مخاطب بیشتری را داشته باشد  با رئیس کمیته استانداردهای بین المللی -مصطفی ایرانمنش- گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

وی در خصوص علت نامناسب بودن بسته بندی کالاهای ایرانی با توجه به اینکه ضربه بزرگی به رشد تولیدات داخلی می زند  گفت:

« مشکل ریشه در معضل بزرگی دارد که در اجتماع شکل گرفته است . مشکل دور ماندن متخصصان از حرفه هایی که تخصص کار در آن را دارند و حضور غیرکارشناسان در جایگاه های که به دلیل  نداشتن آگاهی علمی از جایگاهی که دارند دغدغه هم ندارند. مشکل دیگری که مسبب این معضل است ، ریشه در تربیت های ما دارد و ضعف اجتماعی که قادر نیستیم مدیریت کار  گروهی داشته باشیم .تولید کننده ها اکثرا به صورت جزیره ای کار می کنند تمایلی هم در به کارگیری افراد متخصص و شایسته ندارند. این در حالی است که بعضا دانش و تخصص کافی در این زمینه ندارند . این عدم انسجام موجب میشود که کالاهای ما با بسته بندی غیراصولی ارایه شوند و از همین جنبه نیز لطمه بخورند.»

وی در خصوص اینکه به طور اصولی هر چند وقت یکبار باید بسته بندی کالاها تغییر کنند گفت : « بسته بندی ها باید هر ساله عوض شوند و طراح ها باید به سلیقه مشتری نظرداشته باشند. متاسفانه از نظرات  برخی افراد که حتی بسته بندی های جذابی را برای محصولات داخلی طراحی و به خارج از کشور صادر می کنند، استقبال نمی شود زیرا که بسته بندی های فله برایشان راحت تر و بی دردسر تر و پرفروش تر است. افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند، تجربه  کافی و تخصص مورد نظر این حوزه را ندارند  لذا ترجیح می دهند کالاها را به صورت فله ای بسته بندی کنند. حتی برای محصولات صادراتی هم، کالاها به صورت فله ای به خارج از کشور فرستاده می شود و در همان جا بسته بندی می شوند و برچسب تولیدی  همان کشور را می خورند و این یعنی فاجعه زیرا کالای  تولید ملی ما تنها با یک بسته بندی در کشور دیگر به نام آنها تمام می شود و تلاش هایی که در کشور برای تولید آن صورت گرفت پوچ می شود . با توجه انجام عملکردهای اشتباه برای اینکه به جامعه تولید کنندگان داخلی صدمه وارد نشود و مسیری برای بهبود شرایط کاری آنها شکل بگیرد حتی قصد راه اندازی فراکسیون بسته بندی را در مجلس داشتیم ولی با استقبال مواجه نشد.»

سید مصطفی ایرانمنش در خصوص راهکار حل این معضل گفت: « باید یاد بگیریم که از افراد متخصص در جایگاه های درست و صحیح استفاده کنیم ، فرد متخصص برای پیشبرد حرفه خود آنهم در چنین صنعتی ، به طور مستمر دقت به فناوری مطرح و روز جهان دارد ولی فرد غیر متخصص و ناآگاه از این دقت دور است و اگر ما در جامعه ایرانی مدام با پس رفت در این صنعت مواجه هستیم از این رو است که سال ها است افراد غیر متخصصی را به کار می گیریم که نه دغدغه دارند و نه علم .  تجربیات افراد متخصص در این حوزه  بیشتر از آن چیزی که تصور می شود موجبات رشد اقتصادی کشور را فراهم می آورد. همچنین نباید نقش آموزش را در این حوزه نادیده گرفت. با آموزش های مناسب می توانیم زمینه ساز تربیت افراد مفید در این حوزه شویم که خود پله ای برای موفقیت های اقتصادی روزافزون کشور است.»

ایرانمنش در خصوص کالاهایی که در ایران بسته بندی معمولی دارند و با بسته بندی  شکیل صادر می شوند گفت:«  احترام گذاشتن به خود در فرهنگ ما وجود ندارد. از طرفی متاسفانه درصد زیادی از ایرانیان، قدرت خرید کالاهای با قیمت بالا را ندارند و همان بسته بندی معمولی ارزان تر را به بسته بندی های شکیل تر اما گران تر ترجیح می دهند اما در خارج از ایران ویژگی هایی مانند طبیعی بودن محصول و بسته بندی مناسب و جذاب است که مخاطب را برای خرید کالا راغب میکند.»

او در خصوص لطمه ای که غیر متخصص ها به تولیدات ملی می زنند و مشکلاتی که برای اقتصاد جامعه ایجاد می شود گفت: « متاسفانه به علت استفاده نادرست از این صنعت در کشور ما و عدم تمایل تولید کننده ها به بسته بندی مناسب و جذاب برای مخاطب لطمه بزرگی به اقتصاد کشور ما وارد می شود. کالاهای تولیدی کشور  ما به قیمت بسیار ارزان به خارج از کشور ارسال می شود و در اثر عدم تمایل تولیدکننده ها به استفاده از این صنعت در داخل کشور کالاها در خارج از کشور بسته بندی می شود لذا برچسب تولیدی همان جا را می خورد. کالای ایران اگر در  بسته بندی های درست و مناسب عرضه شوند خیلی زود از بسیاری از کشورهایی مثل ترکیه و مالزی و حتی کشورهای پیشرفته تر  پرفروش تر خواهند شد.  بسته بندیکالا مانند لباس آن است که نقش تعیین کننده ای در بازاریابی کالا دارد همچنین نباید نقش این صنعت را در ایجاد کار و اشتغال و درآمدزایی و تولید نقش نادیده گرفت چرا که بیشتر از آن چیزی که به نظر می آید می تواند در پیشرفت اقتصادی کشور کمک کند و نقش به سزایی ایفا کند..»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز