آیت الله غرویان در گفت‌وگو با برنا عنوان کرد:

انتخاب رنگ لباس باید در اختیار خود مردم باشد/ گشت ارشاد نباید اینگونه رفتار کند

۱۳۹۷/۰۴/۰۲ - ۰۵:۰۳:۰۴
کد خبر: ۷۲۰۷۹۸
انتخاب رنگ لباس باید در اختیار خود مردم باشد/ گشت ارشاد نباید اینگونه رفتار کند
استاد حوزه علمیه قم درخصوص برخورد گشت ارشاد با رنگ لباس‌های روشن پوشیدن شهروندان گفت: «لباس رنگ روشن پوشیدن برخوردی ندارد چرا که یک امر معقول و عقلایی است و وجهی برای برخورد با آن نیست.»

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ طبق قانون شرع، شهروندان یک جامعه اسلامی باید حجاب خود را در همان حدی که گفته شده رعایت کنند.

اما زمانی‌که فصل تابستان یا فصل گرما فرا می‌رسد برخورد گشت ارشاد  با بانوان به علت رنگ لباس‌های روشن و شاد بیشتر می‌شود. این در حالی است که پوشش  رنگ مشکی  و تیره در دین اسلام مکروه شمرده شده است و توصیه می‌شود که افراد از رنگ لباس‌های روشن از جمله سفید استفاده کنند.

حال برای اینکه بدانیم چرا  گشت ارشاد با وجود آگاه بودن به تاکیدات دینی رنگ روشن پوشیدن افراد جامعه را نشان بر بد حجابی می داند و با آنها برخورد می کند  با یک استاد حوزه علمیه قم به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه آن را خواهید خواند.

آیت الله محسن غرویان – استاد حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، در خصوص رنگ پوشش لباس‌ها و تاکید بر تیره پوشیدن چیست با توجه به اینکه وقتی پوشش اکثریت افراد یک جامعه تیره و اغلب مشکی باشد بر روحیه افراد و دوری از شادی و نشاط روحی آنها تاکید دارد گفت: «رنگ مشکی مکروه است. قانون شرعی در خصوص پوشش رنگ مشکی وجود ندارد. رنگ پوشش در طول تاریخ تغییر کرده و در حال حاضر شاهد رنگ‌های متفاوتِ لباس اقوام مختلف (شمال تا جنوب کشور) در کشور هستیم، همچنین در کشورهای اسلامی دیگر حجاب و پوشش اسلامی شامل رنگ‌های مختلفی است و اینگونه نیست که پوشش اسلامی تنها منوط به یک رنگ شود. رنگ پوشش لباس افراد مهم نیست بلکه رعایت عفت و پاکدامنی موضوع مهمی است بنابراین در انتخاب رنگ‌ها قانون مشخصی وجود ندارد.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا تأکید ادارات به پوشش رنگ‌های تیره از قبیل مشکی و سرمه‌ای است، بیان کرد: «نباید اجباری برای پوشش رنگ‌های تیره در لباس فرم کارمندان وجود داشته باشد و انتخاب رنگ لباس باید در اختیار خود مردم قرار داشته باشد. مردم با رعایت ارزش‌های اخلاقی در نوع انتخاب خود آزاد هستند. با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما و تابستان مردم باید از لباس‌هایی که رنگ روشن‌تر هستند (با حفظ شرایط)، استفاده کنند زیرا لباس تیره به علت جذب گرما موجب اذیت شدن فرد می‌شود.»

آیت الله غرویان در پاسخ به این سوال که با توجه به تاکیدات دینی چرا گشت ارشاد با افرادی (به خصوص بانوان) که رنگ لباس‌های روشن و شاد  می‌پوشند، برخورد می‌کند؛ اظهار کرد: «گشت ارشاد نباید اینگونه رفتار کند و لباس رنگ روشن پوشیدن برخوردی ندارد چرا که یک امر معقول و عقلایی است و وجهی برای برخورد با آن نیست.»

این استاد حوزه علیمه قم در پاسخ به این سوال که یکی از وظایف مجتهدان به روز کردن گفتمان در دین است، با توجه به وضعیت کنونی مجتهدان باید چه نوع گفتمانی داشته باشند تا جوانان به اصول دینی تمایل بیشتری نشان ندهند گفت: «جذابیت‌های معنوی و اخلاقی بسیاری در دین وجود دارد. وجدان و عدالت خواهی جزو مسائلی است که هر جوانی به آن علاقه مند است و دوست دارد به سمت مسائلی که برای ادب، کرامت و اخلاق انسان‌ها ارزش گذاری می‌کند حرکت کند؛ جوان‌ها در این صورت جذب خواهند شد. دین گریزی جوانان به علت نوع برخورد ناشایست برخی از افراد به نام دین است. اگر برخورد خوش و محبت آمیز باشد جوانان به سمت مسائل عرفانی و معنوی علاقمند خواهند شد.»

9898

نظر شما