عضوهیئت مدیره کانون وکلا مرکز در گفت و گو با برنا مطرح کرد؛

آمار مسکوت آزار و اذیت زنان و کودکان در غرب و جنوب کشور/ مسئولان نگران حاشیه پایتخت باشند

۱۳۹۷/۰۴/۰۳ - ۰۵:۱۹:۱۵
کد خبر: ۷۲۱۳۸۱
آمار مسکوت آزار و اذیت زنان و کودکان در غرب و جنوب کشور/  مسئولان نگران حاشیه پایتخت باشند
صدیقه حجت پناه گفت:«متاسفانه در برخی روستاها شاهد شنیع ترین نوع تعرضات از جمله تجاوز به محارم هستیم. این نوع تجاوز بیشتر در مناطقی که از نظر اقتصادی در سطح پایین قرار دارند و برای کودکان ۱۰ یا ۱۱ ساله حادث می شود .»

به گزارش خبرنگار حوزه زنان خبرگزاری برنا، طبق ماده 224 قانون مجازات اسلامی زنای به عنف یا اکراه از سوی زانی که موجب اعدام زانی است. بسیار از متجاوزان  و قاتلان  زنان و کودکان بعضا در ملا عام اعدام شده اند که از جمله آنان می توان به خفاش شب، عقرب سیاه ، سعید حنایی، قاتل آتنا ، بیجه  ... را نام برد که پرونده های هرکدام از این ها به قدری وحشتناک و تکان دهنده است که حتی خواندن صفحات پرونده این متهمان و اعترافاتشان  هم تا مدتها ذهن را خسته و غمگین می کند حتی اگر مجازات شده باشند. 

باید دید برای تکرار نشدن این وقایع چه باید کرد و آیا مجازات های فعلی موفق به از بین بردن علل ارتکار جرم شده است ؟ آیا اجرای حکم های این متهمان جامعه را از تکرار جرم دور کرده ؟چرا که وقتی این فاجعه رخ داد دیگر کسی قادر به بازگرداندن زمان به عقب نیست. رنجی که قربانی در طول زندگیشان پس از حادثه تحمل می کنند  با هیچ چیزی قابل قیاس نیست.

و اما اصلا ریشه وقوع این جرائم چیست؟ چه چیزی در روح و مغز قربانی می گذرد که باعث می شود فردی اینچنین از زجر دادن قربانی لذت ببرد؟ تا او را بعد از آزار به قتل برساند؟ در خصوص این مسائل با صدیقه حجت پناه، فعال حقوق زنان و از اعضا هیئت مدیره کانون وکلا مرکز گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

صدیقه حجت پناه در خصوص این قبیل جرائم و آیا مجازات های فعلی قادر به پاکسازی جامعه از ارتکاب جرایم مشابه است یا باید  در کنار مجازات مجرمان به فکر پیشگیری و ریشه یابی جرم هم بود  چنین گفت: « متاسفانه خشونت، خشونت می آورد. بحث مجازات اعدام بحث شرعی و قضایی  است. بحث جامعه شناختی علت وقوع این نوع جرایم در گام نخست تاکید دارد که خشونت ایجاد شده در جامعه را تنها با مجازات هرچند سنگین نمی توان از بین برد . جامعه شناسان معتقدند مجازات هایی که تاکنون برای این نوع مجرمان تعیین و اجرا شده است   نتوانسته است تاثیری بر بعد اجتماعی جرائم داشته باشد و موجبات کمتر شدن آمار جرم و جرائم اینگونه را شکل بدهد. این درحالی است که بسیاری از تجاوز و تعرض ها به زنان و کودکان به دلیل ترس از آبروریزی پنهان می ماند و آمارهای رسمی فعلی خیلی کمتر از تعداد وقوع این جرایم است .تنها بعضی از این دسته جرائم هستند که مطرح می شوند مثلا در نزدیک ترین خبر در خصوص این نوع ارتکاب جرایم متجاوزانه ، جنایات اتفاق افتاده در زاهدان  است که همانطور که اخبار رسمی می گوید از یکسال پیش شروع شده است ولی قربانیان به همان دلیل حفظ آبروریزی شکایت نکرده اند و حالا یک خانم این جرات را داشته است که شکایت خود را مطرح کند.»

*آمار تعرض به زنان و کودکان در خاورمیانه بیشتر است

وی  با تاکید بر اینکه ثابت شده است که مجازات های فعلی صرف نظر از بحث جنایی و یا قضایی آن، برای از بین بردن معضلات اجتماعی چندان کارساز نخواهد بود و صرفا یک نوع پاک کردن صورت مسئله است افزود :  تا وقتی که زیرساخت ها تغییر نکند، تا بحث حاشیه نشینی تغییر نکند، تا وقتی بحث فقر، اختلاف طبقاتی، عدالت اجتماعی و... تغییر نکند این نوع معضلات هم درست نخواهد شد. متاسفانه این مسائل در تمام دنیا وجود دارد اما در خاورمیانه این قبیل جرائم پررنگ تر است چرا که جوانان با محدودیت هایی  برای برخی نیازهای خود مواجه هستند. البته در برخی کشورها روشنگری ها و آگاهی هایی در اختیار مردم قرار میگیرد.وقتی در مدارس، دبیرستان، دانشگاه ها، آموزش هایی داده شود و خانواده ها و نیروهای انتظامی مراقبت هایی را در این زمینه انجام می دهند به مرور جامعه سلامت لازم را پیدا کرده و ارتکاب اینگونه جرایم کمتر می شود.»

* قدرت زیرساخته های فرهنگی پاک کننده معضلات اجتماعی

او در خصوص نتیجه برعکس بعضی مجازات ها در ریشه کنی جرم گفت: « ما به عینه دیدیم که مجازات اعدام برای بحث مواد مخدر کارساز نبود و نه تنها موجب کاهش آمار جرم و جنایت نشد، بلکه آمار آن را افزایش نیز داد و تا جایی پیش رفت که حدود 5 ماه است که  در برخی از موارد خاص در جرائم مواد مخدر مجازات اعدام حذف شد.  در هر صورت خشونت از سمت هر کسی که باشد موجب رفع خشونت و تبعیض نمی شود و خشونت با خشونت پاسخ داده می شود. زیرساخت های فرهنگی جامعه باید قوی شود تا بتوان انتظار داشت که این حجم از معضلات اجتماعی کاهش یابد.  از طرفی وقتی شهرها بدون برنامه ریزی گسترش یافت در حالی که فرهنگسازی های مقتضی با آن شکل نگرفت و طی 40 سال جمعیت کشور از 25 میلیون نفر به 80 میلیون نفر رسید بدون اینکه امکانات فرهنگی از جمله تربیت معلمان متخصص در آن تربیت های اجتماعی و... آن فراهم شود باید انتظار آن نیز می رفت که معضلات اجتماعی شکل بگیرند.»

او در ادامه اذعان کرد: « از طرفی باید در اعمال مجازات برای همه یکسان و محکم عمل کرد و دادرسی سریع صورت گیرد تا افراد با تصور اینکه می توانند از چنگال عدالت فرار کند مرتکب جرم نشوند و از این طریق جرم و جنایت در جامعه گسترش پیدا نکند و از طرفی امنیت روانی جامعه هم لطمه نخورد. اعمال تفاوت ها و تبعیض ها، اعمال نکردن صحیح مجازات  ویا تعلل در اجرای مجازات باعث رواج مجازات شده و مجرمین بعدی به تصور فرار از مجازات دست به اقدامات شنیع خواهند زد اما همانقدر که به سرعت و دقت و اجرای درست قوانین توجه داریم باید بررسی هم صورت گیرد که آیا این نوع مجازات قادر بوده است موجبات کاهش جرم را ایجاد کند و اگر نبوده باید به زوایه پیشگیری از جرایم مشابه در کنار مجازات نیز توجه داشت .»

عضو هیئت مدیره کانون وکلا در خصوص آمار پنهان آزار و اذیت های جنسی به زنان و کودکان  گفت:

« متاسفانه به خاطر برخی تفکرات غالب و ترس از آبروریزی درصد زیادی از این آمار پنهان می ماند. این اتفاقات چندان عجیب و دور از انتظار نیست. ممکن است در نزدیکی خودمان همچین فاجعه ای رخ دهد و قربانی به هر دلیلی شکایتی مطرح نکند. این اتفاق می تواند در محل کار و توسط افراد سواستفاده گر رخ دهد و فرد تنها به خاطر مزایا و دستمزدش دم بر نیاورد.در بسیاری از کشورها با فرهنگسازی مناسب ، بستر بیان مورد تعرض قرار گرفتن از سوی قربانیان ایجاد شده است اما   در کشورهایی با تفکرات سنتی، این قبیل مسائل مسکوت باقی می ماند.»

*تاکید بر پژوهش روی روان مرتکب  قبل از اجرای مجازات 

وی افزود:« البته نباید نقش محیط در وقوع این جرائم را نادیده گرفت چرا که قالب آزار و اذیت های اینچنینی در نقاطی که روستاییان به شهر ها نظیر حاشیه شهرها هجوم می آورند واقع می شود.از طرفی روستاییانی که به شهر ها مهاجرت می کنند معمولا از سطح مالی پایینی برخوردار هستند که با دیدن برخی تجملات در شهرها  و سبک زندگی شهرنشینان ثروتمند، و بعد از این که می بینند که  نمی توانند حتی از بدیهی ترین حقوق برخوردار باشند، دچار یک آسیب روحی روانی می شوند که در ادامه  آن دست به جنایت می زنند. باید مثل هر جای دنیا، ریشه مشکل، آسیب شناسی شود. بعد از دستگیری فرد مرتکب و پیش از اجرای مجازات باید بر روح و روان او پژوهش های روانشناسی صورت گیرد تا بتوان معضل را ریشه ای حل کرد.»

*تابو آموزش جنسی علت رشد آمار تعرض

او در خصوص نقش آموزش های جنسی در کاهش جرائم منافی عفت چنین بیان داشت:« تا زمانی که تابو آموزش های مناسب و مقتضی جنسی در کشور شکسته نشود و افراد به طور صحیح در قبال این مسائل آموزش نبینند، ما همچنان شاهد جرائم جنسی در جامعه خواهیم بود.»

*کودکان قربانی ،خودسوزان ساکت

صدیقه حجت پناه در خصوص فجایعی نظیر تجاوز به محارم در مناطق تهیدست و حاشیه ای چنین گفت:«با یک آسیب شناسی ساده می توان پی برد که بیشتر جرائم منافی عفت در مناطق حاشیه نشین که افراد آن از بضاعت مالی کافی برخوردار نیستند و آموزش های صحیحی در این خصوص ندیده اند، رخ می دهد. متاسفانه در برخی روستاها شاهد شنیع ترین و فجیع ترین نوع تجاوز از جمله تجاوز به محارم هستیم. این نوع تجاوز بیشتر در مناطقی که از نظر اقتصادی در سطح پایین قرار دارند رخ می دهند و آمار قربانیان   ۱۰ یا ۱۱ ساله در این خصوص کم نیست که متاسفانه هم اکنون بیشترین آمار اینگونه ارتکاب جرایم  مربوط به روستاهای کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، حواشی تهران، روستاهای ایلام است که متاسفانه در ادامه وقوع این جرایم با آمار بالای خودسوزی و خودکشی قربانیان در این مناطق نیز رو به رو هستیم . »

*نتیجه معماری های غیر اصولی آمار بالای تعرض

او در خصوص فجایع رخ داده در حواسی تهران چنین گفت:« در اطراف پرند، برج های مسکن مهر ساخته شده است اما با مراجعه به محیط این منطقه و پیگیری این قبیل جرائم، خواهید فهمید که آمار تجاوز و خشونت جنسی در این منطقه سر به فلک کشیده است. وقتی پشت ساخت و سازها، معماری اصولی شهری نباشد نتیجه ای بهتر از این نخواهد داشت. قالب ساکنین این مناطق روستاییانی هستند که در شهر شاغل هستند و تنها برای خواب به مسکن مهر مراجعه می کنند. وقتی وارد شهر می شوند این همه اختلاف طبقاتی را می بینند، نمی توانند این مسائل را هضم کنند، در نتیجه دست به چنین جنایاتی می زنند. مسئولان باید نگران حاشیه نشینی های اطراف پایتخت بوده  و دقت بیشتری بر آمار حوادث حاشیه نشینی داشته باشند»

*راه حل های کهنه در بن بست

او راهکار حل این مسائل را چنین خواند:« باید سازمان های مردم نهاد در این زمینه فعال شوند و زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی لازم را فراهم آورند. البته این بحث بسیار کلان است و در یک مبحث نمی گنجد اما باید گفت این راهکارها باید از سوی مسؤلان بلند پایه اعمال شود. متاسفانه بعضی راه هایی که تا الان پنداشته می شد که می تواند راه حل این معضل باشد به بن بست رسید و این نشان دهنده این است که باید راه های جدیدی را برای حل این مشکل بزرگ به کار برد. یکی از این راهکارها توسعه و بازسازی روستاها برای جلوگیری از ورود آن ها به شهرها است. از طرفی باید آموزش های جنسی به طور صحیح به افراد داده شود تا با آموزش های غلط زمینه ساز این جرائم نشویم. همچنین باید پس از دستگیری مجرمین بر روح و روان آن ها پژوهش های آسیب شناسی دقیقی صورت گیرد تا ریشه جرم بدست آید. تا وقتی این آمار پنهان بماند با توجه به سایه شرایط اقتصادی بر جامعه ،جرم و جنایت جنسی نه تنها کمرنگ تر نمی شود، بلکه بیشتر هم می شود.»

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز