یک کارشناس حوزه رسانه در گفت و گو با برنا مطرح کرد؛

بهره مندی از استارتاپ ها راه گذر از بحران اقتصادی/ الزام درک مدیران از رسانه با نگاه صنعت پول ساز

۱۳۹۷/۰۴/۰۶ - ۰۵:۳۸:۰۶
کد خبر: ۷۲۲۷۳۸
بهره مندی از استارتاپ ها راه گذر از بحران اقتصادی/ الزام درک مدیران از رسانه با نگاه صنعت پول ساز
احسان پوری گفت:« در آینده ای نزدیک شاهد تاثیرپذیری کلان تمام ابعاد جوامع از رسانه خواهیم بود. در حال حاضر کشور درگیرمسائل اقتصادی فراوانی است. در این بین استارتاپ ها نقش عمده ای در کارآفرینی دارند ، باعث تقویت بخش خصوصی خواهند شد و نیاز چندانی به حمایت های دولتی نیز ندارند. سیستم های استارتاپی اصولا برای کارآفرینی هستند و اختراع شده اند تا ایده های نو به عرصه اشتغال وارد کنند.»

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا،  بدترین انتخاب در مقابل رشد تکنولوژی دور شدن از آن یا  محدود کردن است زیرا که  تکنولوژی در هر صورت مسیر خود را طی می کند. در واقع می توان گفت  مسدود کردن صنعت فناوری و تکنولوژی مانند این است که جلوی مسیر آب را با  سد شنی بگیریم، آب بالاخره  سد را ویران کرده و  مسیر خود را  ادامه خواهد داد. 

به نظر می رسد بهترین راه حل در قبال توسعه رسانه ها و تکنولوژی این است که با توجه به قوانین و شرایط کشور ،همراه با مسیر تکنولوژی پیش برویم و سعی کنیم از تکنولوژی نهایت استفاده را ببریم  همانطور که امروزه جهان با اهمیت دادن به قدرت استارتاپ ها توانسته است رشد اقتصادی خود را هرروز افزون تر کند.

جهانیان نشان داده اند که انتخابشان در برابر رشد تکنولوژی هر روز بیشتر بهره گیری  است و اگر ما جز این راه را با توجه به فضای حاکم بر دهکده جهانی بپیماییم عقب می مانیم و عقب ماندن انتخاب جوانان امروز ما نیست.

در خصوص پیشرفت هایی که جامعه در مسیر پیشرفت رسانه و تکنولوژی باید داشته باشد و چگونه و به چه شکل باید فرهنگ استفاده از تکنولوژی و سواد صحیح بهره وری از آن را بیاموزیم و اجرایی کنیم   با احسان پوری، کارشناس حوزه رسانه و ارتباطات گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

پوری در خصوص تغییراتی که در سال های اخیر در حوزه رسانه و تکنولوژی این عرصه  رخ داده است چنین گفت: « تغییرات بسیار  گسترده بوده اما نکته ای که در این بین حائز اهمیت است نگاه مدیران به پدیده گسترش فضای رسانه و تکنولوژی است.مدیران و مسوولان می توانند با اقدامات مثبت خود  موجب پیشرفت رسانه و اعتبار بخشیدن به فضای مجازی و تکنولوژی شوند. این تغییرات از سال 1990 شروع شد. از سال 2006 به بعد هم  شاهد ظهور شبکه های اجتماعی مجازی به صورت عمومی بودیم که از آن دوره تغییرات حوزه مجازی به یکباره شتاب  گرفت و این پیشرفت شامل  تمام ابعاد تکنولوژی و رسانه  شد.»

کاربران فناوری جلوتر از حکومت ها هستند

وی در خصوص اینکه با توجه به شتاب سریع تکنولوژی در عرصه رسانه نیاز جامعه به  آموزش استفاده بهینه الزام است ، ما تا چه اندازه کتب ارزشمند و تخصصی برای اقشار جامعه در خصوص سواد رسانه داریم و برای استفاده از آنها باید چه تبلیغات و از توانمندی های چه بخش هایی استفاده کرد چنین گفت : « اصولا کاربران در هر دوره ای در حوزه فناوری جلوتر از حکومت ها و همراه رسانه هستند و لازم است  مدیران این حوزه ،خود را همراه با تکنولوژی کنند. با این حال در کنار آموزش هایی که به مدیران این حوزه داده می شود بحث سواد رسانه ای پیش می آید. این که مخاطب نیز باید در کنار این تغییرات به آگاهی هایی دست یابد. سواد رسانه ای به هیچ عنوان سلبی نیست و  در واقع قصد ندارد  مانع فعالیت رسانه ها شود بلکه یک نوع سواد ایجابی است و به مخاطب مهارت هایی می دهد تا بتواند از رسانه ها و فضای مجازی استفاده بهتری ببرد.»

سواد رسانه محدود سازی نیست

وی در خصوص آموزش هایی که لازم است در مدارس و از سنین پایین در خصوص سواد رسانه ای  آموخته شود چنین گفت: « صد در صد ما به تالیف کتبی در مدارس در زمینه سواد رسانه ای نیازمند هستیم. اصولا آموزش مهارت های جدید همیشه مفید است . با توجه به اینکه رسانه ها بر تمام جوانب زندگی ما اثر می گذارد و این اثر با گذشت زمان پیچیده تر هم خواهد شد این امر، ضرورت آموزش سواد رسانه ای در مدارس برای پیشبرد جامعه همگام با تغییرات تکنولوژی را دو چندان می سازد اما این آموزش نباید نگاه منفی نسبت به رسانه را به جامعه القا کند. آموزش باید در جهت ارتقا مهارت های سواد رسانه ای و استفاده صحیح از فضای مجازی باشد. آموزش های رسانه ای پیشگیری از ایجاد آسیب های اجتماعی در این فضا را کمرنگ می کند.  قطعا استفاده بدون محدودیت از این فضا صحیح نیست اما نظارت هم باید در جهت استفاده صحیح باشد نه در جهت ایجاد موانع برای فضای رسانه و مطبوعات. هر چقدر بتوانیم با آموزش های مناسب و مقتضی، بستر استفاده هوشمندانه از این فضا را فراهم آوریم، مسیر پیشرفت و توسعه ما هموار تر خواهد شد.»

این کارشناس حوزه ارتباطات در خصوص سن شروع آموزش های سواد رسانه ای به کودکان اینچنین گفت: « آموزش ها باید از سنی آغاز گردد که فرد به رسانه نیاز پیدا می کند. قطعا در سنین خردسالی  نیاز مبرمی به دسترسی به رسانه وجود ندارد  از زمانی   که کودک به رسانه نیاز پیدا کرد و ضرورت استفاده از رسانه برای وی مطرح شد، آموزش های هدایت گر باید آغاز شوند.»

رسانه و بهره وری اقتصادی

احسان پوری در خصوص بهره وری اقتصادی که می توان از حضور پررنگ مخاطبان ایرانی در فضای مجازی برد گفت: « متاسفانه مدیریت سازمان های رسانه ای ما هنوز به مدل سنتی است و روند مدیریت رسانه ای به سبک و سیاق قبل از ورود و گسترش فضای مجازی در جوامع است. صاحبان رسانه ای باید نگاه خود به مدیریت رسانه تغییر دهند و مسئولان باید  مثل همه دنیا به رسانه به چشم یک صنعت نگاه کنند. متاسفانه این دیدگاه هنوز در کشور ما آنچنان که باید جا نیافتاده است و بسیاری از رسانه های ما با مشکل مالی مواجه هستند و هنوز رسانه ها به خودکفایی نرسیده اند و چنانچه از حمایت های دولت بهره مند نشوند با مشکلات عدیده  مواجه خواهند شد و حتی امکان فروپاشی آنان وجود دارد.»

صنعت رسانه به بازپروری اقتصادی می پردازد

وی به بررسی دیدگاه های جهانیان نسبت به رسانه و تفاوت  آن با دیدگاه های مطرح در کشور ما پرداخت و افزود: « در دنیا به رسانه به چشم یک صنعت پول ساز نگاه می شود. صنعتی که علاوه بر انجام مسوولیت های اجتماعی و سیاسی خود و تولید محتوا، به بازپروری اقتصادی نیز می پردازد و این توجیه اقتصادی باعث می شود فعالیت های فرهنگی در کنار آن گسترش پیدا کنند. اما در کشور ما متاسفانه مدیرت رسانه ای به شکل سنتی است و افراد حاضر در این صحنه تنها در زمینه تولید محتوا از اطلاعات حائز اهمیتی برخوردار هستند. امروزه تنها روزنامه نگاری و تولید محتوا نمی تواند عامل موفقیت یک سازمان رسانه ای باشد.

الزام پیوند اقتصاد و رسانه 

وی با تاکید بر اینکه در عصر حاضر روزنامه نگاری ترکیبی از علوم مختلف مثل روانشناسی، جامعه شناسی، ارتباطات، شناخت بازار و فضای اقتصادی پیش رو رسانه است گفت :  چنانچه ترکیب این عوامل  بر فضای رسانه ای ما حاکم باشد، آن موقع است که می توان از تاثیر فضای رسانه بر پیشرفت اقتصاد سخن گفت اما در حال حاضر بسیاری از رسانه ها با ممنوعیت و محدودیت مواجه هستند و با این شرایط نه تنها فضای رسانه پیشرفت نمی کند بلکه ما شاهد مشکلات و معضلات عمده مالی و غیرمالی در این فضا هستیم در صورتی که رسانه باید صنعتی باشد که بتواند علاوه بر تولید محتوا، کالای خود را به فروش برساند و در عرصه اقتصاد نیز نقش پررنگی ایفا کند.»

حمایت از استارتاپ ها از حد کلام خارج شود

این مدرس دانشگاه در خصوص ظهور و فعالیت گسترده  استارتاپ ها در سطح جهانی و مقایسه آن در ایران گفت: « استارتاپ ها در ایران در سطح مبتدی هستند و به اصطلاح زیست بوم استارتاپی ما هنوز در سطح گلخانه ای هست و نیاز به پیشرفت و حمایت دارند تا به عرصه ظهور برسند که  این هم به تفکر سنتی مدیران این صنعت برمیگردد. حمایت از استارتاپ ها باید از حد کلام خارج شود و اقدامات عملی در این خصوص صورت گیرد تا بتوان از استارتاپ به عنوان یک راه حل کسب درآمد  استفاده کرد. ما هنوز در ابتدای این مسیر هستیم و تا رسیدن به حد مطلوب فاصله داریم.»

او به تشریح انواع فعالیت های اقتصادی رسانه ها علاوه بر تولید محتوا پرداخت و در این خصوص بیان داشت: « کالای رسانه، مخاطب اوست . کالای رسانه سنتی  تنها محتوا و خبر و فیلم و... است اما در دنیای مدرن امروزی، رسانه ها کالای دیگری دارند که آن مخاطبان اوست. یکی دیگر از ویژگی های جدیدی که اخیرا به رسانه ها اضافه شده است، کلان داده ها هستند و تفکر غالب بر فضای رسانه در حال حاضر این است که ما چگونه می توانیم بر تولید محتوا ،ارزش افزوده اضافه کنیم تا کالایی را آماده  و به دست مخاطب برسانیم که برای رسانه نیز سود اقتصادی حاصل شود.»

پوری در ادامه افزود: «  پیشرفت های رسانه  زمانی حادث می شود که نگاه ها به رسانه تغییر کند و به چشم یک تهدید به آن نگاه نشود بلکه مدیران این عرصه متوجه شوند که رسانه ها می توانند  قابلیت بسیار بالایی در توسعه گرایی داشته باشند و نه تنها تهدید نیستند بلکه سکوی پرتابی برای پیشرفت کشور هستند.»

بهره مندنی از استارتاپ ها راه گذر از بحران اقتصادی

او در خصوص نقش رسانه ها و تاثیر آن ها در پیشبرد اهداف اقتصادی گفت: « در حال حاضر کشور درگیرمسائل اقتصادی فراوانی است. در این بین استارتاپ ها نقش عمده ای در کارآفرینی دارند ، باعث تقویت بخش خصوصی خواهند شد و نیاز چندانی به حمایت های دولتی نیز ندارند. سیستم های استارتاپی اصولا برای کارآفرینی هستند و اختراع شده اند تا ایده های نو به عرصه اشتغال وارد کنند. »

حرکت به سمت تئوری هم گرایی رسانه ها

این کارشناس حوزه رسانه و ارتباطات در خصوص نقش رسانه ها در توسعه استارتاپ ها این چنین بیان داشت: « پیش از توسعه فضای مجازی، نگاه انحصارگرا بود. در گذشته هر سازمان رسانه ای به صورت مجزا برای دریافت تبلیغات خود سعی در مطرح جلوه دادن هر چه بیشتر خود داشت. اما امروز این رویکرد چندان موفق محسوب نمی شود. تئوری دومی که در جهان رسانه مطرح شد، « تئوری هم گرایی رسانه ها» است. این تئوری در پی استفاده از تکنولوژی برای افزایش سرعت و ثبات هر چه بیشتر رسانه ها است و به سمت هم گرایی رسانه ها  در تولید و توزیع محتوا پیش می رود.»

او در ادامه گفت: « محصول رسانه، محصولی عمومی است. یعنی که با مصرف هر چه بیشتر نه تنها تمام نمی شود بلکه فراوان تر خواهد شد و مانند برخی کالاها با مصرف تمام نخواهد شد. یک خبر را هر چقدر افراد بیشتری بخوانند، باز نه تنها از بین نمی رود بلکه بیشتر گسترش می یابد.از طرفی وقتی کالای رسانه تولید شد، تغییر شکل آن تقریبا هیچ هزینه ای ندارد. به عنوان مثال وقتی خبری تولید شد، می توان از آن در قالب های مختلف استفاده کرد و این هیچ هزینه ای ندارد. این ویژگی منحصر به فردی است که تنها در این نوع از اقتصاد می توان آن را یافت. اگر از این فضا به میزان مطلوب استفاده شود، باعث توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر کشور در زوایای مختلف خواهد شد.»

او در خصوص پیشرفت های استارتاپ ها ایران در سال های اخیر چنین گفت: «  قطع به یقین در سال های اخیر بخش خصوصی به علت نگاه های نو و خلاقانه ای که داشته، توانسته در عرصه استارتاپ ها خیلی قوی ظاهر شود و توانسته اند از این بستر درآمد زایی هم بکند اما با این وجود این فضا همچنان به حمایت های مجموعه های بزرگ فرهنگی و... نیازمند است تا بتواند از این حالت مبتدی دربیاید.  مدیران و مسوولان این صنعت باید به این باور برسند که می توان از این فضا هم به عنوان یک منشا و منبع درآمد استفاده کرد.»

الزام درک مدیران به رسانه با نگاه  صنعت پول ساز

احسان پوری در خصوص تفاوت عملکرد رسانه ها در ایران و خارج از این گفت:« بافت اجتماعی و عملکرد سیاسی هر کشوری با کشوری دیگر متفاوت است لذا باید در انتخاب الگوهای مدیریت رسانه ای دقت شود چرا که به دلایلی نمی توان الگوهای بسیاری از کشورها را در ایران پیاده کرد. ما نیز باید مطابق با بافت فرهنگی و سیاست های کشور خودمان پیش برویم اما باید مدیران رسانه به این درک برسند که رسانه یک صنعت پول ساز است که می تواند کمک شایانی به درآمد زایی کشور بکند.»

وی با بیان اینکه  متاسفانه در کشور ما به دلیل نگاهی که به صنعت مطبوعات و رسانه می شود، رشد مطبوعات به صورت موسمی است گفت : رشد موسمی بدین صورت که مثلا تنها در ایام برگزاری انتخابات ما شاهد یک موج رسانه ای هستیم و سپس پس از گذشت مدتی و برگزاری انتخابات، موج رسانه ای کمرنگ شده و افرادی هم که همراه این موج به فضای رسانه وارد شده بودند، بلاتکلیف می مانند  و بعضا ممکن است شغلشان را از دست بدهند.  اگر برخی حمایت های دولتی نباشد، رسانه ها با مشکل مواجه خواهند شد و هر لحظه امکان از بین رفتن رسانه وجود دارد این در حالی است که در همه جای دنیا مدیریت رسانه به گونه ای طراحی می شود که به رسانه به چشم یک صنعت پولساز نگاه می شود و در واقع همینطور هم هست لذا در کشور ما هم نگاه ها باید به این سمت پیش برود تا بتوانیم رسانه ها را تبدیل به یک منبع درآمد کنیم.»

دنیا تحت تاثیر رسانه ها

احسان پوری در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد در آینده نزدیک  شغل های برتر جهان رسانه و گردشگری است در این فضا ما چه باید انجام دهیم که عقب مانده نشویم  گفت:« به ضرس قاطع می توان گفت در آینده ای نزدیک ما شاهد تاثیرپذیری کلان تمام ابعاد جوامع از رسانه خواهیم بود. رویکرد صحیح در مقابل رسانه مدیریت آن است. ما نیز باید همگام با رسانه ها پیش برویم و بدانیم که حالت تدافعی در برابر پیشرفت رسانه هیچ بازدهی نخواهد داشت. نگاه رسانه ای باید آینده نگر باشد و در این خصوص تحقیق و پژوهش صورت پذیرد.»

وی در ادامه خاطر نشان کرد:« متاسفانه در همه رسانه های جهان واحد تحقیق و توسعه وجود دارد. چیزی که در کشور ما وجود ندارد.باید به این مهم  توجه بیشتری مبذول شود و رویکرد رسانه ای هم به سمت توسعه گرایی و پژوهش در بازار حرکت کند. صنعت رسانه دو مولفه مشخص دارد. اول تاثیرگذاری آن بر تمام صنایع است و دوم لزوم همگام بودن آن با تکنولوژی برای بازدهی هرچه بیشتر است و در این راستا می تواند از فرصت ها برای توسعه خود نهایت استفاده را ببرند. اگر این نگاه حاکم باشد ما می توانیم موفقیت خود را تضمین کنیم.»

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز