محمودزاده در گفت‌وگو با برنا عنوان کرد:

دولت اجازه آبیاری سطحی و سنتی را ندهد /برداشت غیرمجاز آب عامل فرونشست ۲۰ سانتی متری سالانه تهران

۱۳۹۷/۰۴/۰۹ - ۰۵:۱۸:۰۴
کد خبر: ۷۲۳۲۷۵
دولت اجازه  آبیاری سطحی و سنتی را ندهد /برداشت غیرمجاز آب عامل  فرونشست ۲۰ سانتی متری سالانه تهران
نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مورد برداشت‌های بی‌رویه آب که موجب ایجاد فروچاله‌ها شده، گفت: «دولت باید انرژی و توان خود را برای آموزش آبیاری مدرن بکار گیرد تا میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی و چاه‌ها کاهش یابد. »

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ چندروزیست که در فضای مجازی و رسانه‌های فیلمی در خصوص ایجاد فروچاله‌ها و شکاف‌های عظیم در برخی از استان‌های خشکسال منتشر شده است.

تصاویر این فیلم نشان از بحران جدی کمبود آب در ایران دارد که متأسفانه مسوولان امر آن را جدی نمی‌گیرند و هرساله شاهد یک پدیده عجیب و خطرناک که بر اثر کمبود آب بوجود آمده، هستیم.

برای پیگیری این موضوع و علل و راهکار فروچاله‌ها با نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه آن را خواهید خواند.

جلال محمودزاده - نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، در خصوص فیلم منتشر شده فروچاله‌ها و شکاف‌های پدیدآمده در کرمانشاه و همدان، بیان کرد: «موضوع فروچاله‌ها و شکاف‌های ظاهر شده به علت فرونشست زمین است که در همه نقاط کشور به صورت کلی یا جزیی مشاهده می‌شود. یکی از دلایل اصلی فرونشست‌ها برداشت بی‌رویه غیرمجاز آب‌های زیرزمینی است. از آب‌های تجدیدپذیر  و زیرزمینی باید براساس استانداردهای جهانی استفاده کنیم و بگونه‌ای برداشت داشته باشیم که آبراه‌ها برای نسل‌های آینده حفظ شود.»

وی با بیان این مطلب که با بارش باران نقطه‌ای که از آن آب برداشت شده، دیگر پر نخواهد شد و همین امر موجب فرونشست زمین‌ می‌شود، ادامه داد: «فرونشست زمین موجب ایجاد فروچاله‌ها خواهد شد. سالیانه، در تهران حداقل 15-20 سانتی‌متر نشست ایجاد می‌شود و  علت آن نیز استفاده غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی و از حدمجاز است.»

به گفته نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اگر برداشت به همین صورت فعلی پیش رود هر روز سطح آب‌های زیرزمینی پایین‌تر می‌رود و زمانی هم که سطح آب‌های زیرزمینی پایین می‌رود خلل و فرج خاک از آب تهی و فروچاله‌ها پدید می‌آیند.

نایب رییس این کمیسیون با تأکید بر این مطلب که باید از آب موجود استفاده بهینه کرد، یادآور شد: «بیش از دوسوم مزارع کشاورزی به صورت سنتی آبیاری می‌شوند و کشاورزی از آبیاری مدرن استفاده نمی‌کند و اینگونه هفتاد درصد آب موجود در این شیوه آبیاری هدر می‌رود درصورتیکه در آبیاری مدرن تننها 20 تا 30 درصد آب ممکن است هدر رود.»

محمودزاده تصریح کرد: «بی‌شک دولت در این بخش باید سرمایه گذاری کند و اجازه ندهد که در هیچ نقطه‌ای از کشور آبیاری به صورت سنتی انجام پذیرد. دولت باید انرژی و توان خود را برای آموزش آبیاری مدرن بکار گیرد تا میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی و چاه‌ها کاهش یابد. اگر از برداشت‌های بی‌رویه و غیرمجاز آب جلوگیری نشود در آینده‌ای نزدیک فروچاله‌ها به یک بحران جدی تبدیل خواهند شد.»

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی در پایان افزود: «در برنامه ششم توسعه در ماده 35، قوانین بسیاری برای دولت وضع شده تا به سمت آبیاری مدرن حرکت کند و اجازه ندهد که آبیاری سطحی و سنتی در کل کشور انجام گیرد؛ این یک امر حیاتی است که به دنبال نظارت جدی آن هستیم تا قوانین اجرا شود.»

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز