معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان:

گام‌های اولیه اجرایی مجلس ملی جوانان برداشته شده است/ اعلام آمادگی وزارت ورزش برای انتخابات مجلس ملی جوانان/ دولت دچار کهولت در مدیریت شده است

۱۳۹۷/۰۴/۱۱ - ۱۶:۱۶:۱۹
کد خبر: ۷۲۴۸۲۰
گام‌های اولیه اجرایی مجلس ملی جوانان برداشته شده است/ اعلام آمادگی وزارت ورزش برای انتخابات مجلس ملی جوانان/ دولت دچار کهولت در مدیریت شده است
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه وقتی در مورد جوانان صحبت می کنیم در حقیقت در مورد آینده کشور صحبت کردیم ادامه داد: وجود جایگاه خاصی برای جوانان یک ضرورت است که امیدواریم این موضوع برطرف شده و جوانان به جایگاه در شأن خود برسند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، امروز در دومین همایش ملی جوانان و قانون گذاری که در مرکز پژوهش های مجلس در حال برگزاری است، گفت: تاکنون بیش از 12 جلسه با کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش ها در امور جوانان برگزار کرده و پیگیری‌هایی در این زمینه در مجلس انجام شده است که امیدوارم به اقدامات عملی منجر شود.

وی با بیان اینکه با وجود فراکسیون جوانان در مجلس شورای اسلامی انتظار می رود دستاوردهای بهتری در حوزه جوانان حاصل شود افزود: البته موضوع تفکیک وزارتخانه به سرانجام نرسید که البته اتفاق خوبی هم نبود. 

تندگویان با بیان اینکه با صحبت از جوانان در حقیقت در مورد یک چهارم جمعیت ایران صحبت می کنیم گفت: شایسته است که این جمعیت یک نماینده مستقیم تحت هر عنوانی در دولت داشته باشد. در حال حاضر در بسیاری از کشورها شاهد وجود نظارت جوانان هستیم که این امر نشان دهنده اهمیت این قشر است.

وی با بیان اینکه وقتی در مورد جوانان صحبت می کنیم در حقیقت در مورد آینده کشور صحبت کردیم ادامه داد: وجود جایگاه خاصی برای جوانان یک ضرورت است که امیدواریم این موضوع برطرف شده و جوانان به جایگاه در شأن خود برسند. 

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، با بیان اینکه در دوره ای سازمان ملی جوانان وجود داشت اما بعدا با سازمان تربیت بدنی ادغام شد و مجددا بحث جدایی طرح کردید که بی نتیجه ماند، گفت: در هر صورت تکلیف ما برای ادامه فعالیت مشخص شد و قطعا وزارت ورزش و جوانان در وظایف خود نسبت به این قشر کوتاهی نخواهد کرد و امیدواریم سایر ارگان ها نیز به انجام وظیفه خود نسبت به جوانان کوتاهی نکنند.

تندگویان با بیان اینکه در هر بخشی مرتبط با جوانان ورود پیدا می کنیم نام چندین وزارتخانه مطرح است افزود: سلامت جوانان، اشتغال، مسکن و سایر موضوعات اموری هستند که چندین وزارتخانه درگیر آن هستند.

وی با اشاره به ضرورت وجود مجلس ملی جوانان تصریح کرد: مجلس ملی جوانان موضوعی است که سالهاست مطرح شده است و مجلس و مرکز پژوهش ها می توانند در تحقق آن کمک کنند. 

تندگویان با بیان اینکه گام های اولیه اجرایی مجلس ملی جوانان در وزارتخانه برداشته شده است افزود: در این زمینه تجربه اجرایی خوبی در کشور داریم و همین طور در این رابطه برای تشکل های مردم نهاد انتخابات برگزار کردیم.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه امیدواریم مجلس ملی جوانان به جایگاه قانونی و مناسب خود برسد تا یک سندیکای قانونی و غیردولتی در این حوزه مشغول به کار شود افزود: در حال حاضر مجامع  استانی در حال فعالیت هستند. ما هم اکنون  در وزارت ورزش آمادکی برگزاری انتخابات مجلس ملی جوانان را داریم هر چند کار گسترده ای است اما این امر به پایگاه مناسبی برای جوانان تبدیل خواهد شد. 

تندگویان با بیان اینکه با تشکیل مجلس ملی جوانان قوانین و لوایح مختص به این قشر تصویب شده و جوانان به شأن و جایگاه خود خواهند رسید، افزود: من به استان های مختلف رفت و آمد دارم و از نزدیک با جوانان در ارتباط بوده و به آنها می گویم من نماینده دولت و جوانان نیستم بلکه نماینده جوانان در دولت هستم که مشکلات شما را منعکس می کنم.

معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به مشکلات قانونی موجود در حیطه جوانان توضیح داد: اولین مشکل روان سازی تسهیلات در این حوزه است. جوانان برای ورود به عرصه کار با نزدیک به 30 نهاد برای اخذ مجوزات و اعتبارات لازم مواجه می شوند که باید در این زمینه تجدیدنظر صورت گیرد.

تندگویان با بیان اینکه تعدد نهادها از دردسرهای حوزه اشتغال جوانان است افزود: در این زمینه باید تغییرات جدی در قوانین برای تسهیل اشتغال جوانان ایجاد شود.

او با اشاره به مشکلات موجود برای جوانان در حیطه انتخابات توضیح داد: در حال حاضر موضوعی نیست که جوانان استخدام نمی شوند زیرا در بحث استخدام ما با جوانان مواجه هستیم. در این زمینه مشکل اصلی مشکل انتصابات در حوزه های مختلف است.

او با بیان اینکه در اوایل انقلاب سه جوان 29 ساله برای تصدی وزارت نفت اعتماد کردیم که وی با جان خود نیز از آن حفاظت کرد، افزود: در هشت سال دفاع مقدس نیز مسئولیت های متعددی در جنگ به جوانان دادیم که اگر غیر از این اقدام می کردیم با شکست مواجه می شدیم.

تندگویان با بیان اینکه من مخالف طی شدن دوره های تئوری توسط جوانان نیستم افزود: اما در برخی ارگان ها از جوانان توقع سوابق کاری 5 و حتی 15 ساله دارم که این امر با تجربیات کذشته ما سازکار نیست.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه مدیران فعلی کشور باید در جایگاه مشاوره قرار کرفته و فعالیت های اجرایی را به جوانان بسپارند تصریح کرد: همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند طرح مشاوران جوانان بحثی انحرافی است و ما باید به دنبال مدیر جوان باشیم. 

وی با بیان اینکه دولت هم اکنون دچار کهولت در مدیریت شده که بخشی از مشکلات فعلی نیز ناشی از همین کهولت سن است افزود: مشکلات اقتصادی فعلی کشور ناشی از عدم وجود جرأت در مدیران است ما هم اکنون یک مدیر  جوان در کابینه داریم که نتایج آن را هم شاهدیم.

تندگویان با بیان اینکه کشور نیاز به جسارت دارد و این امر از غیر از جوانان برنمی آید تصریح کرد: رییس جمهور مطرح کرد که هر وزیر حداقل باید یک مدیر جوان داشته باشد که تحقق این امر نیز سخت نیست. همچنین ما می توانیم یک استاندار جوان و حتی تعداد بیشتری از مدیران را از جوانان انتخاب کنیم که این امر نیز شدنی است.

او با اشاره به ضرورت توجه به مسایل نوپدید در حوزه جوانان توضیح داد: برخی از مسایل نوپدید همچون حوزه های استارت آپ نیازمند تضمین مقررات جدید در مجلس است.

وی با بیان اینکه بازار سنتی کشور در حال تغییر است و ما باید آن را بپذیریم توضیح داد: شبکه دنیا چه در حوزه اقتصاد و چه در حوزه دیپلماتیک در حال تغییر است و این امر نیاز به قانون و تسهیلات جدید دارد که لازم است مجلس در این زمینه ورود پیدا کند.

تندگویان با بیان اینکه در حال حاضر دفاتر مشاوره ای برای جوانان در کشور وجود دارد اما برای ادامه فعالیت آنها با سازمان بهزیستی به مشکل برخورده ایم، افزود: وزارت ورزش 200 پایکاه فعال مشاوره ای در حوزه جوانان دارد که براساس دستور وزیر باید در سطح شهرستان ها فعال شده و افزایش یابد. 

تندگویان با بیان اینکه مجلس به این موضوع ورود پیدا کرده و اعطای مجوز را به سازمان بهزیستی واگذار کرد افزود: این سوال مطرح است که آیا مردم به یک مرکزی که بر سر در آن وزارت ورزش و جوانان خورده اعتماد می کنند یا مرکزی که با نام سازمان بهزیستی شناخته می شود. در هر حال ما باید واقعیت جامعه را بپذیریم.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در پایان تصریح کرد: در هر صورت ما نیاز داریم که مجلس و نهادهای قانون گذار در این زمینه ما را یاری کنند.

نظر شما