هاشمی در گفت‌وگو با برنا عنوان کرد:

قرار است دولت مبلغی به افراد پرداخت کند تا از بافت فرسوده خارج شوند/ باید ساکنان محله خودشان در بازآفرینی محله نقش داشته باشند

۱۳۹۷/۰۴/۱۳ - ۰۵:۲۷:۰۴
کد خبر: ۷۲۵۳۰۴
رییس شورای شهر تهران در خصوص احیاء و نوسازی بافت فرسوده گفت: «قرار است که دولت مبلغی به افراد پرداخت کند تا از بافت فرسوده خارج شوند و مدتی در یک خانه دیگر زندگی کنند تا بازسازی بافت فرسوده صورت گیرد.»

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ روز گذشته جلسه رویکردها و سیاست‌های دولت و مدیریت شهری در خصوص احیاء و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران برگزار شد؛ جلسه‌ای که مسوولان با بحث و گفت‌وگو سعی در  ایجاد تغییراتی در خصوص نوسازی بافت فرسوده داشتند.

چندی پیش رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با برنا اظهار کرده بود که در حوزه نوسازی بافت فرسوده حرکت قابل قبولی صورت نگرفته و همچنین رویکرد فعلی را اشتباه خوانده بود.

حال برای اینکه بدانیم آیا همچنان مسوولان مربوطه با تغییرات ایجاد شده، رویکرد طرح را اشتباه قلمداد می‌کردند یا خیر، با رییش شورای شهر تهران که در آن جلسه حضور داشت به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

محسن هاشمی - رییس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری برنا، در این خصوص گفت: «در جلسه روز گذشته هیچ فردی اعلام نکرد که رویکرد اشتباه است بلکه افراد حاضر از رویکرد جاسازی و ارائه امتیازات بیشتر برای بافت فرسوده به عنوان یک رویکرد مثبت صحبت کردند. اگر خواستار افزایش سرعت در روند بازسازی بافت فرسوده باشیم باید ساکنان محله خودشان در بازآفرینی محله نقش داشته باشند چون اگر یک محله بخواهد به سبک گذشته بازآفرینی شود ممکن است سال‌ها زمان ببرد تا به نقطه‌ی  پایانی برسد. روز گذشته بحث شد که آیا با تجمیع بلوکی، می‌تواند سرعت را افزایش دهد یا خیر. اگر از توسعه دهندگان پرانرژی و سرمایه دار استفاده شود این رویکرد می‌تواند مثبت و منفی باشد  اما بحث شد که اگر یک توسعه دهنده‌ سرمایه دار، مشاور کارآمد، طراح خوب و سرمایه گذار خوبی باشد که زمین‌ها را بخرد و بسازد، فرآیند مطلوب‌تر ادامه خواهد داشت.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا در تهران با کمبود زمین موجه هستیم، بیان کرد: «خیر. موضوع زمین دیگر مطرح نیست چرا که زمین‌های خود مردم ساخته می‌شود؛ برای مثال اگر فردی در یک  زمین صد متری زندگی می‌کند با  همسایه خود به توافق می‌رسد و در مجموع مساحت آن زمین به 200 متر افزایش پیدا می‌کند همچنین قرار است که دولت مبلغی به افراد پرداخت کند تا از بافت فرسوده خارج شوند و مدتی در یک خانه دیگر زندگی کنند تا بازسازی بافت فرسوده صورت گیرد. این روش با امتیاز یک طبقه بیشتر، عدم پرداخت عوارض برای پروانه‌ی ساختمانی، عدم پرداخت هزینه برای آب و برق و گاز، عدم پرداخت بهره‌های وامی به جاسازی تعلق می‌گیرد اما امتیازات توسعه دهندگان هنوز مشخص نیست.»

رییس شورای شهر تهران با بیان این مطلب که دولت موظف به پرداخت هزینه  پروانه به شهرداری است، اظهار کرد: «متأسفانه همیشه دولت تعهداتی که به شهرداری دارد را انجام نمی‌دهد، یکی از بدهی‌های دولت به شهرداری تهران هزینه‌های پروانه ساخت در خصوص بافت فرسوده است. شهرداری تهران  پروانه ساخت را به سازنده یا مالک می‌دهد اما هزینه پروانه را باید دولت به شهرداری بپردازد که این کار را انجام نمی‌دهد.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز