در گفت و گو با برنا مطرح کرد؛

سلیقه مسؤلان شادی را در کشور ممنوع کرده نه دین/ عقاید را نمی شود به جامعه تحمیل کرد/ نمی توانیم همه ایرادات را به دشمن نسبت دهیم

۱۳۹۷/۰۴/۲۰ - ۰۵:۲۹:۰۶
کد خبر: ۷۲۷۷۰۸
سلیقه مسؤلان شادی را در کشور ممنوع کرده نه دین/ عقاید را نمی شود به جامعه تحمیل کرد/ نمی توانیم همه ایرادات را به دشمن نسبت دهیم
حجت الاسلام حسن ناصری پور گفت:«ایکاش می شد گفت روش هایی که برای شادکردن جامعه به کار می رود برای ۳۰ سال پیش است. اصلا این روش ها علمی و منطقی نیست.»

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، در کشوری که اساس آن بر اصول دینی است آنهم دینی که سرتاسر آن نوید شادی و صلح می دهد  ممانعت های زیادی از سوی افرادی تندرو در خصوص شادی مردم  شکل گرفته است ، حتی با تجمع های شاد و اجرای برنامه هایی که روح را تغذیه می کند و نشاط آفرین است برخورد می شود . با حجت الاسلام حسن ناصری پور -رئیس انجمن مطالعه خانواده ومعاون اسبق  فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران  گفت و گویی داشتیم تا از میزان تاکید دین اسلام بر شاد بودن پیروانش و الزام  شاد بودن زندگی مسلمان بدانیم که  در ادامه می خوانید.

ناصری در این خصوص اذعان داشت:« ابتدا باید به یک مفهوم مشترک در شادی رسید. شادی به معنای بی بندو باری نیست بلکه معنی اصلی شادی«نشاط اجتماعی» است که بارها در اسلام به طرق گوناگون بدان پرداخته شده. مسئله و مشکل ما از دین نیست از خود ماست که نه تفسیری از شادی داریم و نه می توانیم آن را در جامعه عملی کنیم.»

نبود  اتفاق نظر در ایجاد بستر شادی درجامعه

وی در ادامه افزود:« شادی سه مولفه دارد که از آن ها تاثیر می پذیرد. اولی جنسیت دومی مکان و سومی زمان است. به عنوان مثال باید از بعد های زمانی مثل عید نوروز و تعطیلات استفاده کنیم تا مردم شاد تر باشند و تعطیلات پرنشاط تری را بگذرانند اما میبینیم که یا کار خاصی در این راستا صورت نگرفته است و یا برنامه ها نمود ندارند و اثر آن در جامعه احساس نمی شود علت آن هم این است که مسوولان درگیر سلایق مختلف هستند و به اتفاق نظر و در نتیجه ساماندهی قوی برای ایجاد شادی در جامعه نرسیده اند.  حتی در برپایی نماز جمعه ها هم باید شادی باشد ولی نیست. این سلایق مسوولان است که شادی ها را به چراغانی بسنده می کنند نه اصل دین»

او در ادامه گفت:« ما تنها کشوری در دنیا هستیم که مردمش حتی بعد از باخت تیمشان در برابر یک تیم قوی فوتبال در جهان به خیابان ها می آیند و چنین رقص و پایکوبی به راه می اندازند. این نشان دهنده نیاز مردم به شادی و پایین بودن آستانه اضطراب اجتماعی است و خلاهای بزرگی در این زمینه وجود دارد که مردم اینگونه سعی در پرکردنش دارند.»

همه ایرادات را نمی توان به گردن دشمن انداخت

حجت الاسلام ناصری در ادامه گفت : ایکاش می شد گفت روش هایی که برای شادکردن جامعه به کار می رود قدیمی و برای ۳۰ سال پیش است ولی متاسفانه نه تنها نمی توان از کلمه قدیمی استفاده کرد که  اصلا این روش ها علمی و منطقی نیست.نمی توانیم همه ایرادات را به دشمن نسبت دهیم باید روش ها را به روز کرد تا بتوان از آسیب دشمن در امان ماند همانطور که بارها در تاریخ این مقابله رخ داده و ما تسلیم دشمن نشده ایم. امروزه نمی توان به یک یا دو رسانه برای اقناع مردم بسنده کرد بلکه الان هر فرد یک رسانه است که از تمام جوانب مثبت و منفی سایر کشورهای جهان آگاه است.

حجت الاسلام ناصری تاکید کرد :  نشاط اجتماعی در قرآن با مصادیق گوناکون از جمله صله رحم و مسافرت تاکید شده است و نباید ایرادات مسوولان را به دین نسبت داد .

میانگین سنی مسئولان 60 سال است و جوانان را نمی شناسند

او در خصوص راهکار حل این بحران گفت:« ما به یک خانه تکانی اساسی فرهنگی نیاز داریم. میانگین رده سنی مسوولان ۶۰ سال است که باعث می شود جوانان را نشناسند و نتوانند طبق سلایق آن ها عمل کنند. چنانچه مسوول جوانی زمام امور را بر عهده گیرد هم جوانان را می شناسد و هم سلایقشان را لذا این اختلافات رخ نمی دهد. امروزه برای اینکه به جوان بگوییم چیزی حرام است، تحمیل جوابگو نیست بلکه جوان باید اقناع شود و دلیل حرام بودن را بداند.عقاید را نمی شود به جامعه تحمیل کرد .سومین راه حل هم این است که نباید یک راه حل برای کل ایران تجویز کرد هر قسمتی از ایران مشخصات و ویژگی های فرهنگی خودش را دارد، سبک زندگی افراد در حال تغییر است برنامه مسوولان هم باید در جهت همین تغییرات باشد و فضا باید برای ایده های خلاقانه و مطابق اصول و موازین اسلامی  ایرانی باز شود تا با این روش ها بتوان  بیشترین نشاط را به جامعه القا کرد. متاسفانه مسوولان از این فضا استفاده نکرده اند و باید امیدوار بود پس از این  استفاده شود.»

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز