حق‌شناس در گفت‌وگو با برنا خبر داد؛

ساخت ۴ گذر فرهنگی تهران از ابتدای شهریور ماه

۱۳۹۷/۰۴/۲۶ - ۰۵:۳۳:۰۴
کد خبر: ۷۲۹۸۰۳
ساخت ۴ گذر فرهنگی تهران  از ابتدای شهریور ماه
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در مورد پهنه فرهنگی رودکی گفت: «در مرحله اول، خیابان پهنه فرهنگی شناسایی شد. همچنین سازمان زیبا سازی شهرداری تهران موظف به تحلیل و برسی مجدد این مطالعات بر اساس فرا تحلیل شده است.».

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ چندی پیش نشستی در خصوص لزوم ایجاد پهنه فرهنگی در تهران برگزار شد. همچنین قبل از برگزاری این نشست زمزمه‌ و صحبت‌هایی از ایجاد پهنه‌های فرهنگی درمیان بود.

طرح ایجاد پهنه فرهنگی رودکی با همکاری کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری منطقه 11، سازمان زیباسازی شهرداری تهران، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان حمل و نقل و ترافیک در دست مطالعه و اجراست که طی آن 35 کیلومتر از اراضی محلات مرکزی شهر تهران واقع در منطقه 11 به پردیس فرهنگی رودکی تبدیل می‌شود که از شمال به خیابان انقلاب از جنوب به خیابان نوفل لوشاتو، از شرق به خیابان حافظ و از غرب به خیابان ولی عصر(عج) محدود می‌شود.

حال برای پیگیری این موضوع با رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

محمدجواد حق‌شناس – رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری برنا، در خصوص وضعیت کنونی طرح‌هایی برای ایجاد پهنه‌های فرهنگی شهر تهران گفت: «محور اصلی این مبحث پهنه رودکی بود که در این پهنه فرهنگی جانمایی شد. نشست‌هایی با حضور ذی نفعان موضوع در پروژه شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده که این نشست‌ها طی دو هفته یک‌بار بدون وقفه تشکیل خواهند شد.»

*تکمیل مطالعات فرهنگی - اجتماعی تا پایان مرداد ماه

وی در ادامه افزود: «در مرحله اول، خیابان پهنه فرهنگی شناسایی شد. همچنین  سازمان زیبا سازی شهرداری تهران موظف به تحلیل و برسی مجدد این مطالعات بر اساس فرا تحلیل شده است و باید جمع بندی پنج مطالعه‌ای که از سال 83 انجام گرفته بود را توسط حوزه‌های مختلف شهرداری و وزارت ارشاد جمع بندی کند. این جمع بندی ارائه و مشخص شد که پیوست مطالعات فرهنگی - اجتماعی نیاز نبوده است. بر این اساس دفتر مطالعات فرهنگی - اجتماعی شهرداری تهران موظف به تکمیل این مطالعات بر حسب پیوند فرهنگی – اجتماعی در مدت زمان دو ماه شده است. این مطالعات تا پایان مردادماه آماده خواهد شد و کار عمرانی از همان زمان کلید می خورد . بر همین اساس قرار شده است که یکی از سیاست‌های روند پیگیری را به سمتی هدایت کنیم که کم‌ترین مداخله توسط نهادهای توسعه صورت بگیرد.  حدود بیست روز گذشته، بر همین اساس دفتر تسهیل گری در ناحیه یک منطقه 11 افتتاح و آغاز به فعالیت کرده تا بتواند بر اساس سیاست‌های موجود، روند توسعه بر اساس رویکرد فرهنگی و اولویت‌های مربوط به آن در دستور کار قرار گیرد.»

حق‌شناس با بیان این مطلب که فعالیت‌های دفتر تسهیل گری متوقف نخواهد شد، گفت: «سیاست‌های کلان تولیده و درحال نهایی شدن است. بر اساس اولویت این منطقه 4 گذری که مدنظر بودند به این منطقه پیوند خواهند خورد. گذر کتاب از میدان انقلاب آغاز می‌شود و در چهار راه ولیعصر به همان پهنه قطع می‌شود.  گذر میراث فرهنگی و صنایع دستی از خیابان نجات اللهی در کریم خان آغاز و تا خیابان انقلاب به همین پهنه ختم می‌شود. از گذر نمایش در شمال لاله زار، هفته گذشته بازدید به عمل آمد که با توجه به مطالعات انجام شده قرار است که  میراث فرهنگی مطالعات مربوط به آن بخش را جمع بندی کند.»

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در پایان تصریح کرد: «سعی می‌شود که این گذرها با مداخلات حداقلی  و نگاهی تسهیل گرایانه شناسایی شوند تا فضای مربوط به این حوزه‌ها با کاربری‌هایی که برای آن تعریف می‌شود به صورت حداکثری به این بخش اختصاص یابند. در نهایت این فضاهای شهری با مشخصات مربوطه شناسایی می‌شوند تاپیوند لازم را با حوزه‌های فرهنگ و هنر برقرار کنند.»          

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز