حجت در گفت‌وگو با برنا مطرح کرد؛

نقشه تهران تابع زور (پول) است/ رشد تراکم فروشی در منطقه‌های ۱، ۵ و ۲۲

۱۳۹۷/۰۴/۲۷ - ۰۵:۳۳:۱۰
کد خبر: ۷۳۰۲۷۲
نقشه تهران تابع زور (پول) است/ رشد تراکم فروشی در منطقه‌های ۱، ۵ و ۲۲
معاون شهرسازی و معماری سابق شهرداری تهران در خصوص افزایش تخلفات ساختمانی گفت: «در تهران نقشه و شمایل شهر تابع اجبار و زور است. زور کسی که پول می‌دهد و فردی که این پول را دریافت می‌کند. با انجام این معاملات و تخلفات اساس و مبنای شهر تهران بهم می‌خورد و همین است که تهران بهم ریخته و آشفته وارمی‌شود.»

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ نادیده گرفتن بخش یا بخش‌هایی از پروانه ساختمانی از سوی شهرداری در هنگام احداث بنا و یا پس از آن  موجب بروز تخلفاتی می‌شود که  اثرات آن در بلند مدت، در چهره شهر ظاهر خواهد شد.

درحال حاضر این تخلفات خود را به شکل همان بهم ریختگی و عدم توازن و تناسب ساختمان‌های شهری نشان داده‌اند.

در بسیاری موراد، علت بروز تخلف ساختمانی، سودجویی متخلفان و ترجیح دادن منافع شخصی است.

همچنین  روز گذشته محمد سالاری - رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به میزان تخلفات ساختمانی در شهر تهران اظهارکرده بود: «با وجود سازوکارهای متعدد برای جلوگیری و کاهش تخلفات براساس قوانین فرادست و مصوبات شورای شهر همچنان مشاهده می‌شود که تخلفات ساختمانی روند کاهشی نداشته است.»

حال برای بررسی این موضوع و اینکه که چگونه می‌توان روند این سیر تخلفاتی را کاهش داد با کارشناس این حوزه به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه خواهید خواند:

مهدی حجت – معاون  شهرسازی  و معماری اسبق شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری برنا، در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان از رخ داد تخلفات ساختمانی جلوگیری کرد، گفت: «طرحی به اسم طرح جامع و طرح تفضیلی وجود دارد که هرچقدر درست و غلط به هر حال به عنوان نقشه راه از آن استفاده می‌شود. همه باید قبول کنند که عده‌ای سال‌ها زحمت کشیده‌اند و به چنین جمع‌بندی رسیده‌اند. راه حل مشکل این است که همه‌ی کسانی دست اندرکاران این طرح به نقشه‌ی راه اعتقاد داشته باشند و بپذیرند که قرار نیست چهارچوب‌های تعیین شده با پول بیشتر تغییر کند. برای مثال فردی مجوز ساختمان 4 طبقه داشته اما با پرداخت هزینه بیشتر یک ساختمان 7 طبقه می‌سازد؛ شهرداری هم که قرار بوده جواز ساخت 4 طبقه بدهد با توجه به پول خوبی که فرد می‌دهد، کاربری آن را از مسکونی به تجاری تبدیل می‌کند؛ همین تخلفات، نقشه راه را برهم می‌زند. عدول کردن از نقشه راه یعنی کنار گذاشتن نقشه و طمع کردن به سود بیشتر برای هر دو طرف.»

شمایل تهران تابع اجبار و زور

وی در ادامه افزود: «این نقشه راه حتی اگر به صورت صد در صدی هم صحیح نباشد به هرحال هدف و سمت و سویی دارد که موجب حرکت به بیراهه نمی‌شود. تمام تلاش باید این باشد که نقشه‌ی اولیه و اصلی راه، اصلاحاتی داشته باشد و مرتب بازنگری شود. انجام تخلفات ساختمانی، سودخواهیِ زودرسی است که ضررهای بلند مدت ایجاد می‌کند و چهره و تناسب شهر را بهم می‌زند. قرار بوده است که تهران حدود 8 میلیون نفر جمعیت داشته باشد اما درحال حاضر روزانه 12 میلیون نفر جمعیت در خود جای داده است و سقف آن را 10 میلیون نفر تعیین کرده‌اند. در طول دهه‌های اخیر تابع چهارچوبی که از تحول در شهر جلوگیری کند؛ نبوده‌ایم. در تهران نقشه و شمایل شهر تابع اجبار و زور است. زور کسی که پول می‌دهد و فردی که این پول را دریافت می‌کند. با انجام این معاملات و تخلفات اساس و مبنای شهر تهران بهم می‌خورد و همین است که تهران بهم ریخته و آشفته وارمی‌شود.»

تراکم فروشی و تغییر کاربری بیشترین تخلفات در تهران

 معاون شهرسازی و معماری سابق در پاسخ به این سوال که بیشترین جرائم تخلفات ساختمانی چند سال اخیر چه موضوعاتی بوده است و در چه مناطقی  گفت: «بیشترین جرائم منوط به تراکم اضافی و تغییر کاربری است و بیشترین تراکم فروشی در منطقه‌های 1، 5 و 22 صورت گرفته است .»

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز