روز گذشته؛

بنیاد امور بیماری‌های خاص به یاری بیماران تالاسمی چابهار می‌رود

۱۳۹۷/۰۴/۲۷ - ۰۸:۲۲:۱۲
کد خبر: ۷۳۰۴۴۴
بنیاد امور بیماری‌های خاص به یاری بیماران تالاسمی چابهار می‌رود
شمارشان کم نیست.کودکان و نوجوانان و جوانانی که بیماری امانشان را بریده اما برای دریافت خدمات اولیه درمانی باید هر هفته مسافت زیادی را طی کنند. ۵۰۰ بیمار تالاسمی در شهر و روستاهای چابهار درحالی‌که هر سال بر جمعیت شان افزوده می‌شود، با کمترین امکانات درمانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، همین موضوع بهانه‌ای شد تا مسعود اعلایی مدیر شبکه بهداشت چابهار همایش بیماری‌های خاص را با محوریت تالاسمی امروز سه‌شنبه ۲۶ تیر در این شهرستان برگزار کند.

فاطمه هاشمی رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص مهمان ویژه این مراسم بود. او ضمن حضور در این مراسم از مراکز تلاسمی و دیالیز در دست ساختِ شهرها و روستاهای اطراف چابهار (نوبندیان و کنارک) نیز بازدید کرد و وضعیت خدمات درمانی را در این مناطق بررسی کرد و در همین راستا قرار شد تا اقدامات لازم برای تجهیز این مراکز از سوی بنیاد امور بیماری‌های خاص انجام شود. همچنین هاشمی با حضور در مناطق حاشیه نشین چابهار در جریان مشکلات و کمبودهای این مناطق قرار گرفت.

آموزش‌های ناکافی و شمار بالای ازدواج‌های فامیلی و از سوی دیگر مشکلات معیشتی سبب شده تا سالانه حدود ۵۰ کودک مبتلا به تالاسمی در این شهرستان و روستاهای آن متولد شوند. از سوی دیگر کمبود امکانات برای این گروه از بیماران چنان کیفیت زندگی را در این مناطق و به خصوص برای این گروه از بیماران کم کرده است که فعالیت جدی بنیاد امور بیماری‌های خاص را در این شهرستان و روستاهای اطراف آن را می طلبد.

مسعود اعلایی مدیر شبکه بهداشت این شهرستان در مورد وضعیت بیماران تالاسمی چابهار و شهرها و روستاهای اطراف آن می‌گوید: بیماران تالاسمی روزانه حدود ۸۰ کیسه خون نیاز دارند اما متأسفانه هم‌اینک با کمبود شدید امکانات برای ارائه خدمات به این بیماران مواجه هستیم.

او می‌گوید: بیماران تالاسمی با کمبود شدید پزشک، پرستار و فوق تخصص خون مواجه هستند به‌طوری‌که برای انجام یک آزمایش تالاسمی، بیماران باید بیش از هزار و ۴۰۰ کیلومتر رفت و برگشت تا زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان را طی کنند. این در حالی است که بیشتر بیماران تالاسمی بی‌بضاعت و کم درآمد هستند و نمی‌توانند هرماه با هزینه‌های فراوان و درد و رنج بیماری به زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان بروند.

چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از ۳ شهر به نام‌های چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، ۶ دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.

 

نظر شما