مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه جوانان وزارت ورزش‌وجوانان:

مهم‌ترین رکن قانون تسهیل ازدواج صورت نگرفته است / وزارت ورزش و جوانان تسهیلات ازدواج را به صورت مرتب پیگیری می‌کند

۱۳۹۷/۰۴/۳۰ - ۱۳:۲۵:۲۱
کد خبر: ۷۳۱۵۵۷
مهم‌ترین رکن قانون تسهیل ازدواج صورت نگرفته است /  وزارت ورزش و جوانان تسهیلات ازدواج را به صورت مرتب پیگیری می‌کند
امروز شنبه -٣٠تیرماه- نشست هم اندیشی تسهیل ازدواج جوانان با رویکردی کارشناسانه و آسیب شناسانه با حضور جمعی از کارشناسان صاحب نظر و مدیرکل دفتر برنامه و نظارت بر جوانان در محل ساختمان وزارت وزش و جوانان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جوانان خبرگزاری برنا، در ابتدای جلسه سید جواد رضوی - مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه ریشه موضوع جلسه به فعالیت های پراکنده ای که در کشور انجام می شود بر می گردد و جزو مسائل بلاتکلیف سیستم اداری محسوب می شود، گفت: «قانون تسهیل ازدواج در سال ٨٤ به تصویب رسید و قرار بود که بعد از شش ماه آیین نامه ها اجرایی تهیه و به دستگاه های مختلف  ابلاغ شود که تاکنون چنین آیین نامه ای وجود نداشته است.  یکی از ارکان مهم این قانون تشکیل صندوق اندوخته جوانان است. تسهیلات ازدواج از طریق ثبت‌نام در سامانه بانک مرکزی  و توسط بانک‌های عامل پرداخت و پیگیری و رصد مستمر آن توسط وزارت ورزش و جوانان انجام می‌شود. مهم ترین رکن این قانون که تشکیل صندوق مذکور بود موجب شد که بخش های دیگر قانون معطل بماند. هرکسی در  هردستگاه اگر قرار بود دغدغه‌ی ازدواج جوانان را مطرح کند اشاره ای به قانون تسهیل ازدواج می‌داشت. مجلس شورای اسلامی در بررسی قانون تسهیل ازدواج مجلس چند دستگاه از جمله وزارت ورزش و جوانان، وزارت کشور، وزارت شهرسازی و وزارت علوم را مسوول دانسته و لذا پیگیری  برای احیا و اجرا این قانون مطرح شد.»

وی به بیان آسیب شناسی دقیق و رفع موانع پرداخت و گفت:  «مهم ترین رکن این قانون شکل نگرفته است. هفته گذشته با رییس فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی جلسه ای برگزار کردیم که دوستان بسیار دغدغه آن را داشتند. لذا جلسه امروز برای بررسی تسهیل ازدواج جوانان برگزار شده که باید قوانین مقررات موجود و اقدامات صورت گرفته، یک بار آسیب شناسی شود و نظر کارشناسانه دریافت کرد تا طرح جدیدی مبتنی بر بررسی و مطالعه‌ی دقیق  طراحی شود و الزامات آن نیز مورد توجه قرارگیرد تا از همه موضوعات جدیدی که دستگاه های اجرایی دنبال می کنند یا ظرفیت های قانونی که ایجاد می شود را دنبال کنند تا درنهایت به اثربخشی فعالیت ها در تسهیل ازدواج جوانان منجر شود.»

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه جوانان وزرات ورزش و جوانان مهم ترین موضوع ازدواج را انتخاب دانست و گفت: «آموزش و مشاوره و همچنین تسهیلات قدم های بعدی است. وزارت ورزش و جوانان متولی تسهیلات  نیست اما دولت پیگیری آن را برعهده وزارتخانه گذاشته که ما هم از بانک مرکزی آن را پیگیری می کنیم. کمک ها برای تهیه جهیزیه از طریق ساماندهی خیران ازدواج، قدم بعدی در تسهیل ازدواج است. فرهنگ سازی برای ازدواج آسان و تهیه مسکن جوان از جمله گام های بعدی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرند.»

شهلا کاظمی پور - جمعیت شناس در ادامه در خصوص ملاحظات آماری ازدواج و طلاق مطرح کرد: «درک درستی از آمار در ایران وجود ندارد. جمعیت ایران از گذشته تاکنون رشد جمعیتی مثبتی داشته است.»

وی در ادامه افزود: «در سال های اخیر از ٨٥تا٩٠ جمعیت ایران از هفتاد به هفتاد و پنج میلیون نفر رسید و از سال ٩٠ تا ٩٥ جمعیت به هشتاد میلیون نفر رسید. سالی یک میلیون نفر در ایران با افزایش جمعیت مواجه هستیم اما رشد جمعیتی ایران کاهش پیدا کرده و این روند کاهش همراه با کاهش باروری است و اگر هیچ سیاستی اعمال نشود این روند ادامه خواهد داشت و در ٢٥سال آینده رشد جمعیتی به صفر خواهد رسید. اما  رشد مثبت جمعیتی و جمعیت بالای صد و ده میلیون نفر را خواهیم داشت. کاهش روند بارداری یک مسئله نیست چرا که در کشورهای درحال توسعه این تجربه هم وجود دارد. مقداری روند بارداری تعدیل پیدا کرده که به علت گشتاور جمعیتی است.»

کاظم پور بیان کرد: «هرکشوری کاهش باروری را تجربه می کند. در دهه شصت ٤٦درصد جمعیت زیر ١٥سال سن داشتند اما وقتی باروری کم می شود این جمعیت زیر ١٥سال رشد می کنند و به سن فعالیت می رسند. بالاترین جمعیت فعال کشور،٧٢ درصد یعنی از سن ١٥ تا ٦٤ ساله بودند که حال به سن ازدواج رسیده اند و در آخرین آمار حدود ٦ درصد بالای ٦٥سال سن دارند. اگر همین روند صفر شدن جمعیت ادامه داشته باشد حدود ٢٠ درصد جمعیت ایران جمعیت ایران سالخورده خواهند شد. ثبت احوال تعداد ازدواج ها را تقسیم بر کل جمعیت می کنند و می گویند که روند کاهنده است، این میزان خام ازدواج طبیعی است. اما باید میزان خالص ازدواج را حساب کرد که مشاهدات از سال ٨٥ تا ٩٥ نشان داده که این آمار افزایش پیدا کرده است.»

این جمعیت شناس با بیان این مطلب که مشکل اصلی ازدواج انتخاب است، گفت: «مهم این است که ازدواج تا چه میزان ثبات دارد. اگر پشت یک ازدواج انتخاب درست و اندیشه باشد آن ازدواج سالم و ثبات دار خواهد بود. با ارائه وام، ازدواج صورت نمی گیرد و تنها موجب افزایش تجملات می شود.»

غلامرضا قاسمی کبریا در ادامه افزود: «انتخابات امروزی جوانان برای ازدواج ویترینی است. همچنین سبک زندگی های جدیدی ایجاد شده که شرایط زیستی افراد با این سبک زندگی ها همخوانی ندارد.»

وی تصریح کرد: «باید رسوم و سنت ها را بگونه ای دستکاری کرد که با زندگی امروزی تطبیق داده شود. یکی از نیازهای ازدواج که محرکه جنسی است به راحتی در دسترس جوانان قرار گرفته که باید از طریق بازبینی سنت ها و رسوم این معضلات  مرتفع شوند.»

دکتر بهمنی در ادامه صحبت های قاسمی کبریا، گفت: «ازدواج در شهرهای بزرگ با مشکل روبرو شده است. نرم افزار ازدواج در جامعه ایرانی به وسیله مادران تعریف می شود که نگرش های فرزندان خود را شکل می دهد.» 

وی در ادامه افزود: «به جوانان درک صحیحی از ازدواج نمی دهیم و رها شده اند؛ علت رها شدن جوانان، رها کردن مادران و آموزش ندادن به آن ها است. در ازدواج به سمت ایده آل گرایی رفته ایم که ایده آل گرایی افراطی درنهایت موجب شکست جوان و شکست باعث درماندگی می شود و درنهایت جوان به سمت ازدواج نخواهد رفت.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز