جراح پیوند اعضا مطرح کرد

هشدار درباره شیوع بیماری های کلیوی در ایران

۱۳۹۷/۰۴/۳۱ - ۱۰:۲۵:۲۴
کد خبر: ۷۳۱۸۹۶
هشدار درباره شیوع بیماری های کلیوی در ایران
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بررسی ها نشان می دهد متاسفانه آمار مبتلایان به نارسایی های کلیوی به شدت رو به افزایش است و نیازمندی های ما در زمینه دیالیز و پیوند کلیه همچنان روند افزایشی دارد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، دکتر رضا سعیدی با حضور در جمع اعضای هیات مدیره انجمن بیماران کلیوی ایران با بیان این مطلب اظهار داشت: رژیم غذایی جامعه ما غربی شده و این خطرناک است. البته این یک مشکل جهانی است که متاسفانه در کشور ما هم تاثیرات منفی بر جا گذاشته است.

مشاور علمی امور پیوند انجمن بیماران کلیوی ایران افزود: متاسفانه تحرک مردم ما نسبت به سال های قبل کمتر شده و همین موضوع، موجب شده بیماری های مزمن کلیوی، دیابت و غدد در ایران رو به افزایش باشد.

جراح پیوند  اعضای بیمارستان دکتر شریعتی تصریح کرد: این بیماری ها و آثار منفی حاصل از آنها هزینه های بسیاری را به کشور تحمیل می کند و به همین خاطر باید به فکر برنامه ریزی اساسی و مقابله با این مشکلات در 15 تا 20 سال آینده باشیم.

 

پیوند کلیه مانع معلولیت و مرگ می شود

دکتر سعیدی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به مزیت های پیوند کلیه در مقایسه با دیالیز گفت: پیوند می تواند جلوی معلولیت ها، مرگ و بسیاری از مشکلات دیگر را بگیرد و کیفیت زندگی افرادی که گزینه پیوند در دسترس آنها است نسبت به بیماران دیالیزی بسیار بهتر است.

وی ادامه داد: همچنین طول عمر افراد پیوند کلیه، بیشتر از بیماران دیالیزی است و هرچند پیوند هزینه های مالی دارد اما در مجموع بسیار ارزان تر از دیالیز است.

جراح پیوند اعضا افزود: به رغم پیشرفت های خوبی که در حوزه پیوند و درمان بیماران کلیوی داشته ایم همچنان با چالش هایی مواجه هستیم که البته انجمن حمایت از بیماران کلیوی با توجه به فعال بودن و فعالیت های حرفه ای اش می تواند کمک های موثر و بسزایی در این حوزه ها داشته باشد.

دکتر سعیدی با تاکید بر ضرورت راه اندازی بانک اطلاعاتی پیوند و اهدای عضو با همراهی و مشارکت انجمن اظهار داشت: انجمن حمایت از بیماران کلیوی اطلاعات خوبی در زمینه پیوند دارد که باید از آنها استفاده شود تا از این طریق فعالیت های علمی، پزشکی و درمانی مرتبط با پیوند و اهدای عضو توسعه یابد.

 

مفهوم "مرگ مغزی" باید فرهنگسازی شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت فرهنگسازی درباره مفهوم مرگ مغزی اشاره کرد و گفت: این مفهوم باید در سطح ملی برای افکار عمومی تبیین شود و هرچند در برخی استان ها برای اهدای اعضای افرادی که دچار مرگ مغزی شده اند، اقدامات خوبی انجام شده است اما همچنان در برخی مناطق و استان ها شاهد موانع و مشکلاتی در این باره هستیم.

جراح پیوند اعضا تصریح کرد: سالانه 5هزار مرگ مغزی در کشور داریم که فقط در 800 مورد برای اهدای اعضا اقدام می شود؛ این در حالی است که هر مرگ مغزی می تواند جان 8 نفر را نجات دهد.

 

نظر شما