در صحن شورا صورت گرفت؛

تصویب جزییات لایحه تخفیف و تقسیط خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا

۱۳۹۷/۰۴/۳۱ - ۱۳:۴۱:۵۴
کد خبر: ۷۳۲۰۶۳
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه بررسی لایحه دستور العمل نحوه اعمال و تقسیط هزینه های خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا جزییات این لایحه را به تصویب رساندند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، در هفتاد و هفتمین جلسه شورا ادامه بررسی لایحه دستور العمل نحوه اعمال و تقسیط هزینه های خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا در دستور قرار گرفت.

در جریان بررسی جزییات این لایحه در برخی بندها و مواد اصلاحاتی بر اساس پیشنهادات اعضای شورا صورت گرفت.

در یکی از این موارد زهرا صدر اعظم نوری رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست پیشنهاد حذف کلمه مسلمین از خدمات قابل عرضه بهشت زهرا را داد که بر این اساس این خدمات برای سایر اقلیت های مذهبی نیز قابل عرضه خواهد بود.

سید حسن رسولی نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه  به عنوان مخالف این پیشنهاد گفت: اقلیت های مذهبی برای خود آرامستان به خصوص دارند که از جمله می توان به آرامستان هموطنان ارامنه  در جاده خاوران اشاره کرد که عملا ارتباطی هم با بهشت زهرا ندارند و به صورت هیئت امنایی اداره می شوند.

وی ادامه داد: این در حالی است که با این اقدام ما مسئولیت جدیدی را متوجه شهرداری کرده ایم، ضمن اینکه نمی دانیم اسقف ارامنه و یا سایر مراجع اقلیت های مذهبی چنین اجازه شرعی را می دهند یا نه ؟

شهربانو امانی نیز به عنوان موافق گفت: حذف این کلمه در ذات بهشت زهرا مستتر است .

در نهایت این پیشنهاد از سوی اعضای شو را مورد موافقت قرار گرفت .

در ادامه سید حسن رسولی پیشنهاد داد  که موضوع ارایه معرفی نامه از دستگاه های مختلف از جمله کمیته امداد و سازمان بهزیستی فقط محدود به همین سازمان ها باشد.

شهربانو امانی گفت: در حال حاضر کمیته امداد و سازمان بهزیستی بخش مهمی از تصدی گری را به (ان. جی. او ها) واگذار کردند و مضاف بر اینکه در مورد رابطه با اطلاع از استطاعت متوفیان می توان از ظرفیت معتمدین محلی نیز استفاده کرد.

وی افزود: به نظر در این خصوص باید شفاف گفته شود چه سازمان ها و نهاد و اشخاصی، چرا که در غیر اینصورت در چرخش نامه ها بین سازمان ها متوفیان روی دست می مانند.

حجت نظری نیز گفت: در حال حاضر مددجوهای فراوانی داریم که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیستند و لذا اینها را نمی توان نادیده گرفت.

واژه ندارم در بهشت زهرا معنا دارد

در ادامه سعید خال رییس سازمان بهشت زهرا گفت: در بهشت زهرا کرامت انسان ها حفظ می شود و ما از شهروندان نمی پرسیم که آیا شما متمول هستید یا نه بلکه قبور رایگان می دهیم. بحث بر سر خدماتی است که ارایه می شود. ما در مورد استطاعت شهروندان کنکاش نمی کنیم.

خال افزود: واژه ندارم در بهشت زهرا معنا دارد. آیا تا به حال شنیده اید د تهران متوفایی  روی زمین مانده و بی حرمتی شده است؟

وی ضمن ابراز گلایه از برخی جو سازی ها گفت: ما 4 بار است که  به شورا می آییم  و رسانه ها  به انواع مختلف حرف و حدیث هایی را به این سازمان نسبت می دهند. این در حالی است که در شورای پنجم کار سترگی صورت گرفته و خدمات و بهای این سازمان ساماندهی شده است.

در ادامه سید حسن رسولی خطاب به سعید خال گفت: ما به عنوان شورای شهر داریم قانون گذاری می کنیم اگر این گونه است که شما به همه قبور رایگان می دهید پس چرا به اینجا آمده اید.

در نهایت ارایه نامه تنها از سوی کمیته امداد و سازمان بهزیستی مورد موافقت اعضای شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفت.

زهرا نژادبهرام دیگر عضو شورای شهر تهران بود که در قالب پیشنهادی گفت: از آنجائیکه دو سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) به عنوان سازمان های تخصصی برای تشخیص نیازمندان معرفی  شده اند دیگر نیازی به تشخیص مدیر عامل سازمان برای این موضوع نیست.

ابراهیم خلیل آبادی در مخالفت با این پیشنهاد اظهار داشت: سازمان بهشت در نقطه صف و در مواجهه با افرادی که عزادارند قرار دارد و باید چنین شرایطی برای قانون گذاری لحاظ شود. از این روی اگر برای بهشت زهرا حق انتخاب قائل نشویم در حقیقت مدیریت بهشت زهرا را تهدید کرده ایم.

بهاره آروین عضو شورای شهر تهران ضمن اعلام موافقت با استدلال های ابراهیم خلیل آبادی گفت: آنچه باید به آن توجه شود این است که اگر دستورالعملی برای این موضوع تدوین نشود ، مشخص نمی شود که چه کسی و با چه مبنایی می خواهد این تخفیف را بدهد.

وی تاکید کرد: به لحاظ قانون نویسی باید دامنه و معیار سیاست گذاری کاملا مشخص شود.

زهرا صدراعظم نوری از جانب کمیسیون تخصصی اظهار داشت: در بسیاری از مواقع افرادی به سازمان بهشت زهرا مراجعه می کنند که نیازمند هستند اما در قالب سازمان بهزیستی و کمیته امداد وارد نشده اند از این روی کمیسیون سلامت پیشنهاد اضافه شدن واحد مددکاری را به این سازمان ارائه کرد.

در نهایت این پیشنهاد حدنصاب آرای لازم را کسب نکرد.

سید حسن رسولی، عضو شورای شهر تهران در این جلسه خواستار حذف تبصره مرتبط با بخشیدن تقسیط هزینه بهشت زهرا شد و گفت : در حالی در این لایحه عنوان می شود که به دلیل نیاز مالی تقسیط صورت گیردکه در جای دیگر می گوید این هزینه دریافت نشود.

این اصلاح با موافقت کمیسیون تخصصی به تصویب رسید.

بهاره آروین دیگر عضو شورای شهر تهران بود که پیشنهاد اصلاحی را برای این لایحه ارائه کرد و گفت: در بخشی از این لایحه عنوان می شود که در قطعات قدیمی تر مدیرعامل در شرایط خاص بتواند تا 50 درصد تخفیف قائل شود و از آنجا که گاهی نرخ این قبرها از چند ده میلیون می گذرد دیگر ارتباطی با بضاعت افراد پیدا نمی کند از این روی من پیشنهاد حذف موارد خاص را دارم.

ابراهیم خلیل آبادی در همین خصوص اظهار داشت: در قطعات فاز یک، دو و سه افراد می خواهند در قبوری که قبلا اقوامشان در آنجا دفن شده اند دفن شوند که باید شرایط استفاده حداکثری در زمین های تحت اختیار شهرداری لحاظ شود.

 زهرا نژاد بهرام نیز در همین خصوص خواستار توضیح واژه «شرایط خاص»  شد. سعید خال، مدیر عامل سازمان بهشت زهرا در تشریح این موضوع گفت، گاها اتفاقاتی همچون حادثه سانچی و هواپیمایی آسمان رخ می دهد و می خواهیم که این افراد در چنین قبوری دفن شوند و ما می خواهیم اجازه دادن تخفیف به اینگونه موارد را بدهیم.

شهربانو امانی نیز خواستار تعریف مشخص از موارد خاص شد. در نهایت با رای اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید. دیگر دستور این جلسه شورای شهر تهران به بررسی طرح الزام شهرداری تهران به ارائه گزارشی از زیرساخت ها و وضعیتی ایمنی شهر تهران اختصاص داشت که کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری به عنوان کمیسیون تخصصی و کمیسیون معماری و شهرسازی به عنوان کمیسیون فرعی با این طرح به دلیل موجود بودن قوانین لازم مخالفت کرده و آن را رد کردند.

مجید فراهانی، طراح این طرح در خصوص این طرح گفت: زمانی که طرح تهیه می شد ما از شهرداری خواستیم که گزارش جامع از وضعیت موجود به شورا ارائه کند که تاکنون این گزارش ارائه نشده است.

در نهایت طراحان به شرط اینکه شهرداری گزارش لازم را به شورا ارائه کند این طرح را پس گرفتند.

نظر شما