روانپزشک:

۵ نشانه افسردگی چیست؟

۱۳۹۷/۰۵/۰۳ - ۲۰:۴۲:۵۷
کد خبر: ۷۳۳۵۵۲
۵ نشانه افسردگی چیست؟
یک روانپزشک گفت: شایعترین اختلال روانپزشکی افسردگی است که ۱۷ درصد طول عمر را در بر می‌گیرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، سجادی فر - روانپزشک گفت:  ما یک احساس نافذ درونی داریم وقتی که صبح از خواب بیدار می شویم که به ما می گوید ایا شاد هستیم یا غمگین یا امروز یک روز عادی است.

وی افزود:این احساس نافد درونی را همه ما احساس نمی کنیم و باعث می شود که روند عملکرد ما در روز جهان بیرون تغییر کند که به آن خلق می گوییم .

سجادی فر گفت: آن چیزی که در ظاهر و چهره ما دیگران می بینند به آن عاطفه می گویند یعنی چیزی که برای بقیه نمود پیدا می کند و نمایش بیرونی خلق است.

سجادی فر گفت: ما در ساعات مختلف طیف هایی از خلق های مختلف را تجربه می کنیم و این امر طبیعی است و همان روز و همان لحطه احساس می کنیم که به آن ها تسلط داریم یعنی وقتی احساس می کنیم که غمگین هستیم همان لحظه هم می توانیم از پس ان برآییم و آن را تغییر دهیم.

وی بیان کرد :اختلالات افسردگی یا خلقی موقعی رخ می دهد که احساس تسلط به خلق و عاطفه از بین می رود یعنی فرد درک می کند که افسرده هستم و هیچ توانایی بر تغییر خلق ندارم.

وی ادامه داد: این اختلال در خانم ها با توجه به تغییرات هورمونی دو برابر مردان است و سن شایع ان 40سالگی است اما50 درصد افراد بین 20تا 50سالگیاین اختلال تجربه می کنندو به تازگی سن شیوع ان در زیر 20سال رو به افزایش است.

سجادی فر گفت: باید حداقل 5علامت در طی یک دوره 2هفته ای در اکثر ساعات و اکثر روزهای این دوره داشته باشیم در ان صورت به ان اختلال افسردگی می گویند بدون تکمیل شدن این 5 علامت در طی دو هفته بیشتر می توان گفت احساس افسردگی داشتیم اما افسرده نبودیم.

وی بیان کرد : اولین علامت همان خلق افسرده است یعنی فرد در طی دو هفته در اکثر ساعات و روزها احساس کند دلتنگ است که این احساس هم خود فرد و هم ازرافیان تشخیص می دهند فرد  غمگین است و از دنیا بریده و مدام گریه می کند البته در نوجوانان و کودکان خلق افسرده به صورت پرخاشگری نمایان می شود.

به گفته این روانپزشک علامت دوم به صورت کاهش علاقه مندی به اتفاقات روزمره  است که از هیچ اتفاقی لذت نمی برد و دیگران هر چقدر سعی کنند که با دادن هدیا که قبلا برای فرد نشاط اور بوده اورا خوشحال کنند هیچ تاثیری در فرد ندارد.

وی افزود:علامت سوم کاهش چشمگیر وزن بدن بدون رژیم خاص است در کنار این کاهش گاهی افزایش وزن و پرخوری هم می تواند نشانه افسردگی باشد.

سجادی فر بیان کرد:کم خوابی و یا بی خوابی هم نشانه دیگری از افسردگی است که فرد یا ابتدای شب خوابش می برد و یا به شدت سحر خیز می شود

وی گفت: افراد افسرده دچار سراسیمگی هستند و مدام دست هایشان را به هم فشار می دهند و بی حالی و بی ارزش بودن و یا احساس گناه مفرط بیجا از نشانه دیگر افسردگی است که قدرت تفکر و تمرکز را کاهش می دهد و حتی افکار عود کننده و مرگ ونیستی به فرد می دهد .

وی بیان کرد: این 5 علامت نشان دهنده این است که فرد به اختلال افسردگی اساسی مبتلا شده است.

 

نظر شما