امید :

افزایش ۱۰ درصدی شهریه دانشجویان علمی کاربردی

۱۳۹۷/۰۵/۰۸ - ۱۳:۴۹:۲۱
کد خبر: ۷۳۵۲۱۶
افزایش ۱۰ درصدی شهریه دانشجویان علمی کاربردی
رئیس دانشگاه علمی کاربردی از راه اندازی یک مرکز بین‌المللی آموزش مهارتی در تهران خبر داد و گفت: در حال حاضر محل و سایر تسهیلات لازم برای راه اندازی این مرکز مشخص شده و قرار است مرکز بین‌المللی آموزش مهارتی در زمینه‌های تخصصی و به صورت خاص دانشجو پذیرش کند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، محمدحسین امید در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی دانشگاه علمی کاربردی برگزار شد، به تشریح مهم‌ترین برنامه‌های این دانشگاه در عرصه‌های مختلف پرداخت و از راه‌اندازی مرکز بین‌المللی آموزش‌های مهارتی در تهران خبر داد و گفت: این مرکز با همکاری چند کشور مطرح دنیا در عرصه آموزش‌های مهارتی نظیر آلمان،‌ استرالیا، اتریش و  غیره... در تهران راه‌ اندازی خواهد شد. در ابتدای کار با برخی موانعی مواجه شدیم که خوشبختانه این موانع در حال حاضر رفع شده اند.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر محل راه اندازی مرکز بین‌المللی آموزش مهارتی در تهران مشخص شده است و قرار است ابتدا این مرکز در یک ساختمان استیجاری راه‌اندازی شود و در نهایت ساختمان دائمی آن در یک زمین مشخص تاسیس شود.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی خاطرنشان کرد: مرکز بین‌المللی آموزش مهارتی در زمینه‌های تخصصی نظیر صنعت، گردشگری،‌ هوانوردی و غیره... دانشجو پذیرش می‌کند و محتوای دروس ارائه شده به صورت مشترک با دانشگاه‌های خارجی است، ضمن اینکه اساتید آن نیز به صورت مشترک با دانشگاه‌های هدف انتخاب می‌شوند.

اعلام نتایج سطح‌بندی مراکز علمی کاربردی تا پایان ماه

دکتر امید همچنین از اعلام نتایج سطح‌بندی مراکز علمی کاربردی تا پایان مرداد ماه جاری خبر داد و گفت: براساس سطح‌بندی انجام شده این مراکز به سه سطح یک، دو و سه تقسیم‌بندی خواهند شد و دانشجویان در سال جاری می‌توانند با آرامش خاطر بهترین مراکز را برای تحصیل انتخاب کنند.

وی با تاکید بر اینکه براساس سیاست‌های تشویقی مراکز علمی کاربردی سطح یک فقط ۱۰ درصد از ۱۵ درصد شهریه دریافتی از دانشجویان را به دانشگاه پرداخت خواهند کرد، گفت: توسعه رشته‌های تحصیلی در حوزه ماموریت‌مداری پرداخت یک سوم هزینه‌های بالاسری (شهریه دریافتی از دانشجویان) و برخی موارد دیگر از اقدامات تشویقی مراکز علمی کاربردی با رتبه یک خواهد بود.

افزایش حداکثر ۱۰ درصدی شهریه دانشجویان علمی کاربردی

رئیس دانشگاه علمی کاربردی با تاکید بر اینکه شهریه دریافتی این دانشگاه برای سال تحصیلی جدید حداکثر ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت، گفت: البته این میزان برای گروه صنعت و کشاورزی حداکثر ۱۰ و برای گروه‌های مدیریت، خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر حداکثر ۵ درصد خواهد، در واقع میزان رشد شهریه دریافتی از دانشجویان در سال تحصیلی جدید بسیار کمتر از نرخ تورم خواهد بود.

ورود یک سوم ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها

دکتر امید با تاکید بر ضرورت توجه آموزش‌های مهارتی در کشور، گفت: یکی از تفاوت‌های نظام آموزش مهارتی با نظری آموزش همراه با کسب مهارت و انتقال فناوری در محیط کار است. در این مسیر نیز اقدامات خوبی انجام شده است، در واقع ما از لحاظ ورود دانشجویان به مراکز علمی کاربردی اختیار زیادی نداریم و در حال حاضر در کشور هر ساله بالغ بر ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار ظرفیت برای پذیرش ورود به دانشگاه‌ها وجود دارد، این در حالی است که تنها یک سوم ظرفیت واقعی تکمیل می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر تسهیلات لازم در عرصه آموزش‌های مهارتی فراهم شود و آگاهی‌های لازم از سوی جامعه برای گرایش به سمت این نوع آموزش‌ها وجود داشته باشد، علی رغم کاهش ورودی به دانشگاه‌ها، متقاضیان واقعی آموزش‌های مهارتی افزایش خواهد یافت.

افزایش ۱۵ درصدی ورود به رشته‌های مهارتی/ کاهش ۲۰ درصدی دانشجویان دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه علمی کاربردی خاطرنشان کرد: تعداد دانشجویان دانشگاه‌ها طی سال‌های اخیر از ۵ میلیون نفر با کاهش ۲۰ درصدی به ۴ میلیون دانشجو رسیده است، این در حالی است که طی دو سال اخیر ورود به دانشگاه علمی کاربردی با افزایش تقریبی ۱۵ درصدی مواجه بوده است.

دکتر امید همچنین ارتقای کیفیت مدرسین دانشگاه‌ علمی کاربردی را از دیگر اقدامات مهم این دانشگاه عنوان کرد و گفت: ما برای اولین بار جذب مدرسین را از طریق فراخوان پذیرش کردیم و اولین فراخوان برای پذیرش ۹ هزار نفر نیرو اعلام شد که در این فراخوان ۴۶ هزار نفر شرکت کرده‌اند و در نهایت توانستیم ۸ هزار نفر را به عنوان مدرس جذب دانشگاه علمی کاربردی کنیم.

ارزیابی ۷۵ درصد مدرسین علمی کاربردی

وی با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد مدرسین علمی کاربردی در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها مورد ارزیابی کیفی قرار گرفتند،‌ افزود: این ارزیابی به جز استان تهران که بیشترین تعداد مدرس را داشت در سایر استان‌ها صورت گرفت و بسیاری از مدرسین به دلیل عدم صلاحیت لازم امکان آماده فعالیت در دانشگاه را از دست دادند.

اعلام فراخوان جذب مدرس دانشگاه علمی کاربردی در شهریور ماه

رئیس دانشگاه علمی کاربردی با تاکید بر اینکه جذب مدرس در این دانشگاه تنها از طریق اعلام فراخوان و روال قانونی صورت خواهد گرفت، گفت: در این حوزه مصوبه‌ای را از سال ۹۶ اجرایی کردیم که مراکز فقط از طریق فراخوان می‌توانند مدرسین خود را جذب کنند و این فراخوان سالیانه در دو نوبت شهریور و بهمن ماه همزمان با اعلام فراخوان وزارت علوم برای جذب اعضای هیات علمی منتشر خواهد شد.

بازنگری محتوای آموزشی دانشگاه علمی کاربردی تا یک سال آینده

دکتر امید از بازنگری محتوای آموزشی حدود ۸۰۰ رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه علمی کاربردی خبر داد و گفت: در این زمینه سامانه‌ای طراحی شده و کارفرمایان،‌ دانشجویان، مدرسین و بخش‌های اقتصادی می‌توانند در بازنگری محتوای درسی و برنامه‌ریزی آموزشی اعلام نظر کنند و تصمیم داریم تا پایان سال تحصیلی ۹۸ – ۹۷ تمامی برنامه‌های درسی این دانشگاه مورد ارزیابی قرار بگیرند.

وی همچنین به نظرسنجی این دانشگاه در خصوص وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان علمی کاربردی اشاره کرد و گفت: این نظرسنجی بین حدود یکصد دانش‌آموخته علمی کاربردی انجام شد و بیش از ۵۰ درصد آن‌ها اعلام کردند که بعد از فارغ‌التحصیلی جذب بازار کار شدند و با احتساب اینکه ۱۵ درصد فارغ‌التحصیلان علمی کاربردی در دوران تحصیل شاغل بودند، می‌شود عنوان کرد ۶۵ تا ۷۰ درصد دانش‌آموختگان ما شاغل هستند و هدفگذای ما این است که فارغ‌التحصیلان ما بتوانند در حوزه‌های تخصصی و آموزشی خود جذب بازار کار شوند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی ادامه داد: یکی از برنامه‌های دانشگاه برای جذب اشتغال فارغ‌التحصیلان این است که وام‌های ارزان‌ قیمت به منظور تاسیس شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد در اختیار آن‌ها قرار دهد و در این زمینه از منابع اختصاصی دانشگاه وام‌های حدود ۵۰ میلیون تومان با سود ۲ درصد در اختیار کارآفرینان قرار بدهیم و همچنین معاونت علمی ریاست جمهوری نیز تعهد کردند در همین حدود از فارغ‌التحصیلان ما حمایت کنند.

کاهش کدرشته‌های دانشگاه علمی کاربردی

دکتر امید اصلاح کدرشته‌های علمی کاربردی را از دیگر سیاست‌های این دانشگاه عنوان کرد و گفت: براساس سیاست ماموریت‌گرایی توانستیم از ۱۴ هزار کدرشته موجود در سال تحصیلی ۹۳ و ۹۴ در سال ۹۷ به ۶۰۰۰ کدرشته کاهش پیدا کنیم.

مشارکت ۹۳ درصدی مراکز علمی کاربردی در برنامه سطح‌بندی

وی از مشارکت بیش از ۹۳ درصدی مراکز علمی کاربردی در برنامه سطح‌بندی این دانشگاه خبر داد و گفت: این سطح‌بندی با ۱۸۷ نشانگر، ۵۷ ملاک و ۸ عامل مورد بررسی قرار گرفت و تا به امروز از ۵۶۴ مرکز تعداد ۵۲۸ مرکز یعنی بیش از ۹۳ درصد آن‌ها در سامانه سطح‌بندی شرکت و در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی و دانشجویی اطلاعات خود ثبت سامانه نمودند و تلاش می‌کنیم نتایج سطح‌بندی تا پایان ۱۵ مرداد ماه جاری اعلام شود.

اولتیماتوم دانشگاه علمی کاربردی به مراکز بی کیفیت

رئیس دانشگاه علمی کاربردی گفت: مراکز علمی کاربردی که در رتبه‌های پایین‌تری قرار بگیرند، موظف هستند طی بازه زمانی مشخص رتبه خود را ارتقا بیابند، ضمن اینکه محدودیت‌هایی نیز در عرصه توسعه رشته‌ها برای این مراکز اعمال خواهد شد و در نهایت مراکزی که نتوانند در مهلت مشخص رتبه خود را ارتقا دهند، تعطیل می‌شوند.

دکتر امید در خصوص مصوبه دولت برای انتقال مراکز علمی کاربردی دولتی به خصوصی نیز گفت: دانشگاه علمی کاربردی در سال ۹۵ – ۹۴ تعداد ۱۱۰ مرکز علمی کاربردی داشت که تعدادی از این مراکز به دلیل عدم کیفیت، خارج شدن از ماموریت، انصراف دستگاه‌ها از چرخه آموزش و برخی موارد دیگر تعطیل شدند.

مراکز علمی کاربردی دولتی که نتوانند به بخش خصوصی واگذار شوند، منحل می‌شوند

به گفته دکتر امید در مهرماه سال ۹۶ تعداد ۹۰۰ مرکز فعال علمی کاربردی در کشور وجود داشته که با مصوبه شورای عالی اداری کشور این مراکز به ۶۰۰ مرکز فعال رسیده است که در واقع ۳۰۰ مرکز علمی کاربردی دولتی بودند و این مراکز براساس بخشنامه دولت باید به بخش خصوصی واگذار شوند، در غیر این صورت منحل خواهند شد، اگرچه روند انتقال این مراکز به بخش خصوصی در حال انجام است.

وی یادآور شد: برای سال تحصیلی جدید ۳ هزار و ۵۰۶ کدرشته محل در دوره کاردانی و ۲۰۸۰ کدرشته محل در مقطع کارشناسی در ۶۰۰ مرکز فعال علمی کاربردی دانشجو جذب می‌کند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی اظهارکرد: تعداد ۲۳۰ هزار ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره کاردانی و ۱۴۰ هزار ظرفیت در دوره کارشناسی مراکز علمی کاربردی وجود دارد و یکی از سیاست‌های دانشگاه این است که نسبت پذیرش دانشجو در دوره کاردانی به کارشناسی ۷۰ به ۳۰ باشد، بطور کلی در سال تحصیلی ۹۷ بالغ بر ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار ظرفیت پذیرش در این دانشگاه وجود دارد.

دکتر امید با تاکید بر اینکه در سال تحصیلی جدید دانشجوی کارشناسی ارشد پذیرش نخواهیم کرد، خاطرنشان کرد: ما در دوره‌ای بدون فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم حدود هزار دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه علمی کاربردی پذیرش کردیم که متاسفانه بسیاری از این افراد هنوز فارغ‌التحصیل نشدند، بنابراین پذیرش دانشجو در دوره ارشد متوقف شد و امسال هیچ دانشجویی در این مقطع پذیرش نخواهیم کرد و اگر برنامه‌ای وجود داشته باشد، برای سال ۹۸ در رشته‌های خاص و پروژه‌های کلان تعداد محدودی دانشجوی ارشد پذیرش می‌کنیم.

مراکز علمی کاربردی دارای اساسنامه شدند

وی در پایان از تدوین اساسنامه بسیاری از مراکز علمی کاربردی در کشور خبر داد و گفت: یکی از اقدامات مهم این دانشگاه تدوین اساسنامه برای مراکز دولتی است و بسیاری  از مراکز ما بعد از ۲۵ سال از تاسیس این دانشگاه هنوز اساسنامه نداشتند و فقط مراکز علمی کاربردی خصوصی دارای اساسنامه‌های مشخصی بودند که با پیگیری‌های انجام شده مراکز دولتی دارای اساسنامه مشخص می شوند و براساس آن ما می‌توانیم بر فعالیت‌های این مراکز در عرصه‌های مختلف نظارت داشته باشیم.

 

نظر شما