رئیس جهاد دانشگاهی واحد تربیت‌مدرس:

مسئولان از پتانسیل جهاد در استقرار نظام اثربخشی به تحقیقات استفاده کنند

۱۳۹۷/۰۵/۱۲ - ۰۹:۲۶:۱۴
کد خبر: ۷۳۶۵۸۳
مسئولان از پتانسیل جهاد در استقرار نظام اثربخشی به تحقیقات استفاده کنند
رئیس جهاد دانشگاهی واحد تربیت مدرس با بیان اینکه حمایت‌های مسئولان از جهاد دانشگاهی قطره چکانی است، اظهار کرد: مسئولان می‌بایست ظرفیت جهاد دانشگاهی را در مدل ترسیمی توسعه یافته آینده کشور ببینند و از پتانسیل این نهاد در استقرار نظام اثربخشی تحقیقات استفاده کنند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، مهدی ذاکری، رئیس جهاد دانشگاهی واحد تربیت‌مدرس با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی در راه تحقق اقتصاد دانش بنیان و اجرای نقشه جامع علمی کشور، اظهار کرد: اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر دو مولفه سودمندی و دانایی محوری است. یعنی دانایی‌هایی که در حوزه علمی تولید می‌شود و بتواند سودمندی خود را در سطح جامعه به نمایش بگذارد و جامعه مخاطب فواید اجرای نتایج داده‌های علمی را حس کنند. در این خصوص جهاد دانشگاهی و از جمله جهاد دانشگاهی واحد تربیت مدرس به عنوان بخش کوچکی از جهاد دانشگاهی تلاش کرده با صنعتی کردن دانش فنی به دست آمده در حوزه‌های کاری گروه‌های واحد و پژوهشکده فرآوری سهم کوچکی در تحقق نقشه جامع علمی کشور ایفا کند.
 
نگاه آینده‌نگر مسئولان، درک آنها از فعالیت‌های جهاد را سرعت می‌بخشد

وی همچنین درباره چند و چون حمایت‌های مسئولان از جهاد دانشگاهی در شتاب گیری روند اجرای پروژه‌های ملی گفت: بدیهی است که حرکت‌های نوآورانه همواره در جلب و جذب حمایت‌ها با مشکلات متعددی در ابتدا روبرو هستند و توجیه مسئولان مربوطه جهت کمک در این مسیر‌ها سخت است. از آنجا که عمده فعالیت‌های جهاددانشگاهی گام نهادن در مسیر‌های جدید و طرح ایده‌های نوآورانه است. در آغاز حمایت‌ها چندان چشمگیر نیست.

ذاکری ادامه داد: اگر چه جهاد دانشگاهی دریافته است که با بضاعت علمی و اقتصادی خود، فعالیت‌های کارآمد و اثربخشی خود را معطل نگذارد و در حد امکان جلو ببرد تا دستاورد‌های این فعالیت‌ها برای سیاستگذار قابل حس باشد و بتواند حمایت‌های آنان را جلب کند و تجربه فعالیت حدود ۴۰ ساله جهاد دانشگاهی گویای آن است که فعالیت‌های جهاد همواره در بلندمدت مایه فخر جهاد و کشور بوده است و مسئولان باید با نگاهی آینده‌نگر درک سریع‌تری از چشم‌انداز فعالیت‌های جهاد دانشگاهی داشته باشند و از جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد دانش بنیان حمایت جدی‌تری داشته باشند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد تربیت مدرس با تاکید بر موانع و آسیب‌هایی که امروز مانع پیشرفت جهاد دانشگاهی می‌شود، خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم نگاه رقابتی بین دانشگاه و جهاد دانشگاهی یکی از موانع پیش روی جهاد است. این دو نهاد باید خود را مکمل هم بدانند نه رقیب. دیگر آنکه سیاستگذاران و حمایت‌های آن‌ها از جهاد دانشگاهی قطره چکانی است و متاسفانه دیدگاهی آینده‌نگر به فعالیت‌های جهاد ندارند و جهاد دانشگاهی را بیشتر نهادی خدماتی برای انجام فعالیت‌های سطحی می‌بینند تا اینکه ظرفیت‌های واقعی جهاد را دیده و متناسب با آن‌ها این نهاد را در مدل ترسیمی توسعه یافته آینده کشور مورد توجه قراردهند. این مسائل سبب اتلاف انرژی و توان جهاد شده و از سرعت آن در جهت ارائه خدمات علمی و اثر بخشی می‌کاهد.

مهدی ذاکری همچنین درباره پتانسیل‌های جهاد دانشگاهی و ظرفیت این نهاد برای انجام ماموریت‌هایی در جهت شتاب‌بخشی به پیشرفت کشور، اظهار کرد: در این زمینه سیاستگذاران باید جایگاه جهاد را در ماموریت‌ها بر اساس آنچه که در اساسنامه این نهاد آمده و از آن به عنوان رابط بین دانشگاه و صنعت و نیز دانشگاه و جامعه یاد می‌شود، بپذیرد و متناسب با آن از فعالیت جهاد دانشگاهی حمایت کند. این به آن معناست که جهاد دانشگاهی در ایفای نقش واسط خود می‌تواند با طراحی مکانیزم‌های لازم در طی مسیر علمی کشور ما را در راستای تحقق پیشرفت و توسعه کشور قرار دهد.
 
لزوم بهره‌گیری از پتانسیل جهاد دانشگاهی در استقرار نظام اثربخشی تحقیقات

وی افزود: هم اکنون یکی از مشکلات جامعه علمی کشور؛ تولیدات علمی فراوان و بدون اثر لازم بخشی برای جامعه است. جهاد دانشگاهی بر اساس وظایف تصریح شده در اساسنامه خود می‌تواند این مسیر را به درستی مدیریت کرده و با استقرار نظام اثربخشی تحقیقات از یک سو و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در این حوزه علاوه بر جهت‌دهی به تحقیقات، بودجه‌های علمی را نیز در مسیر هدفمند با ایجاد اثربخشی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... قرار دهد که نتیجه آن شتاب در پیشرفت کشور خواهد بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز