شهردار یزد در گفت‌وگو با برنا:

بزرگ‌ترین بزرگراه دوچرخه کشور در یزد احداث می‌شود

۱۳۹۷/۰۵/۱۵ - ۰۵:۲۷:۰۸
کد خبر: ۷۳۷۵۱۱
بزرگ‌ترین بزرگراه دوچرخه کشور در یزد احداث می‌شود
جمالی نژاد گفت: «در نظر داریم طولانی‌ترین بزرگراه دوچرخه کشور را در یزد با استفاده از مسیل رودخانه داشته باشیم و در همین راستا بصورت پایلوت طولی در حدود نیم کیلومتر از مسیر سلامت یزد را تا انتهای سال افتتاح خواهیم کرد.»

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ هر شهری معضلات و مشکلات مختص به خود را دارد برای مثال اهواز معضل ریزگردها، اصفهان خشک شدن زاینده رود، سیستان و بلوچستان فقر خدمات اجتماعی و یزد مشکل ترافیکی.

یزد یکی از شهرهای قدیمی ایران با بافتی منحصر به فرد است که سالیانه گردشگران خارجی و داخلی بسیاری را به خود جذب می‌کند. در اصل می‌توان ابتدایی ترین علت گردشگری این شهر را همان بافت تاریخی یزد دانست.

باتوجه به اینکه این بافت شهری موجب جذب گردشگران شده و برای شهر سودآوری دارد اما از سویی دیگر موجب بروز مشکلی عظیم از سالیان پیش و توسعه زندگی مدرن و شهرنشینی شده است. خیابان‌های تنگ و باریک یزد علت بروز پدیده ترافیک سرسام‌آور است.

ترافیک‌های کور و قفل شده یکی از مشکلات اصلی شهروندان یزدی است که سالیان سال کارشناسان و مدیران نسبت به آن بحث می‌کنند اما تاکنون راه حل مناسبی برای آن پیدا یا اجرا نشده است.

حال برای پیگیری اقدامات جدید در دوره مدیریتی شهری جدید با شهردار این شهر به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

مهدی جمالی نژاد – شهردار یزد در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری برنا، با اشاره به ناخوشایند بودن پدیده ترافیک، گفت: «ترافیک زاییده‌ی رشد فزاینده ماشینی شدن و افزایش شهرنشینی است. از زمانی که اقتصاد صنعتی جایگزین اقتصاد کشاورزی شد؛ به علت سرمایه گذاری بیشتر در شهرها و در نتیجه وجود امکانات بیشتر و همچنین استعداد طبیعی و بالقوه شهرها برای توسعه موجب شد انسان‌ها از جمعیت و بافت روستایی پراکنده، و شهرها با تراکم جمعیتی بالا به شهرک‌های جدید الاحداث تبدیل شوند.  این امر نتایجی از جمله ایجاد تراکم ترافیکی، کاهش بازده‌ی حمل و نقل، افزایش زمان مسافرت، آلودگی و مصرف سوخت را به همراه داشت.»

*توسعه حمل‌ونقل عمومی تنها راه‌حل برای معضل ترافیک شهر یزد

وی در ادامه افزود: « ترافیک؛ نه یک شبه به وجود می آید و نه یک شبه قابل حل است و باید با برنامه ریزی استراتژیک برای ترافیک شهر تصمیم گرفت. اما اعتقاد ما بر اینست که توسعه حمل و نقل عمومی تنها راه‌حل منطقی برای حل معضل ترافیک و آلودگی هوای شهر یزد است.»

*تصویب مسیر خط سوم BRT در یزد / نوسازی 30 دستگاه از ناوگان فرسوده

جمالی نژاد با بیان این مطلب که در همین راستا مسیر خط سوم brt شهر یزد به تصویب رسیده، گفت: «تصمیم بر این است که این مسیر بطول تقریبی ۱۵ کیلومتر را در محور شرق به غرب شهر یزد با جدیت تمام احداث شود‌. همچنین قریب به ۳۰ دستگاه از ناوگان‌های فرسوده اتوبوسرانی شهر یزد نوسازی و به سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مناسب تجهیزشده‌اند.»

*قرارگیری 600 دستگاه دوچرخه  اشتراکی برای شهروندان

شهردار یزد اظهار کرد: «یکی دیگر از برنامه های استراتژیک شهرداری توسعه حمل و نقل پاک است. در همین راستا برای اولین بار در شهر یزد و با محوریت بافت تاریخی شهر یزد ۲۰ ایستگاه هوشمند دوچرخه در نظر گرفته شده که ارزش پروژه بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال است  و در نظر داریم ۶۰۰ دوچرخه بصورت اشتراکی در اختیار شهروندان قرار گیرد.»

به گفته وی در راستای ایمن سازی تردد دوچرخه سواران نیز مقرر شده است که احداث مسیرهای ایمن دوچرخه را در دستورکار قرار گیرد که شهرداری یزد در حال اخذ مصوبات لازم از کمیسیون‌های مربوطه هستند.

*بزرگترین بزرگراه دوچرخه کشور در یزد

جمالی نژاد در خصوص بزرگراه دوچرخه بیان کرد: «همچنین در نظر داریم طولانی‌ترین بزرگراه دوچرخه کشور را در یزد با استفاده از مسیل رودخانه داشته باشیم و در همین راستا بصورت پایلوت طولی در حدود نیم کیلومتر از مسیر سلامت یزد را تا انتهای سال افتتاح خواهیم کرد.»

وی با بیان این مطلب که در کنار این اقدامات نیز به دنبال سیاست‌هایی هستند که تقاضای سفر را کاهش دهند، گفت: «از جمله این سیاست‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ پیگیری دستورالعملی در جهت بازگشت سرویس‌های اداری به ادارات و سازمان‌های دولتی، کاهش خودروهای تک سرنشین در ساعات اوج ترافیک، ارایه خدمات الکترونیک به شهروندان ؛تحقق شهر هوشمند در ابعاد شش گانه‌ی آن.»

شهردار یزد در ادامه افزود: «اما در نهایت برای حل معضلات ترافیک شهر در کوتاه مدت نیز شهرداری تمام تلاش خود را به کار بسته است و ساماندهی گره ترافیکی از جمله تقاطع مهدیه، تقاطع سید حسن نصرالله و ... به زودی آغاز خواهد شد تا بتوانیم انتظارات شهروندان را در کوتاه مدت نیز اجابت کنیم.»

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز