مشاور اقتصادی معاونت زیربنایی مدیریت‌و‌برنامه‌ریزی در گفت‌وگو با برنا:

می‌توان با تبادل اطلاعات در فضای مجازی بیکاری را از بین برد/ رفع محدودیت های فضای مجازی میانبر گذر از بحران اقتصادی

۱۳۹۷/۰۵/۱۹ - ۰۶:۰۶:۲۸
کد خبر: ۷۳۸۸۹۱
می‌توان با  تبادل اطلاعات در فضای مجازی بیکاری را از بین برد/ رفع محدودیت های فضای مجازی  میانبر گذر از بحران اقتصادی
پازوکی گفت : قطعا جوانان ایران می‌توانند در خلاقیت از همه جوانان منطقه پیشی بگیرند و هیچ کشوری در منطقه به اندازه ایران نیرو تحصیل‌کرده و جوان در اختیار ندارد ولی همه اینها در صورتی ارزش شمارش دارد که ایران از نیروی جوان خود در همه زمینه‌ها استفاده کند که برای رسیدن به این هدف باید سیاست‌گذاری‌های خردمندانه‌ای وجود داشته باشد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، باتوجه به وضعیت اشتغال و بیکاری در ایران ، روند ناامیدی  در بین جوانان  در وضعیت اقتصادی کنونی به سمت  افزایش خواهد رفت به نظر می‌آید با رفع محدودیت‌های دنیای مجازی و یا کم رنگ‌تر شدن این محدودیت‌ها حداقل می‌توان راه تجارت هرچند محدود را از داخل ایران با کشورهای دیگر باز کرد تا جوانان با رعایت قوانین و استفاده ازخلاقیت های خود بتوانند از این طریق  راه‌های میانبر و گذر از بحران اقتصادی کنونی را رقم زنند. ولی آیا این نظر و پیشنهاد می تواند کارساز باشد؟ برای رسیدن به پاسخ آن با مهدی پازوکی استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران و مشاور اقتصادی معاونت زیربنایی سازمان مدیریت‌و‌برنامه‌ریزی کشور گفت‌گویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

مهدی پازوکی معتقد است «شفافیت مبادله اطلاعات هرچه در اقتصاد ما بیشتر و بهتر باشد هزینه مبادله در اقتصاد افزایش پیدا می‌کند و اینها به رشد ملی تولید ملی، ایجاد اشتغال و ... کمک شایانی خواهد کرد.»

 مشاور اقتصادی معاونت زیربنایی سازمان مدیریت‌و‌برنامه‌ریزی کشور در خصوص راهکارای ایجاد ارتباط تجاری از راه فضای مجازی با جهان که یکی از عوامل رفع بیکاری و پیشرفت اقتصادی محسوب می‌شود به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: اینکه نمی‌توان از راه فضای مجازی با جهان ارتباط تجاری منظمی داشته باشیم به مشکلات ساختاری در ایران باز می‌گردد. باید برای فعال کردن تجارت مجازی در اولین گام تعامل خودمان را با جهان بهبود ببخشیم و در ادامه هم تعامل‌مان را با شهروندان بیشتر کنیم و با رفع محدودیت‌های موجود به فعالیت اقتصادی از طریق فضای مجازی رونق دهیم.

 وی با تاکید بر اینکه بازار اقتصادی ایران باید رقابتی و شفاف باشد ادامه داد: یکی از دلایلی که ارز درایران روند معکوسی داشته همین محدویت‌های بسیار زیاد است که بر صرافی‌ها اعمال می‌کنند.  اگر محدودیتی ایجاد شود بی‌شک باعث پایین آمدن کارایی و نامنظم بودن اقتصاد خواهد شد و هرچه مسیری را طی کنیم   که بازارها به سمت بازار رقابتی سوق پیدا کنند این به نفع اقتصاد ملی ایران است بنابراین به نظر این موضوع باید با تعامل ایجاد شود و هرچه محیط شفاف‌تر و بازتر باشد به نفع اقتصادی ملی است.

پازوکی با تاکید براینکه  تجربه نشان داده که هرچه ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها یعنی همان موضوعات مربوط به بازارها را به سمت امنیتی شدن و پلیسی شدن سوق بدهیم می‌تواند عوارض بسیار منفی را برای اقتصاد، بازار اشتغال، بازار کالا، خدمات دهی و ... داشته باشد اضافه کرد :  این جمله را نباید فراموش کرد که اقتصاد هیچ‌گاه فرمان نمی‌پذیرد و اقتصاد دستوری محکوم به شکست است. هرچه مبادله اطلاعات آزادانه باشد به نفع شفافیت و کاهش هزینه مبادلات در اقتصاد ملی است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با مهم خواندن نقش قوه قضاییه، دولت و مجلس شورای اسلامی در کاهش محدودیت‌های تجاری از طریق فضای مجازی گفت: نقش قوه قضاییه در ایجاد شفافیت و کاهش رانت از دولت هم بیشتر است و حتی از مجلس، قوه قضاییه باید از هر اتفاقی که باعث ایجاد رانت می‌شود جلوگیری کند، نه اینکه با تصمیمات اشتباه رانت ایجاد کنیم و بعد از آن به این فکر  باشیم که چگونه با رانت خواران  به مبارزه برخیزیم. بنابراین در اولین قدم باید مقابل ایجاد کنندگان رانت‌ها ایستادگی کنیم و هرچه فضای اقتصادی بازتر، غیر مسموم‌تر و رقابتی‌تر باشد به نفع مردم است.

پازوکی با بیان اینکه جوانان می‌توانند در ایجاد ارتباط با جهانیان انگیزه زیادی داشته باشند اضافه کرد: به هر جهت ما باید با تلاش و کوشش سلامت اقتصادی را به ایران باز گردانیم و قطعا جوانان ایران می‌توانند در خلاقیت از همه جوانان منطقه پیشی بگیرند و هیچ کشوری در منطقه به اندازه ایران نیرو تحصیل‌کرده و جوان در اختیار ندارد ولی همه اینها در صورتی ارزش شمارش دارد که ایران از نیروی جوان خود در همه زمینه‌ها استفاده کند که برای رسیدن به این هدف باید سیاست‌گذاری‌های خردمندانه‌ای وجود داشته باشد.

این استاد اقتصاد با بیان اینکه لازمه یک اقتصاد پویا داشتن فضای باز است خاطرنشان کرد: به نظر من در ایران هرچه فضا را بازتر کنیم به نفع تولید ملی و به نفع جوانان بیکار خواهد بود و باید به باز شدن و شفاف شدن فضا هم کمک کنیم، منظور از این فضای باز در خصوص مبادله اطلاعات است و نه بی بندوباری، متاسفانه برخی تندروها در ایران هستند که تا نام فضای باز را می‌شوند فکر می‌کنند منظور بی‌بندوباری است. شفافیت مبادله اطلاعات هرچه در اقتصاد ما بیشتر و بهتر باشد هزینه مبادله در اقتصاد افزایش پیدا می‌کند و اینها به رشد ملی تولید ملی، ایجاد اشتغال و ... کمک شایانی خواهد کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز