در دومین رویداد کارآفرینی دیجیتال و استارتاپ های حوزه فرهنگ و هنر عنوان شد:

بیست روز دیگر، زمان ابلاغ آیین نامه‌های رانت شکن در حوزه فرهنگ و هنر

۱۳۹۷/۰۵/۲۰ - ۱۲:۲۹:۴۹
کد خبر: ۷۳۹۴۵۷
بیست روز دیگر، زمان ابلاغ آیین نامه‌های رانت شکن در حوزه فرهنگ و هنر
حسین انتظامی، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین رویداد پیوند کارآفرینی دیجیتال و استارتاپ‌های حوزه فرهنگ و هنر گفت: در مدت زمانی بیست روزه و حداکثر تا یک ماه دیگر آیین نامه های جدیدی برای توسعه و تسهیل راه اندازی کسب و کارهای نوپا ابلاغ می شود که رانت شکن است و باعث حذف برخی مجوزهای فعلی خواهد شد.

 

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، دومین رویداد پیوند کارآفرینی دیجیتال و استارتاپهای حوزه فرهنگ و هنر با حضور ۳۰ استارتاپ برتر حوزه فرهنگ و هنر توسط مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

بنابراین گزارش دکتر حسین انتظامی،‌ قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این رویداد گفت: در مدت زمانی بیست روزه و حداکثر تا یک ماه دیگر آیین نامه های جدیدی برای توسعه و تسهیل راه اندازی کسب و کارهای نوپا ابلاغ می شود که رانت شکن است و باعث حذف برخی مجوزهای فعلی خواهد شد.

وی افزود: یکی از مواردی که باید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از گذشته مورد توجه جدی قرار گیرد، مدیریت رگولاتوری است. لازم است در این مسیر، مشارکت بخش خصوصی را در مدیریت بالا ببریم و برای تحقق این مهم نیاز است قوانینی که حداقل متعلق به 40 یا 50 سال پیش است و تعریفی از کسب و کارهای جدید ندارد را اصلاح کنیم.

همچنین در ادامه دکتر سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال استارتاپهای حوزه فرهنگ و هنر در خصوص وضعیت بیمه و مالیات کسب و کارهای نو گفت: تفاهم نامه ای در خصوص مالیات کسب و کارهای فرهنگی دیجیتال در سال ۱۳۹۳ مابین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت اقتصاد و امور دارایی منعقد شده است که بر اساس مفاد این تفاهم نامه موسسات دارای مجوز از مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال معاف از مالیات هستند و چنانچه برخی موسسات در این زمینه دچار مشکل باشند میتوانند به امور حقوقی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال مراجعه کنند تا مشکل آنها برطرف شود.  

وی با اشاره به اینکه کسب و کارهای فرهنگی دیجیتال مشمول بند ل ماده 132 قانون شناخته شده اند، افزود: کسب و کارهای فرهنگی دیجیتال می توانند در منزل به فعالیت پرداخته و نیاز به داشتن دفتر مستقل ندارند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در ادامه از انعقاد قراردادی با شبکه دو سیما برای معرفی استارتاپهای فرهنگی دیجیتال خبر داد و گفت: تارگرد عنوان برنامه ای است که در ۲۰ قسمت به زودی از شبکه دو سیما پخش خواهد شد و بخشی از این برنامه به معرفی استارتاپهای حوزه فرهنگ و هنر اختصاص دارد.

وی خاطر نشان ساخت: هم اکنون چند نماد در فضای مجازی وجود دارد که تحت عنوان اعتبار بخشی به کسب و کارهای فعال در فضای مجازی ایجاد شده است و مشکلاتی را برای کسب و کارها ایجاد کرده است که در جلسات مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارت اقتصاد و امور دارایی مقرر شد همه این نمادها در یک نماد تجمیع شود. 

موسویان در ادامه تاکید کرد: به زودی سامانه ای با استفاده از فناوری بلاک چین برای حمایت از کپی رایت توسط مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال ایجاد خواهد شد. 

لازم به ذکر است در ابتدای این جلسه هر ۳۰ استارتاپ برتر حوزه فرهنگ و هنر به بیان مسائل و گلایه های خویش پرداختند و مهمترین آسیب را که باعث لطمه کسب و کارهای نو شده است، عدم رعایت کپی رایت، وجود برخی رانتها در صدور مجوز و اخذ مالیات از کسب و کارهای نو فرهنگی عنوان کردند که مقرر شد کارگروهی مشترک با حضور نمایندگان استارتاپها و وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حل این مشکلات تشکیل شود.

 

نظر شما