برنا از تفاوت نگاه به ازدواج از شهرک غرب تا خزانه گزارش می‌دهد؛

بالاشهری‌ها مهریه و جنوب شهری‌ها ازدواج را حذف می‌کنند

۱۳۹۷/۰۵/۲۳ - ۰۵:۰۸:۲۷
کد خبر: ۷۴۰۲۵۲
بالاشهری‌ها مهریه و جنوب شهری‌ها ازدواج را حذف می‌کنند
در همه ادوار تفاوت زندگی در مناطق شمالی پایتخت ایران با جنوب شهرش تفاوت‌های بسیاری داشته است ولی حالا باتوجه به تغییرات مدنی و مشکلات اقتصادی کشور سبک ازدواج‌ها هم با یکدیگر تفاوت پیدا کرده است، به نوعی که حالا در شمال شهر تهران زوج‌ها کمتر تمایلی به ثبت مهریه در عقد نامه خود دارند.

با تغییر عرف و وضعیت جامعه مدنی رسوم ازدواج هم تغییر می‌کند ولی حالا مشکلاتی مانند تورم و عدم ثبات بازارکار که تنها به این دولت باز نمی‌گردد هم تغییراتی را در سبک ازدواج به وجود آورده است و این تغییرات در شهری مانند تهران دارای مشخصه‌های متفاوتی است و در گزارش پیش‌رو وضعیت ازدواج را بر اساس اطلاعاتی که از دفترخانه‌های ثبت ازدواج کسب کردیم  می‌خوانید.

اختلاف سبک زندگی در منطقه‌ای مانند شهرک غرب تهران که در شمال شهر تهران واقع است، با محله خزانه تهران که در جنوب تهران است تفاوت‌های زیادی دارد و این موضوع می‌تواند در نوع و روش ازدواج هم تفاوت‌هایی داشته باشد. هرچه در شمال تهران ازدواج‌ها از پرداخت مهریه به سمت رسیدن به خواسته‌های شخصی دوطرف مانند حق طلاق، حضانت بچه احتمالی، حق خروج از کشور و ... حرکت می‌کند و به نظر مشکلات اقتصادی هم تاثیر چندانی در تصمیم زوج‌های جوان ندارد ولی در جنوب شهر تهران وضعیت متفاوت است و مسئول دفترخانه معنوی واقع در خزانه می‌گوید که چند روزی است هیچ مراجعه‌ای برای ازدواج نداشتیم. او اضافه کرد که برخی توانایی پرداخت مبلغ مربوط به تنظیم سند ازدواج را ندارند حتی به صورت اقساط و بسیاری هم می‌آیند و قراری که برای عقد گذاشته بودند را لغو می‌کنند.

دختران دیگر اعتقادی به مهریه ندارند/دامادها به شوخی از گرانی انتقاد می‌کنند

مسئول دفترخانه مقدم، واقع در شهرک غرب تهران که یکی از مناطق مرفه نشین پایتخت محسوب می‌شود در مورد مراجعات جوانان و خانواده‌های‌شان برای ثبت عقد به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: مشکلات اقتصادی نتوانسته در تعداد ثبت ازدواج‌ها تغییرات چندانی را به وجود بیاورد ولی نمی‌توان این مشکلات و چالش‌ها را نادیده گرفت. باتوجه به اینکه محل کار ما در شهرک غرب است ولی باز هم می‌بینیم که معمولا دامادها از گرانی سکه و حلقه ازدواج گلایه می‌کنند ولی در ادامه با لب خندان از دفتر خارج می‌شوند.

وی در مورد تغییراتی که در جریان ثبت عقدنامه نسبت به گذشته مشاهده می‌کند، ادامه داد: باتوجه به تغییر وضعیت اجتماعی جامعه رسم و رسوم ازدواج هم تغییر می‌کند و اگر بخواهم موضوع را شفاف به شما برسانم باید بگویم که در سال‌های اخیر خانم‌ها بیشتر به دنبال حقوق خودشان می‌روند تا اینکه بخواهند به دنبال مهریه‌های سنگین و سکه‌های زیاد باشند.

این مسئول دفتر ثبت ازدواج در همین مورد ادامه داد: اکنون مراجعان زیادی داریم که در عقدنامه‌ خود چیزی تحت عنوان سکه ندارند و به جای آن موضوعاتی مانند حق طلاق، حضانت بچه احتمالی، حق خروج از کشور و ... را ردیف می‌کنند. می‌توانم بگویم که این موضوع رفته رفته تبدیل به رسم می‌شود.

وی همچنین به رفتار خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: خانواده‌هایی که به‌نظر مذهبی و سنتی هستند اکثرا رفتار غیر معقولی از خود نشان نمی‌دهند و به خیری و خوشی می‌آیند و عقد می‌کنند و می‌روند ولی در مقابل برخی از خانواده‌ها بحث و جدل را به‌نوعی رسم می‌دانند و برای بالا و پایین کردن سکه برخی مواقع مراسم عقد هم بر هم می‌زنند.

چند روزی است ازدواجی ثبت نکرده‌ایم/جوانان توان پرداخت هزینه عقدنامه هم ندارند

از بالای شهر به پایین شهر تهران می‌آییم. از یک منطقه مرفع نشین به یک محله عمدتا کارگر نشین. دفترخانه معنوی در محله خزانه تهران که مسئول این دفترخانه می‌گوید که در اینجا برخی مراجعان به دلیل عدم توانایی مالی مبلغ مربوط به تنظیم عقدنامه را به صورت اقساط پرداخت می‌کنند و برخی از آنها هرگز به دنبال سند عقدنامه خود نمی‌آیند. مسئول دفترخانه معنوی در محله خزانه تهران، در مورد مراجعان دفترخانه به خبرنگار ما گفت: وضعیت ازدواج را با تشریح وضعیت کنونی دفترخانه برایتان توضیح می‌دهم. باتوجه به اینکه امروز سالگرد ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) است ما در دفتر بیکار نشسته‌ایم و هیچ مراجعه‌ای به ما نمی‌شود دیروز هم هیچ مراجعه‌ای نداشتیم. باتوجه به کاهش ازدواج‌ها بازار ما کساد شده است و درآمد چندانی هم نداریم.

وی در همین مورد ادامه داد: وضعیت اقتصادی تا حدی مردم را تحت فشار قرار داده است که برخی می‌آیند و به دلیل بالا رفتن قیمت سکه و طلا زمان تعیین شده برای عقد خود را کنسل می‌کنند. روز شنبه همین هفته آقای جوانی آمد و به‌دلیل بالا رفتن قیمت سکه تصمیم گرفت که مراسم عقد خود را کنسل کند و با بغض از دفتر خارج شد.

مسئول دفترخانه مقدم، محله خزانه در مورد تعداد سکه‌هایی که در سند عقدنامه ثبت می‌کنند گفت: تاکنون برای ما پیش نیامده که عقدنامه‌ای را بدون در نظر گرفتن تعداد سکه تنظیم کنیم. تعداد سکه‌هایی که در عقدنامه ثبت می‌کنند به صورت میانگین بین 110 تا 114 سکه است و به تعداد انگشت شمار پیش آمده که مثلا 400 سکه مهر کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز