مدیر پروژه ملی یوزپلنگ آسیایی در گفت وگو با برنا خبر داد؛

کمپین حمایتی هدیه تهرانی از یوزپلنگ ایرانی به خط پایان رسید/ مشاهده دو یوزپلنگ در منطقه امن شده

۱۳۹۷/۰۵/۲۳ - ۰۵:۱۶:۰۶
کد خبر: ۷۴۰۴۶۹
کمپین حمایتی هدیه تهرانی از یوزپلنگ ایرانی به خط پایان رسید/ مشاهده دو یوزپلنگ در منطقه امن شده
کارگر گفت: عملیات اجرای پروژه یوز ایرانی تا ابد ، 15 روز پیش به پایان رسید . کل رقم واریز شده از سوی مردم به حساب هدیه تهرانی دقیقا خرج تهیه آغل هاشد .

به گزارش گروه اجتماعی برنا ؛سال گذشته و همزمان با روز ملی یوزپلنگ آسیایی (ایرانی)، بازیگر نام‌آشنای کشورمان، هدیه تهرانی کمپین زیست محیطی را  راه‌اندازی کرد که هدف آن جمع‌آوری مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان برای  خرید 12 آغل در پارک ملی توران،   به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین زیستگاه‌های یوز بود تا برای همیشه از حضور گله‌های دام، دامداران و سگ‌های گله آزاد شود؛ مشکلی که سال‌ها بلای جان بازماندگان نسل یوزپلنگ آسیایی ساکن در کشورمان بود و فضای تردد و زیست آنها را ناامن می کرد .

در پس راه اندازی این کمپین ؛ جمعیت گسترده ای از ایرانیان به آن پیوستند و هر عضو به میزان توان خود برای  ایمن سازی فضای و انتقال آغل ها به منطقه دیگر و گشایش فضای زندگی یوزپلنگ آسیایی مبلغی را به شماره حساب معرفی شده از سوی هدیه تهرانی واریز کرد . باگذشت چند ماه از زمان راه اندازی این کمپین یکی از خبرگزاری های کشور چنین مدعی شد و نوشت :«مردم با این باور که برای نجات یوز کمپینی مردمی تشکیل شده بیش از ۵۰۰میلیون تومان به حساب یک بازیگر واریز کرده‌‌ و حالا دریافته‌اند که این کمپین با هماهنگی معاون عیسی کلانتری راه‌اندازی شده تا برای آنچه وظیفه سازمان محیط زیست است از مردم اعانه جمع کند.»

و اما حال و بعد از چند ماه از انتشار این ادعا  کارگر مدیر پروژه ملی یوزپلنگ آسیایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار محیط زیست برنا در مورد عملیات ایمن سازی گذرگاه های یوزپلنگ ها چنین اظهار کرد:عملیات اجرای  پروژه یوز ایرانی تا ابد ، 15 روز پیش به پایان رسید . کل رقم واریز شده از سوی مردم به حساب  هدیه تهرانی دقیقا خرج خرید وساخت آغل های وقفی شد . مسیر اجرایی این پروژه با نظارت مهندس میرزاده که نماینده خانم  تهرانی بودند و با  هماهنگی مدیریت محیط زیست استان و همکاری سازمان حفاظت محیط زیست انجام گرفت . البته گفتنی است که بخشی از آغل ها نصب شده در اجرای این پروژه با مبلغ اهدایی مردم به حساب بانکی خانم تهرانی تهیه شده و مابقی مبلغ مورد نیاز ؛توسط سازمان تهیه و  پرداخت شد.

وی با تاکید بر اینکه ایمن سازی به طور کلی در پارک ملی صورت گرفت است گفت : با انتقال آغل ها ؛دیگر در منطقه تردد دام ها و گله ها وجود ندارد، شرایط کاملا برای زیست یوزپلنگ ها مهیا شده  به شکلی که روز یکشنبه ۲ یوز در این محل دیده شد.

کارگر درخصوص آخرین آمار تعداد یوزپلنگ های آسیایی (ایرانی ) گفت:  بیان آمار دقیق سخت است ولی آنچه مسلم است بر اساس تکنولوژی که در زمینه خال شناسی به وجود آمده، تا کنون ۴۷یوز را شناسایی کردیم.

کارگر مدیر پروژه ملی یوزپلنگ آسیایی افزود: با توجه به اینکه پایش یوز در مساحت ۱۲میلیون هکتار کار دشواری است، تا کنون۴۷ یوز در کشور مشاهده شده است و این تعداد رسمی و قطعی  است ولی می تواند بیشتر هم باشد.

وی در مورد اینکه  افزایش گرمای هوا و ایجاد خشکسالی  چه تاثیر در حیات یوزپلنگ ها خواهد گذاشت گفت: خشکسالی ها موجب خشک شدن آب شرب خواهند شد که همین موضوع میتواند موجب پراکنده شدن یوزها شود، البته تاکنون سازمان محیط زیست سعی بر تامین آب از طریق تانکرهای آب یا حتی دستی برای یوزها داشته است.

کارگر  مطرح کرد: همینطور که برای حفظ یوز پلنگ ها از طریق رسانه ها مردم همکاری کردند در حال حاضر خیران میتوانند برای تامین اعتباراتی برای تهیه علوفه طعمه های یوز و آب هم مشارکت داشته باشند.

مدیر پروژه ملی یوزپلنگ آسیایی ها از کاهش شکارچی متخلف یوز پلنگ در کشور خبر داد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مرگ و میر یوزها در جاده های کشور رخ داده است، عنوان کرد: ازتمامی مردم به خصوص  مسافرانی که در جاده های استان سیستان به مشهد و سبزوار به شاهرود تردد دارند در خواست میکنم در طی مسیر مراقب محل گذر یوزها ، در این جاده ها باشند و با دیدن یوز خود را کنترل کنند تا تصادفی رخ ندهد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز