هاشمی رفسنجانی:

فقر، مسئله مهم کشور است/ برای تحقق عدالت باید ثروت را تولید و توزیع کرد/ صحبت از ایجاد شغل می‌شود ولی در عمل خبری نیست

۱۳۹۷/۰۵/۲۳ - ۰۹:۱۴:۳۷
کد خبر: ۷۴۰۵۶۳
فقر، مسئله مهم کشور است/ برای تحقق عدالت باید ثروت را تولید و توزیع کرد/ صحبت از ایجاد شغل می‌شود ولی در عمل خبری نیست
امروز صبح -٢٣مرداد ماه- چهارمین دوره از سلسله نشست های پژوهش در شهر با موضوع "مدیریت شهری و آسیب های اجتماعی" با حضور محسن هاشمی - رییس شورای شهر تهران در محل تالار ایوان شمس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری برنا، محمدرضا جوادی یگانه - رییس مرکز مطالعات و برنامه شهر تهران در ابتدای مراسم در خصوص نحوه مدیریت آسیب های اجتماعی گفت: آسیب های اجتمای پدیده ای نو پدید نیست و دهه های متعددی است که آسیب های اجتماعی پابرجاست.  فارغ از همه عوامل فرهنگی، زیست محیطی و ... آسیب های اجتماعی به اقدامات دولت ها بر می گردد. برنامه ی نامناسب و اجرای نامناسب موجب گسترش یافتن و متراکم شدن این آسیب ها شده است. شهرداری مسوولیت های متعددی را فارغ از اینکه در حوزه شهرداری وجود دارد یا نه بر عهده گرفته است.

در ادامه این جلسه ، رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه  مهم ترین عنصر مبارزه با آسیب های اجتماعی را خانواده است اینگونه سخنان خود را آغاز کرد  و گفت:  خانواده، کوچک ترین نهاد اجتماعی اما مهم ترین نهاد برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی است.

فقر، مسئله مهم کشور است که موجب ایجاد آسیب اجتماعی می شود و فقر است که در ابتدا برای نیازهایی که برای فرد و خانواده وجود دارد موجب می شود این آسیب ها در مدیریت شهر و شهر شکل گیرد.

زمانی که در جامعه صحبت از فقر می شود منظور فقر درآمدی است و از فقر های دیگر مثل بهداشت آموزش حمل و وقل صحبت نمی شود اما خداروشکر جامعه ما این فقرها را ندارد.  فقری که جامعه کنونی را آزار می دهد فقر درآمدی است.

وی در ادامه افزود: فقر  مردم از سیاست های کلانی که از ابتدا درست نبوده ایجاد شده است. فقر موجب افزایش ایجاد افراد فقیر می شود و از  آن طرف هرچقدر فعالیت های روبنایی را افزایش دهیم هیچ مشکلی حل نخواهد شد.

هاشمی گفت: بخشی از مردم در حالت زیر خط فقر یا وضعیت فقر نسبی قرار دارند و یک دهک جامعه زیر خط فقر هستند. به قول مرحوم آیت الله هاشمی، برای تحقق عدالت باید ثروت را تولید و توزیع کرد.

هاشمی افزود: در جوامع صنعتی برای ایجاد شغل زحمات بسیاری می کشند اما در سیاست های فرهنگی کشور ما به علت افراط، بخش زیادی از شغل هایی را که مربوط به خدمات و گردشگری است، ایجاد نمی شود.

وی در ادامه بیان کرد: علی رغم اینکه صحبت از ایجاد شغل و افزایش شغل و همچنین آسیب های اجتماعی می شود اما در عمل چنین چیزی درحال حاضر مشاهده نمی شود.

هاشمی با بیان این مطلب که به بهانه ی حفظ ارزش ها و افراط موجب شده که شغل ها کاهش و آسیب های اجتماعی افزایش پیدا کند، گفت: اگر بخواهیم زیربنایی با آسیب های احتماعی برخورد کنیم باید سیاست های کلان تغییر پیدا کند.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در قانون شهرداری ها مشخص نیست که مدیریت شهری در چه بعدی می تواند حضور پیدا کند، از معاون برنامه ریزی شهرداری تهرن درخواست کرد که از هزینه و اقداماتی که در گذشته برای آسیب های اجتماعی انجام شده گزارشی تهیه کند تا مشاهده شود این اقدامات چه تاثیری در کاهش یا از بین بودن های اسیب های اجتماعی داشته است.

وی در ادامه بیان کرد: کشورهای جهان براساس مطالعات خارجی و داخلی نشان می دهد که نه دولت و نه شهرها با استفاده از روش های فعلی و به صورت مستقیم در کاهش آسیب های اجتماعی، موفق در انجام اقدامات نخواهند شد.  بلکه باید سازمان های مردم نهاد وارد شوند اما باید توجه داشت که چگونه این سازمان ها انتخاب شوند تا پولشویی صورت نگیرد. سازمان های مردم نهادی را سازماندهی کنیم که با انگیزه واقعی کمک به مردم شکل می گیرند.

رییس شورای شهر تهران در پایان  اظهار داشت: اگر بخواهیم با بهمن آسیب های اجتماعی مبارزه کنیم باید مردم را توانمند کنیم یا از آن ها مشارکت بخواهیم و اما اصل مهم تر سیاست های کلان است؛  نقش نظام و حکومت در جامعه برای از بین آسیب های اجتماعی شاخصه بسیار مهمی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز