رونمایی از دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی در پایتخت

۱۳۹۷/۰۵/۲۵ - ۱۱:۱۴:۵۰
کد خبر: ۷۴۱۵۲۳
رونمایی از دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی در پایتخت
مجری طرح دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی از رونمایی دوچرخه هوشمند در تهران خبر داد و گفت: استفاده‌کنندگان این طرح گروه سنی ۱۶ تا ۷۵ سال هستند.

به گزارش گروه شهر و شهروند خبرگزاری برنا،  قاسمی مجری طرح دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی، در نشست خبری با بیان این‌که از یک سال و نیم پیش طرح دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند در کشور کلید خورد، گفت: شش ماه است که ما آماده ورود به بازار هستیم، اما در حال کسب آمادگی‌های بیشتر و جمع‌بندی‌های نهایی بودیم و نهایتا روز جمعه فردا با حضور چرخه‌های هوشمند اشتراکی این دوچرخه‌ها رونمایی می‌شود.

وی با بیان این‌که این دوچرخه‌ها هوشمند هستند، اظهار کرد: لاستیک این دوچرخه‌ها با تکنولوژی‌های خاص ایجاد شده به گونه‌ای که پنچر نمی‌شود و این دوچرخه دیسکی است و به همین دلیل امکان پاره‌شدن زنجیر چرخ وجود ندارد.

این مجری طرح دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی با بیان این‌که این دوچرخه‌ها دارای قفل هوشمند هستند و در بدنه آن دو جی پی اس نصب شده است، گفت: به همین دلیل امکان رصد مداوم این دوچرخه‌ها وجود دارد.

قاسمی در مورد چگونگی استفاده از این دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی، بیان کرد: شهروندان می‌توانند اپلیکیشن بیدود را نصب کرده و با ثبت نام در این اپلیکیشن صاحب همه دوچرخه‌های پایتخت می‌شوند و می‌توانند با ثبت نام و درخواست دوچرخه به قفل دوچرخه‌ها دسترسی یابند و گوشی خود را در هنگام استفاده بر روی بارکد قرار داده و قفل دوچرخه باز می‌شود و بعد از آنکه به مقصد رسیدند دوچرخه را قفل کرده و نفر بعد از آن استفاده می‌کند.

وی با بیان این‌که این دوچرخه‌ها هوشمند هستند، اظهار کرد: اتاق کنترلی پیش‌بینی شده است که از طریق جی پی اس دوچرخه‌ها را مدام رصد می‌کند.

مجری طرح دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی با بیان این که یکی از ایرادات طرح‌های قبلی دوچرخه در پایتخت این بود که باید دوچرخه را از خانه دوچرخه با ارائه کارت ملی تحویل گرفته و بعد دوچرخه را در همان خانه دوچرخه پس می‌دادند، گفت: این طرح شکست خورد، چرا که مردم محدود شده بودند، اما حالا در این طرح دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی مردم می‌توانند بعد از استفاده از دوچرخه در هر کجای شهر این دوچرخه‌ها را رها کنند و بعد از ۲۴ ساعت اگر دوچرخه مورد استفاده دیگر قرار نگرفت تیم لجستیک نسبت به جمع‌آوری دوچرخه‌ها اقدام می‌کند.

قاسمی با بیان این‌که این طرح در ۲۱۷ شهر دنیا اجرایی شده است، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم منتظر آن شویم که یک روز آلودگی هوا و ترافیک رفع شود، بلکه باید با فرهنگ‌سازی مردم را تشویق کنیم تا با استفاده از دوچرخه کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند.

وی با بیان این‌که برآورد اولیه نشان می‌دهد که با توجه به شرایط شهر تهران نیازمند ۲۵۰ هزار دوچرخه هستیم، گفت: راکبان دوچرخه به طور کامل بیمه هستند و در هنگام ثبت نام نیز عنوان شده است که استفاده‌کنندگان از دوچرخه بیمه هستند، اما دقت داشته باشید که استفاده از این دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی دارای قوانین و مقررات است به گونه‌ای که اجازه ورود به بزرگراه‌ها را ندارند و برای گروه سنی ۱۶ تا ۷۵ سال در نظر گرفته شده است و در شرایط برفی و بارانی نیز از این دوچرخه‌ها نباید استفاده کرد، چرا که ممکن است خطراتی داشته باشد.

مجری طرح دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی با بیان این‌که وضعیت دوچرخه‌ها در اتاق مانیتورینگ رصد می‌شود، گفت: احتمال سرقت این دوچرخه‌ها بسیار کم است، چرا که وضعیت این دوچرخه‌ها از طریق دو دستگاه جی پی اس نصب شده در بدنه آنها رصد می‌شود.

قاسمی با بیان این‌که در حال حاضر در چهار خیابان انقلاب، بلوار کشاورز، بهشتی و مطهری ۲۹ پارکینگ دوچرخه در نظر گرفته شده است، ادامه داد: این پارکینگ‌ها تنها با یک خط نارنجی و بدون حصار مشخص شده است و شهروندان می‌توانند به صورت شبانه‌روزی به این دوچرخه‌ها دسترسی داشته و پس از استفاده آن را در هر گوشه شهر رها کنند.

در ادامه بابایوسفی مجری دیگر طرح دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی با بیان این‌که تحقیقات بازاری نشان می‌دهد که سرعت ترافیک در شریان‌های یک و دو پایتخت در ساعات اوج ترافیک یعنی ۶ تا ۹ صبح و ۱۶ تا ۱۸، ۱۶ تا ۲۲ کیلومتر است و این در حالی است که میانگین سرعت دوچرخه نیز ۱۶ تا ۲۰ کیلومتر است.

وی با بیان این‌که استفاده از دوچرخه علاوه بر این‌که موجب کاهش آلودگی هوا و ترافیک می‌شود، گفت: به سلامت جامعه کمک می‌کند، چرا که ۲۰ دقیقه دوچرخه‌سواری معادل یک ساعت پیاده‌روی است و شهروندان می‌توانند سبک زندگی خود را تغییر دهند.

مجری طرح دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی با بیان این‌که استفاده از دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی به صورت پایلوت در دانشگاه تربیت مدرس مورد استفاده قرار گرفت، اظهار کرد: با این‌که ترم تابستانی است و دانشگاه تقریبا تعطیل است، ما ۵۰ دستگاه دوچرخه برای آن دانشگاه در نظر گرفتیم. اما مجددا درخواست دوچرخه‌های دیگر کردند.

بابایوسفی با بیان این‌که تهران همیشه به عنوان شهر الگو در نظر گرفته شده و در صورت موفقیت این طرح در تهران قطعا شاهد اتفاقات خوبی در کشور خواهیم بود، در مورد سربالایی‌های تهران، گفت: تهران پستی و بلندی زیادی دارد، اما مسیرهای شرق به غرب مسطح هستند و می‌توان پوشش خوبی داده شود.

وی با بیان این‌که در نظر داریم برای پستی و بلندی شهر تهران دوچرخه هوشمند را رونمایی کنیم، گفت: نسل بعدی دوچرخه‌ها قطعا دوچرخه‌های بعدی خواهند بود که برای مسیرهای شمال به جنوب مناسب است.

بابایوسفی با بیان این‌که فردا در تور دوچرخه سواری خبرنگاران این دوچرخه‌ها افتتاح می‌شود، اظهار کرد: از خیابان ایرانشهر این تور آغاز و بعد از طی مسافتی به خیابان امام خمینی (ره) خواهیم رسید تا فرهنگ دوچرخه‌سواری را در شهرمان ارتقاء دهیم.

 

نظر شما
پرونده ویژه