تخلف ۳۱ مدرسه غیر دولتی محرز شد

۱۳۹۷/۰۵/۲۵ - ۱۳:۳۳:۴۶
کد خبر: ۷۴۱۵۷۶
تخلف ۳۱ مدرسه غیر دولتی محرز شد
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش از ارجاع تخلف ۳۱ مدرسه به شورای نظارت تهران خبر داد و گفت: در این مدارس ناظزان مستقر شدند.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، وزارت آموزش و پرورش هر ساله سقف و کف شهریه مدارس را اعلام می‌کنند و مدارس موظف هستند میزان شهریه را در تابلوهایی جلوی دید اولیاء نصب کنند. هرچند سازمان مدارس غیردولتی مدتی است شهریه مدارس را بر اساس چند شاخص از جمله قیمت تمام شده و خدمات ارائه شده در مدارس تعیین و اعلام می‌کند و برای اولین بار اپلیکیشنی را راه‌اندازی کرده که امکان استعلام شهریه مدارس را فراهم می‌کند اما همچنان مدارسی هستند که بدون توجه به قوانین اقدام به اخذ شهریه اضافه از والدین می‌کنند که این مسئله خود باعث بروز بی اعتمادی و گلایه والدین از ضعف نظارت آموزش و پرورش بر عملکرد نظارتی وزارت آموزش  و پرورش شده است.

مجتبی زینی‌وند درباره روند تعیین شهریه و نحوه نظارت بر عملکرد مدارس غیردولتی در ایام ثبت نام اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۵ و ۱۶ قانون تاسیس مراکز و مدارس غیردولتی، وزارت آموزش و پرورش مکلف است شاخص‌های الگوی شهریه را تدوین و بر اساس آن میزان شهریه را مشخص کند. میزان شهریه هر مدرسه بر اساس هفت سرفصل و طی ۱۳ مرحله فرایندی، متناسب با هزینه تمام شده هر مدرسه و عملکرد آن مشخص می‌شود.

وی افزود: شهریه مدارس متناسب با برنامه‌ها، فضا و تجهیزات با یکدیگر متفاوت است. ما میزان شهریه را در سامانه مربوط برای هر مدرسه درج کرده‌ایم، ضمن آنکه از طریق اپلیکیشن میزان استعلام نیز می‌توان شهریه مدارس غیردولتی را مشاهده کرد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شهریه مدارس غیردولتی از یک میلیون  و ۲۰۰ هزار تومان در تهران شروع و به ۱۲ میلیون تومان می‌رسد که به جز پایه دوازدهم و فوق برنامه‌های خارج از شهریه مصوب است اظهار کرد: اینکه برخی مدراس پکیجی از خدمات مختلف را ارائه و مبالغ بالاتری از نرخ مصوب دریافت می‌کنند را به هیچ عنوان قبول نداریم.

زینی وند ادامه داد: امسال در تعیین الگوی شهریه کار بزرگی انجام دادیم و هزینه تمام شده را تحت عنوان شهریه مشخص کردیم که این الگو در قالب سامانه ای انجام شده است. نظارت ما امسال بر مدارس سختگیرانه است و بستر لازم را برای نظارت ایجاد کرده‌ایم. ناظران میدانی را برای اولین بار در استان‌ها مستقر کردیم که برای آنها سامانه نرم افزاری تدوین شده که به صورت آنلاین مشکلات مدارس را در حین بازرسی گزارش می‌کنند و ما در لحظه پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: امسال سعی کردیم از طریق سامانه ثبت شکایات مردمی نیز  نظارت کنیم. ۱۴۰ مورد در یک ماه گذشته شکایت از مردم به ما رسید که تیم بازرسی به مدارس رفته و بررسی کردند. تخلف ۳۱ مدرسه محرز شد که پرونده آنها به شورای نظارت تهران ارجاع شده است. ۱۴ مورد از این مدارس که مردم گزارش داده بودند اقدام به دریافت شهریه اضافی کرده بودند. در این ۱۴ مدرسه ناظر مستقر می‌شود. در هشت مدرسه دیگر هم ناظر مستقر شده بود و به اولیاء پیامک دادیم که بیایند و شهریه اضافی را پس بگیرند.

 

نظر شما
پرونده ویژه