جعفری در گفت‌وگو با برنا عنوان کرد:

ابلاغ دستور جمع آوری تابلوهای نوری اصناف به شهرداران نواحی / تدوین و ابلاغ سند جامع نورپردازی شهر تهران تا پایان سال

۱۳۹۷/۰۵/۲۷ - ۰۵:۴۶:۱۳
کد خبر: ۷۴۱۸۷۴
ابلاغ دستور جمع آوری تابلوهای نوری اصناف به شهرداران نواحی  / تدوین و ابلاغ سند جامع نورپردازی شهر تهران تا پایان سال
معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: « شهرداران نواحی موظف هستند که با مالکان تابلوهای نوری و نئونی طبق ضوابط ابلاغی برخورد کنند.
»

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا؛ تهران پایتختی است که همه چیز (حمل‌ونقل، تعدد ساختمان‌های تجاری، نورپردازی و ...) آن در نگاه شهروندانش آشفته‌است.

بی نظمی و پراکندگی در مورد نورپردازی در شهر بگونه‌ای سرسام‌آور شده که چندین سال است کارشناسان شهری و بهداشت روان از روند رو به رشد آلودگی نوری در تهران خبر می‌دهند. آلودگی نوری در کنار آلودگی صوتی، آلودگی زیست محیطی و آلودگی هوای تهران که پر شده از آلودگی‌های متنوع، به قدری مورد حائز اهمیت قرار گرفته است که در یک سال گذشته بسیاری از مسوولان شهری نسبت به آن اخطار داده‌اند. اما این اخطارها تنها در حد همان اخطار باقی مانده و فراتر برای اجرایی شدن نرفته است. همین تعلل و تفکر بیش از اندازه مسوولان مربوطه نسبت به آلودگی نوری موجب بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان چشم، سرطان سینه،  برهم خوردن ساعت بیولوژیک بدن، سردرد، خستگی، کاهش عملکرد جنسی و افزایش اضطراب و استرس است که دانشمندان و محققان از آن خبر داده‌اند.

حال باید از مدیران سازمان زیباسازی این سوال را مطرح کرد که آیا سلامتی شهروندان برایتان مهم نیست تا هرچه سریع‌تر طرح‌هایی که مدام از آن صحبت می‌کنید را برای جلوگیری از آلودگی نوری به سرانجام برسانید و همچنین قوانین سرسختانه‌تری برای برخورد با اشخاصی که ضوابط نورپردازی ساختمانی و صنفی را رعایت نمی‌کنند، داشته باشید؟   

اما نکته دیگری که باید در این راستا به آن توجه داشت این است که روشنایی از جمله پایه‌هایی است که تا نباشد، حیات شهر و استفاده از خدمات شهری در شب امکان پذیر نخواهد بود. به نظر می‌رسد که سازمان زیباسازی باید نورپردازی‌ سنتی و مدرن را که در کنار یکدیگر به یک تناقض می‌مانند را ساماندهی کند و به  ایده‌های نوین و مدرنی روی بیاورد که علاوه بر زیبایی افزون شهر نسبت به صرفه جویی در تأمین برق آن نیز کمک کند.

برای بررسی این موضوع با مسوول مربوطه به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه آن را خواهید خواند.


یاسر جعفری - معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری برنا، در پاسخ به این سوال که با فراگیر شدن استفاده اصناف از نئون‌های رنگی، آلودگی نوری گسترش یافته است، چه راهکاری برای این معضل که موجب متضرر شدن سلامتی چشم و آشفتگی روان  و ذهن می‌شود، اندیشیده شده، گفت: «در سال‌های گذشته، در حوزه تبلیغات تجاری سعی کرده‌ایم که با  چنین مشکلاتی مقابله کنیم. جمع آوری نئون‌ها یا تابلوهای نوری براساس ضوابط مصوب و به مناطق ابلاغ شده است.  واحدهای صنفی اجازه استفاده از تابلوهای نوری را ندارند. قطعا با همه اصنافی که کماکان از تابلوهای نوری استفاده می‌کنند،  برخورد شده و اخطار گرفته‌اند. شهرداران نواحی موظف هستند که با مالکان تابلوهای نوری و نئونی طبق ضوابط ابلاغی برخورد کنند.
 برخی از اصناف، تابلوهای نوری را به عنوان بخشی از هویت شغلی خود می‌دانند.»

وی در ادامه افزود: «
در یک سال گذشته، طرح جامع نوری شهر تهران درحال تدوین است که امیدواریم که تا پایان سال سند جامع نورپردازی شهر تهران تدوین و ابلاغ شود.»


جعفری با بیان این مطلب که نورپردازی یک موضوع تخصصی است که به صورت عام نمی‌توان با آن برخورد کرد، اظهار کرد: «پروژه‌های نورپردازی، جزو پروژه‌های گران محسوب می‌شوند که شهرهای بسیار پیشرفته برای زیبایی و نورپردازی شب، اقداماتی را انجام می‌دهند.
 نورپردازی به 3 دسته مجزا تقسیم می‌شود؛ نورپردازی ابنیه و بناهای شاخص، روشنایی شهر و نورآرایی‌.
»

*محیط زیست در مورد آسیب نورپردازی به درختان، دستوری ابلاغ نکرده است

وی در خصوص نورپردازی شهری  بیان کرد: «در سال‌های گذشته نورپردازی بناهای شاخص و نورپردازی درختان مورد توجه قرار گرفته است. برای نورپردازی ابنیه شاخص،  مثل برج میلاد، برج آزادی ساختمان مجلس  و ... در دستور کار قرار داده می‌شوند تا سالیانه متناسب با بودجه‌ها (به علت هزینه‌ بالای نورپردازی) عملیاتی شوند. برخی از ساختمان‌ها  جدا از شاخص و تاریخی بودن به علت ویژگی‌های خاص شهری، برای نورپردازی درخواست می‌دهند. همچنین برای برخی محورها مثل محور انقلاب طرح‌های نورپردازی موضعی تعریف می‌شود که متناسب با محور مورد نظر نورپردازی خواهد شد. برای نورپردازی درختان، مشکلاتی از جمله آسیب خواب درختان و خشکی، بیان می‌شود اما از لحاظ علمی بسیاری از موارد رعایت شده که در تابستان و زمستان زمان بندی خاصی دارند و همچنین از نورهای گرم استفاده نمی‌شود. البته اعلام می‌شود که بسیاری از این موراد علمی نیستند و تاکنون سازمان محیط زیست یا سازمان‌های مربوطه چنین چیزی را به ما ابلاغ نکرده‌اند.
»

جعفری با بیان این مطلب که روشنایی قواعد خاص خود را دارد که  بیشتر کاربردی و عملیاتی است، گفت: «در مورد روشنایی، سازمان برق و سازمان‌های مرتبط باید ورود پیدا کنند و شهرداری تنها در موضوع مبلمان روشنایی (پایه چراغ و ...) ورود پیدا می‌کند.
»

وی با اشاره به این مطلب که نور آرایی مناسبتی است، افزود: «متناسب با مناسبت‌های پیش رو  و برای اینکه شهر با حال شهروندان همگام باشد مثل اعیاد مختلف که در سال‌های متمادی مرسوم بوده ریسه کشی می‌شود، نور آرایی صورت می‌گیرد. موضوع دیگری که چند سالیست در حوزه نور آرایی باب شده، المان‌های نوری است. سعی می‌شود که طرح‌ها گرافیکی تر و متناسب با اعیاد باشد.
»

*هزینه نگهداری از پروژه‌های نورپردازی تهران بسیار بالاست

معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران با اظهار این موضوع که تاکنون از انرژی خورشیدی و انرژی‌های جایگیزین برای تأمین برق
 در نورپردازی و روشنایی شهر استفاده نشده، گفت: «اخیرا در چند ماه گذشته این موضوع در دستور کار قرار گرفته است. پروژه‌هایی مثل پل کاروانسرای سنگی یا پل محلاتی که به عنوان عناصر شاخص شهری هستند، علاوه بر هزینه تأمین برق هزینه بالایی برای نگهداشت لازم دارند. تأمین برق یکی از الویت‌های سازمان است. طی مکاتباتی از شهرداری نواحی مناطق به علت مشکل در تأمین برق در دو ماه گذشته خواستار خاموشی در برخی از ساعات شب بوده‌ایم. توجه به انرژی‌های جایگیزین از جمله استفاده از پنل‌های خورشیدی الویت دیگر سازمان قرار گرفته است.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز