رییس سابق پلیس راه کشور در گفت‌گو با برنا مطرح کرد؛

اسرار پنهان رانندگی پرحاشیه زنان! / آمار تصادفات زنان کمتر از مردان است/ تنها ۸درصد زنان، راننده خشن هستند

۱۳۹۷/۰۵/۲۷ - ۰۵:۱۰:۲۵
کد خبر: ۷۴۱۹۰۳
اسرار پنهان رانندگی پرحاشیه زنان! / آمار تصادفات زنان کمتر از مردان است/ تنها ۸درصد زنان، راننده خشن هستند
اسماعیلی گفت : آمار تصادفاتی که خانم‌ها در آن نقش دارند نسبت به آقایان خیلی پایین‌تر است اگر بخواهیم آمار حدودی اعلام کنیم باید بگوییم که تنها 20 درصد حوادث رانندگی که مربوط به مرگ می‌شود مربوط به خانم‌ها است.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ؛ رانندگی خانم ها نه در ایران بلکه در همه جهان مورد توجه و مورد بحث  است. کافیست در فضای مجازی پرسه ای بزنیم می بینیم که این حساسیت به نحوه رانندگی زنان ربطی به ایرانی ها ندارد و ازکشورهای مدرن گرفته تا کشورهای سنتی و جهان سومی همه یک نوع برداشت دارند و آن اینکه (خانم ها رانندگان خوبی نیستند!)

همه این برداشت ها غیرکارشناسانه و گاهی جنسیتی است اما اگر پای حرف کارشناسانی بنشینیم که تحقیقاتی در این زمینه داشته اند به اسراری پنهانی بر می خوریم که گاهی باورنکردنی هستند.

در واقع هنگامی که خانم‌ها در خیابان‌ها رانندگی می‌کنند بیش از آقایان به قوانین و اطراف خود توجه می‌کنند.

 تحقیقات کارشناسان نشان می‌دهد خانم‌ها هنگام رانندگی می‌توانند مغازه‌های دو طرف خیابان را هم زیر نظر داشته باشند ولی آقایان از این قدرت برخوردار نیستند و تنها می‌توانند مسیر مستقیم را زیر نظر داشته باشند.

در خصوص اینکه خانم‌ها در رانندگی بیشتر اشتباه می‌کنند یا آقایان  بیشتر از قوانین تخطی می‌کنند؟! با علیرضا اسماعیلی، رییس سابق پلیس راه کشور، مدرس دانشگاه تهران و همچنین عضو مرکز تحقیقات ارتقا ایمنی دانشگاه شهید بهشتی گفت‌وگویی را انجام داده‌ایم .

این کارشناس دلیل برداشت عموم مردم در مورد عدم حرفه‌ای بودن خانم‌ها در رانندگی را رد می‌کند و می‌گوید : «اگر یک خانم هنگام پارک کردن خودرو باعث شود که چندین خودرو متوقف شود به‌دلیل عدم مهارت در رانندگی نیست بلکه طبیعت خانم‌ها نمی‌تواند در یافتن زاویه مناسب موفق باشد و به همین دلیل امکان دارد چندین بار محل پارک کردن خود را عوض کنند.»

علیرضا اسماعیلی، رییس سابق پلیس راه کشور و مدرس دانشگاه تهران در مورد تفاوت رانندگی خانم‌ها و آقایان در شهر و اینکه می‌گویند خانم‌ها در رانندگی ضعیف‌تر هستند، به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: در جهان و ایران بخشی از رانندگان خانم‌ هستند و البته در مجموع تعداد رانندگان خانم کمتر از آقایان است ولی هرچه پیش می‌رویم بر تعداد رانندگان خانم اضافه می‌شود دلیلش هم این است که فعالیت خانم‌ها در اجتماع رو به افزایش است و همین عاملی است که تعداد رانندگان خانم افزایش پیدا کند و با این روند شاید در چند سال آینده تعداد رانندگان خانم و آقا به تساوی برسد.

رییس سابق پلیس راه کشور با اشاره به تفاوت‌های فیزیولوژیک بین آقایان و خانم‌ها ادامه داد: چیزی که در رفتار این دو جنس مخالف در هنگام رانندگی تاثیر گذار است به ساختارهای فیزیولوژیک آنها باز می‌گردد و نه ‌تنها در رانندگی بلکه در سایر موضوعات هم تفاوت‌های زیادی بین این دو جنس وجود دارد. اصولا خشونت در بین خانم‌ها نسبت به آقایان کمتر است که این عدم خشونت در زمینه‌هایی مانند اقدامات تروریستی، قتل، نزاع خیابانی و ... مشاهده می‌شود، حتی در موضوعات روزمره هم خانم‌ها با مسائل و اتفاقات نرمتر برخورد می‌کنند.

آمار تصادفات مرگبار زنان کمتر از مردان

این مدرس دانشگاه تهران با اعلام اینکه خانم‌ها در تصادفاتی که منجر به مرگ می‌شود چه مقدار نقش دارند اضافه کرد: در زمینه رانندگی تفاوت‌های فیزیولوژیکی خودنمایی می‌کند و اصولا در رانندگی‌هایی که منجر به مرگ می‌شود خانم‌ها نقش کمتری دارند. این موضوع به این دلیل نیست که خانم‌ها در رانندگی حرفه‌ایتر هستند بلکه این موضوع به رفتارهای خانم‌ها در رانندگی باز می‌گردد اما اصولا تفاوت رانندگی خانم‌ها و آقایان در این است که خانم‌ها زوایه  دید پیرامونی بیشتری در برابر مردان دارند این نشان می‌دهد که خانم‌ها هنگام رانندگی حتی می‌توانند حواس شان به مغازه‌های کنار خیابان هم باشد ولی آقایان عمق دیدشان بیشتر است و می‌توانند مسیر مستقیم را بهتر از خانم‌ها زیر نظر داشته باشند.

تاثیر کوررنگی در وقوع تصادفات رانندگی

اسماعیلی با برشماردن دیگر تفاوت‌های رانندگی مردها و خانم‌ها خاطرنشان کرد: خانم‌ها تنوع رنگ را بیشتر از آقایان تشخیص می‌دهند و نسبت کوررنگی آقایان نسبت به خانم‌ها بیشتر است و این تفاوت کوررنگی در آقایان 8 درصد بیشتر از خانم‌ها است. اشتباهات به‌دلیل کوررنگی برخی مواقع باعث می‌شود که آقایان در تشخیص رنگ چراغ راهنمایی و رانندگی هم دچار اشتباه ‌شوند ولی خانم‌ها به این چراغ‌ها توجه بیشتری دارند.

زنان کمتر ریسک می کنند

وی در همین مورد ادامه داد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که ریسک‌پذیری خانم‌ها در رانندگی نسبت به آقایان کمتر است. حالا چند درصدی از خانم‌هایی که در اتوبان‌ها و خیابان‌ها با ریسک‍‌ پذیری بیشتری رانندگی می‌کنند را از این آمار کنار می‌گذاریم زیرا آنها استثنا محسوب می‌شوند. اگر توجه داشته باشید خانم‌ها نسبت به آقایان در احترام به عابران پیاده همواره پیشی می‌گیرند و حق تقدم را به عابران پیاده می‎‌‎دهند و در مکان‌هایی مانند دهانه تونل و بریدگی‌ها سعی می‌کنند کمتر سبقت بگیرند در مجموع در  مکان‌هایی که احساس  خطر کنند با احتیاط بیشتری رانندگی می‌کنند.

وسواس زنان در رانندگی

رییس سابق پلیس راه کشور در واکنش به اینکه برخی می‌گویند خانم‌ها از مهارت رانندگی کمتری برخوردارند گفت: نکته جالب توجهی که باید به آن دقت کنیم به موضوع حساس بودن خانم‌ها در رانندگی باز می‌گردد که احتیاط بیش از حد خانم‌ها در رانندگی برخی مواقع باعث برخوردهای لفظی آقایان با آنها می‌شود اگر یک خانم در حال پارک خودرو باشد به دلیل دقت بالایی که دارد باعث توقف چند خودرو خواهد شد یا اگر از پارکینگ یک خانه بخواهد بیرون بیاید هم به همین ترتیب است. توجه داشته باشید که این موضوع به عدم حرفه‌ای بودن خانم‌ها در رانندگی باز نمی‌گردد و علت آن دقت بیش از حد است چون خانم‌ها و آقایان بر اساس یک آیین نامه امتحان می‌دهند و گواهینامه دریافت می‌کنند و تفاوتی هم در آموزش رانندگی وجود ندارد.

وی درهمین مورد ادامه داد: همچنین مجازات‌هایی که قانون برای خانم‌ها و آقایان در نظر گرفته‌ است یکسان است و باید اینطور برداشت کرد که همه چیز در رانندگی برای خانم‌ها و آقایان برابر است. تنها موضوعی که باعث می‌شود مردم فکر ‌کنند سطح رانندگی خانم‌ها از آقایان پایین‌تر است به موضوع احتیاط بیش از حد خانم‌ها باز می‌گردد. همچنین به طور طبیعی محاسبه ریاضی خانم‌ها در پارک کردن و محاسبه زوایه‌ها نسبت به مردان ضعیف‌تر است.

علاقه زنان به لاین وسط جاده

اسماعیلی با برشمردن دیگر خصوصیات رانندگی خانم‌ها ادامه داد: همه این عوامل باعث شده تا وقتی از فاصله زیاد یک خودرو را مشاهده کنیم می‌توانیم بفهمیم که راننده آن خانم است. باید توجه داشته باشیم که خانم‌ها سعی می‌کنند قانون‌مدارتر و دقیق‌تر رانندگی کنند و در اکثر مواقع خانمها برای رانندگی لاین وسط را انتخاب می‌کنند یا هنگامی که پشت فرمان خودرو می‌نشینند خود را به فرمان نزدیکتر می‌کنند که این هم به دلیل احتیاط و حواس ‌جمعی خانم‌ها است و به عنوان عدم توانایی در رانندگی خانم ها به حساب نمی آید!

هشت درصد زنان راننده خشن هستند

مدرس دانشگاه تهران با اشاره به خشونت پایین خانم‌ها در رانندگی اضافه کرد: تنها 8 درصد از خانم‌ها رانندگی خشنی دارند که این افراد جزواستثناء هستند اما از لحاظ اجتماعی نگاه جامعه به خانم‌ها در رانندگی متفاوت است زیرا وقتی یک راننده خانم را می‌بینیم که اتوبوسی را هدایت می‌کند همه با تعجب به او نگاه می‌کنیم یا خانم‌هایی که در حال خلبانی و هدایت ماشین‌های سنگین هستند باز حیرت زده می شویم. نگاه افراد جامعه به خانم‌ها در رانندگی به‌لحاظ روانی تاثیرگذار است و برخی مواقع باعث می‌شود که خانم‌ها به دلیل برداشت نادرست جامعه چندبار محل پارک خود را تغییر دهند.

زنان احساسی رانندگی می کنند

اسماعیلی با تاکید بر اینکه خانم‌ها نسبت به آقایان قانون را بیشتر رعایت می‌کنند خاطرنشان کرد: خانم‌ها در رانندگی احساسی‌تر هستند و همچنین منظم‌تر و محتاط‌ ‌تر و همواره از خشونت به دور هستند و اگر اینها را کنار هم بگذاریم می‌بینیم که احتیاط در خانم‌ها بیشتر و قدرت ریسک‌پذیری پایین‌تر است.  آمار تصادفاتی که خانم‌ها در آن نقش دارند نسبت به آقایان خیلی پایین‌تر است اگر بخواهیم آمار حدودی اعلام کنیم باید بگوییم که تنها 20 درصد حوادث رانندگی که مربوط به مرگ می‌شود مربوط به خانم‌ها است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز