عضو فراکسیون زنان مجلس در گفت‌وگو با برنا:

همه جامعه باید در اجرایی شدن قانون حمایت از کودکان کمک کنند/در شرایط اقتصادی کنونی اجرای قانون حمایت از کودکان دشوار است

۱۳۹۷/۰۵/۲۷ - ۰۵:۱۰:۱۳
کد خبر: ۷۴۱۹۳۵
همه جامعه باید در اجرایی شدن قانون حمایت از کودکان کمک کنند/در شرایط اقتصادی کنونی اجرای قانون حمایت از کودکان  دشوار است
فاطمه ذوالقدر، عضو فراکسیون زنان مجلس معتقد است در شرایطی که به‌دلیل وضعیت اقتصادی خشونت در خانواده‌ها رو به افزایش است اگر لایحه حمایت از کودکان هرچه زودتر به مرحله اجرایی برسد می‌تواند مقابل بسیاری از خشونت‌ها را بگیرد و به نوعی بازدارند باشد ولی به شرطی که خود افراد جامعه آن را اجرایی کنند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ؛ دو روزی می شود که ویدئویی در فضای مجازی در حال انتشار است . ویدئویی حاوی تصاویر دلخراش ، صحنه های زجه زدن یک دختر خردسال زیر کتک های پدرش ، دختر از درد به خود می پیچد و پدر بی رحمانه باز شلاق را بر بدن نحیف او می کوبد و آنقدر محکم می کوبد که دختر نفسش می رود...

این اولین تصاویر از کودک آزاری وحشیانه پدری نسبت به کودکش در ایران نیست . سال ها است که شاهد وقوع چنین کودک آزاری هایی هستیم که بیشترین آمار مرتکبین را پدران در بردارند. این آمار شکنجه و درد کشیدن و حتی جان سپردن کودکان در حالی هر روز بالا می رود و هر مرتبه نیز از یک گوشه کشور به گوش می رسد که چند روزی است بالاخره بعد از نزدیک به یک دهه تلاش برای به صحن مجلس آوردن لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان خلاصه این لایحه مطرح و کلیات آن تصویب و برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال شده است .

  ولی آیا این طرح باتوجه به وضعیت قومی و قبیله‎‌ای کشور پهناوری مانند ایران و مشکلات اقتصادی مردم قابلیت اجرایی دارد؟ آیا در این لایحه مجازات‌هایی قابل توجه  برای والدین به خصوص پدران  که به غیرانسانی‌ترین شکل کودکان خردسال خود را در خانه کتک می‌زنند، آزار و اذیت جنسی و حتی تجاوز می‌کنند، شکنجه روحی و روانی می دهند تعیین شده است ؟  آیا این طرح می‌تواند پدری که زیر شکنجه کودک خردسال خود را به قتل می‌رساند به مجازات برساند؟

فاطمه ذوالقدر، عضو فراکسیون زنان مجلس معتقد است «در شرایطی که به‌دلیل وضعیت اقتصادی خشونت در خانواده‌ها رو به افزایش است اگر این طرح هرچه زودتر به تصویب برسد می‌توان مقابل بسیاری از خشونت‌ها را بگیرد و به نوعی بازدارند باشد ولی به شرطی که خود افراد جامعه آن را اجرایی کنند.»

بیشتر خشونت‌ها در خانواده‌ها از سوی پدران صورت می‌گیرد ولی در مقابل به‌دلیل برخی قوانین ، برخورد با پدرانی که حتی کودکان خود را به قتل می‌رسانند ملایم‌ است .

آیا طرح حمایت از اطفال و نوجوانان دارای قدرتی هست که بتواند با پدران و جد پدری در صورت فرزند آزاری ، تجاوز به کودک و آزارهای متفاوت بر او برخورد موثر داشته باشد به حدی که این افراد از ترس قانون مرتکب جرم نشوند؟ و یا نه دراین بخش لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان دارای نقص است ، نقصی که وجود آن موجب می شود کاهش چشمگیری در فضای کودک آزاری های کشور ایجاد نشود.

در این مورد با فاطمه ذوالقدر، عضو فراکسیون زنان و نماینده شهروندان تهرانی در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

فاطمه ذوالقدر، نماینده شهروندان تهران در مجلس شورای اسلامی در رابطه به بازدارنده بودن طرح حمایت از اطفال و نوجوانان که بعد از حدود به یک دهه نزدیک است به قانون تبدیل شود، به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: این طرح هنوز به قانون تبدیل نشده است و برای اجرایی کردن، ابلاغ نشده است. به نتیجه رسیدن این طرح قطعا زمان می‌برد و در صورتی که به تصویب برسد قطعا ضمانت اجرایی خواهد داشت ولی مانند هر قانون دیگری نیاز به زمان دارد.

نماینده شهروندان تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به زمان بردن اجرایی شدن قوانین در ایران ادامه داد: قانون عدم به‌کارگیری بازنشستگان که به تصویب نمایندگان مجلس رسید تا اجرایی شدن زمان نیاز دارد زیرا برای تایید باید به شورای نگهبان برود و ابلاغ بشود و پس از آن باید به تایید رییس جمهور برسد و پس از آن اجرایی شود که اینها زمان می‌برد.

وی در مورد اصلاح برخی از بندهای طرح حمایت از اطفال و نوجوانان اضافه کرد: تقریبا بررسی مجدد طرح حمایت از اطفال و نوجوانان به مراحل نهایی خود رسیده است. این طرح به کمیسیون ارجاع داده شده است که برای بالابردن ضمانت‌های اجرایی یک ماده آن مجددا بررسی شود. این ماده بسیار مهم است و به مقدار زندانی شدن متخلف که قرار است به 10 سال برسد به کمیسیون ارجاع داده شده است و در هفته کاری آینده قطعا بررسی می‌شود.

ذوالقدر با تاکید بر اجرایی شدن این طرح ادامه داد: اگر شورای نگهبان این طرح را تأیید کند و به‌صورت قانون در بیاید، به همه دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شود و پس از آن ضمانت اجرایی پیدا خواهد کرد. 

عضو کمیسیون زنان مجلس با اشاره به برخی کاستی‌های موجود اضافه کرد: آنهایی که به حقوق کودکان تجاوز می‌کنند باید شاکی داشته باشند. متاسفانه در زمانی که  والدین در خانه فرزندان را آزار می‌دهند کسی نیست که بخواهد این موضوع را اطلاع دهد اما اگر مربی یا معلم مدرسه و مهد کودک و یا همسایه‌هایی که شاهد این بدرفتاری باشند و بیاید شکایت کنند، قطعا قانون با این پدر و مادر برخورد می‌کند. متاسفانه برخی مواقع مسائلی در درون خانواده به وجود می‌آید که کسی از آن با خبر نیست.

وی در پاسخ به این سوال که نقش مدعی العموم و پلیس در برخورد با والدینی که کودکان خود را به هر نوعی آزار می‌دهند چیست؟ گفت: باید توجه داشته باشید که به مدعی العموم هم باید کسی خبر دهد در غیر این صورت دادستان چگونه باید از این موضوع خبردار شود؟ پلیس باید مشاهده کند تا بتواند اقدام کند. در این خصوص پلیس مخصوص اطفال از سوی دادستانی و قوه قضاییه می‌توانند به موضوع ورود کنند و طبق قانون با متخلفان برخورد کنند.

عضو مجلس شورای اسلامی در مورد چگونگی برخوردها خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری از آسیب‌هایی که اکنون با آنها دست به گریبان هستیم از قدیم در کشور وجود داشته است و در طول تاریخ کمتر مورد توجه قرار گرفته است و شاید خود جامعه هم نمی‌خواهد به بسیاری از آسیب‌های اجتماعی پرداخته شود و یا موضوعات باز شوند. این یک حقیقتی است که در جامعه وجود دارد و ما امیدواریم از طریق فرهنگ‌سازی ملت ایران  با وجدان خودمان مسائل را قضاوت کنیم. هنگامی که این قانون ابلاغ شد وظیفه یک به یک ما این است که خودمان باید ضامن اجرایی آن باشیم.

نماینده شهروندان تهران در مجلس با اشاره به ورود پلیس فتا در موضوع کودک آزاری و برخورد با این افراد در دنیای مجازی ادامه داد: در این خصوص پلیس فتا هم موظف شده تا در فضای مجازی به یاری قانون بیاید در این مورد ماده و تبصره‌هایی را در نظر گرفته‌ایم  تا با آزارهایی که از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد برخورد شود.

ذوالقدر با مهم دانستن وظیفه خانواده‌ها، همسایه‌ها و ... در مبارزه با کودک آزاری گفت: ما از خود جامعه، خانواده، همسایه‌ها و همه اشخاص می‌خواهیم که برای اجرایی شدن این قانون همکاری کنند. فضای مجازی می‌تواند در بازتاب کودک آزاری کمک‌های بسیاری بکند. اگر کودک آزاری رخ می‌دهد، شاید خیلی‌ها در جامعه توسط اطلاعی از خلاف قانون بودن آن نداشته باشند زیرا در رسانه‌های جمعی مانند صدا و سیما کمتر به این مسائل پرداخته می‌شود.

وی در همین مورد اضافه کرد: تمام  کودک آزاری ها به عدم آگاهی، آن هم به‌خاطر فقر مالی و معنوی برمی گردد و این موضوع همینطور در حال وخیم‌تر شدن است. اکنون با  وضعیت اقتصادی کنونی شاید اجرای این قانون حمایت از کودکان و خردسالان خیلی دشوار باشد زیرا بیکاری در حال افزایش است. گاهی پدر معتاد و در زندان است و مادر مجبور است دست به اعمال آسیب‌پذیری بزند. نهادهای حمایتی باید  خانواده‌ها را حمایت کنند البته بهزیستی مکلف شده اینگونه  خانواده‌ها را  شناسایی کند و از آنها حمایت کند که انشالله به مرور زمان شاهد ضمانت اجرایی طرح حمایت از کودکان و خردسالان باشیم.

عضو فراکسیون زنان مجلس در پایان گفت: در بحث کودکان کار اگر پدر فرزندش را مجبور کند با آن برخورد می‌شود، اگر فرزند را از تحصیل محروم کند، اگر فرزند زیر فشار  اقتصادی و شکنجه باشد و...  در همه این‌ موارد با وی برخورد می شود  .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز