در گفت و گو با رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا مطرح شد؛

نبود مقوا و معضل بسته بندی کالاها و داروها به زودی/ نیاز ضروری به چاره اندیشی برای وارد کننده ها و تذکر به تولید کنندگان داخلی

۱۳۹۷/۰۶/۰۳ - ۰۵:۲۲:۱۰
کد خبر: ۷۴۴۳۴۲
نبود مقوا و معضل بسته بندی کالاها و داروها به زودی/ نیاز ضروری به چاره اندیشی برای وارد کننده ها و تذکر به تولید کنندگان داخلی
میرباقری گفت : «مقداری از میزان مقواهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود اما جوابگوی مصرف نیست و اجبارا باید واردات هم داشته باشیم. اگر قرار باشد با کمبود مقوا روبه رو شویم اتفاق بدی در صنعت بسته بندی رخ میدهد.»

به گزارش گروه اجتماعی برنا ؛ در روزهای گذشته  هم وزیر ارشاد و هم  سخنگوی وزارت بهداشت در مورد کمبود کاغذ و مقوا صحبت کردند. با توجه به اینکه درست است که نوع مقوای مورداستفاده در بسته بندی داروها متفاوت است ولی  از مقوا تنها در بسته بندی داروها  استفاده نمی شود  و با افزایش ابعاد این بحران در بخش بسته بندی اجناس و اقلام مختلف کشور دچار مشکل خواهیم شد و مشکلات برای افراد جامعه شکل می گیرد که نیاز به چاره جویی فوری دارد .با رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا  گفت و گویی داشتیم تا از برنامه ریزی ها برای مواجه نشدن با این معضل آگاه شویم.

سید میرباقری رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا در کشور در گفت‌و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، در خصوص اینکه آیا بحران کاغذ و مقوا در کشور جدی است ، اظهار داشت: تنها کالایی که الان در زمینه کاغذ و مقوا به آن ارز دولتی تعلق میگیرد کاغذهای تحریر و چاپ است و مقوا  باید ارز ثانویه استفاده کند  و در اولویت دو است.

وی با بیان اینکه مقداری از مقواها داخل کشور تولید می شود اما جوابگوی مصرف داخل ما نیست و اجبارا باید واردات هم داشته باشیم، افزود: اگر قرار باشد با کمبود مقوا روبه رو شویم اتفاق بدی در صنعت بسته بندی رخ میدهد.

رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا ، از واردات کاغذ و‌مقوا از سوی اشخاص مختلف خبر داد و گفت: نگرانی ها بیشتر  این است  که ارز سریع به دستشان نمی رسد و همین موضوع باعث طولانی شدن روند کار می شود که بخصوص در تامین مقوای مخصوص بسته بندی دارو  ایجاد مشکل کرده است .

میرباقری با اشاره به طولانی شدن واردات مقوا و عدم توانایی تصریح کرد: این موضوع مشکل ساز شده تا جایی که ممکن است بازار را دچار کمبود مقوا کند، این مسائل مواردی هست که با توجه به اینکه ما واردکننده هستیم و تولید کننده اجناس نیستیم باید مسئولان فکری کنند تا ترخیص آن سریعتر انجام شود و ارزی که تعلق میگیرد سریعتر به دست درخواست کننده ها برسد تا مشکلات کمبود حل شود.

وی با اشاره به موقعیت ارزی و بحران در فضای معاملاتی، گفت: بحران نه تنها مختص مقوا نیست، بلکه دیگر اجناس را هم تحت شعاع خود قرار می دهد.

میرباقری در ادامه توضیح داد: با توجه به اینکه کشور در موقعیت تحریم قرار دارد، باید مسئولان و کسانی که دستی در کار دارند چاره اندیشی برای وارد کننده ها داشته باشند و همچنین افرادی که جنس و یا کالاها را در اختیار دارند  عرضه کنند تا این مشکلات و کمبودها جبران شوند.

رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا با بیان اینکه بیشترین کاغذ و مقوا از ۳ کشور کره، چین و اندونزی وارد می شوند، گفت: هرکدام از این کشورها به یک شکلی مسائل خاص خودشان را دارند و درباره آنها باید تخصصی تر صحبت شود که جوابگو باشد، اما این واردات تاثیری بر قیمت ها نگذاشته تا جایی که در حال حاضر یک ماه است قیمت کاغذ  ثابت مانده است.

رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا در ادامه گفت: در زمینه مقوا به دلیل اینکه ارز دولتی به آن تعلق نمیگیرد هر کدام از دوستان ممکن است با قیمت جدیدی بخرند و ممکن است این قیمتها در قیمت نهایی خود مقوا تأثیرگذار باشد.

وی در پاسخ به این سوال که نوسان قیمت  این تأثیر را میگذارد که با کمبود مواجه شویم؟ گفت: قطعا وقتی واردات نداشته باشیم و کند شود با مشکل مواجه خواهیم شد مگر اینکه به تولیدکننده های داخلی  تذکر داده شود تا  همراهی بیشتری کنند  و تا جایی که می توانند نیاز را بدون تاخیر تامین و عرضه کنند و  30 تا 40 درصد الباقی که مخصوص  کاغذهای دارویی وارد شود.

میرباقری با بیان اینکه نزدیک ۴۰درصد مقواهارا خودمان تولید می کنیم، بیان کرد: باید در خصوص مابقی نیازها واردات صورت گیرد در حالیکه تولید کننده های داخلی میگویند روند تولید کندتر شده  و بنده دلیل آن را نمیدانم و دوستانی که تولیدکننده هستند دلایل خاص خودشان را دارند و باید جوابگو باشند.

وی در خاتمه مطرح کرد: مهم این است که با توجه به قیمت دلار ثانویه و هزینه های حمل و نقل قیمتها آنچنان تفاوتی ندارند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز