در بیست و هفتمین نشست معاونان فنی و عمرانی کلانشهرهای کشور،

بررسی ظرفیت های بازار سرمایه

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۱۰:۰۳:۳۵
کد خبر: ۷۴۶۶۲۸
بررسی ظرفیت های بازار سرمایه
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، خواستار بهره گیری از ظرفیت های بازار سرمایه در جهت تامین منابع مالی پروژه های عمرانی شد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ؛ :  مهندس ایرج معزی که در بیست و هفتمین نشست معاونان فنی و عمرانی کلانشهرهای کشور سخن می گفت، با بیان آنکه در شرایط اقتصادی فعلی درآمدهای متداول شهرداری ها از محل وصول عوارض، صدور پروانه ساخت یا وجوه حاصل از ارائه خدمات شهری برای اجرای پروژه های عمرانی کافی نیست، استفاده از روش های نوین تامین منابع مالی را اجتناب ناپذیر دانست و یادآور شد یکی از راههای دستیابی به منابع موردنیاز پروژه های عمرانی که قبلا در بخش ساختمان و مسکن نیز با موفقیت آزموده شده است، بهره گیری از بازار سرمایه است.

وی ابزارهای مبتنی بر انتشار اوراق مشارکت، صکوک و اسناد خزانه را از جمله ظرفیت های بازار سرمایه ذکر و اضافه کرد: تجربه تاسیس صندوق های زمین و ساختمان در صنعت راه و ساختمان نشان می دهد امکان استفاده از سرمایه های شهروندان و انتقال آنها از بازار سرمایه به برخی از پروژه های عمرانی وجود دارد؛ به ویژه آن دسته از پروژه های عمرانی که به لحاظ مزیت های اقتصادی، سودمند باشند این قابلیت را خواهند داشت که از طریق تاسیس صندوق سرمایه گذاری و عرضه سهام در بازار بورس، تامین منابع مالی شوند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، امکان استفاده از سرمایه های خرد و همچنین تامین اعتبار تعداد قابل توجهی از طرح های عمرانی در کشور را از مزایای بهره گیری از صندوق های سرمایه گذاری ذکر و به معاونان فنی و عمرانی کلانشهرهای کشور پیشنهاد کرد با تشکیل دو کارگروه بررسی تامین منابع مالی و استفاده از ظرفیت های شرکت های وابسته به بانک شهر، جوانب مختلف این موضوع را بررسی و ارزیابی کنند.

گفتنی است بیست و هفتمین نشست معاونان فنی و عمرانی کلانشهرهای کشور با حضور معاونان فنی و عمرانی و کارشناسان شهرداری های 15 کلانشهر کشور به میزبانی بانک شهر برگزار شد. بررسی روش های تامین مالی پروژه های عمران شهری، استفاده از تجارب صندوق ذخیره کارکنان و بهره گیری بیشتر از ظرفیت های بانک شهر در تامین منابع موردنیاز پروژه های عمرانی، از جمله مهمترین موارد مطرح شده در این نشست بود.

 

نظر شما