با حضور شجاعی کیاسری رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل و نماینده یونیسف در ایران انجام شد؛

امضا توافقنامه ما بین وزارت کشور و یونیسف

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۲۰:۲۸:۵۹
کد خبر: ۷۴۶۹۵۳
امضا توافقنامه ما بین وزارت کشور و یونیسف
دومین سند همکاری وزارت کشور با صندوق کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) امروز سه شنبه با حضور دکتر ویل پارکس نماینده یونیسف در ایران و شجاعی کیاسری رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل در محل وزارت کشور امضا شد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ؛ در این مراسم فریبا نظری پور کیایی مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده و رضا محبوبی معاون سازمان امور اجتماعی، شهردار اصفهان و نمایندگان سازمان های مدیریت بحران، سازمان حمل و نقل و ترافیک، سازمان شهرداری ها و دهیاری ها نیز حضور داشتند.

شجاعی کیاسری در این جلسه با اشاره به ابعاد همکاری یونیسف با وزارت کشور ایران گفت: پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور در گرو تقویت و تمرکز برسرمایه های انسانی بوده و کودکان و نوجوانان این مرز و بوم مهمترین و ارزشمندترین سرمایه های موجود هستند. متاسفانه وجود بعضی از مشکلات و معضلات اجتماعی و فرهنگی و یا حوادث غیرمترقبه طبیعی، موجبات بروز آسیب های جسمی و روانی را برای جامعه و خصوصا کودکان که آسیب پذیرترین قشر جامعه هستند، فراهم می نماید؛ لذا بهره گیری از ظرفیت سازمان های بین المللی ودستگاههای ذیربط با هدف استفاده ازتجربیات و دانش کشورهای موفق، می تواند گام موثری درجهت کاهش معضلات مرتبط با کودکان و تسریع روند توسعه انسانی در کشور باشد که تدوین این سند نیز در راستای اهمیت همین موضوع است.

وی افزود: دراین راستا، این مرکز با عنایت به ماموریت خطیرش در مدیریت و راهبری همکاری با سازمانها و نهادهای بین المللی و منطقه ای در تلاش بوده و هست که بتواند ارتباط بین معاونتهای ذیربط وزارت متبوع و دستگاههای تخصصی را سازمان های بین المللی با هدف اجرای برنامه های عملیاتی برای رشد و توسعه کشور برقرار نماید، ازجمله این همکاریها تعامل با صندوق کودکان ملل متحد(یونیسف) است

شجاعی کیاسری ادامه داد: این مرکز با تاکید بر این موضوع، همکاری مشترک با صندوق کودکان ملل متحد را در دستور کار خود قرارداده است و این دومین سند همکاری با یونیسف در طول سه سال گذشته امضاء و تبادل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه به دنبال توسعه همکاری ایران با دفاتر آژانس های سازمان ملل متحد در تهران هستیم، افزود: یکی از برنامه های اساسی ما برای توسعه همکاری با سازمان ملل، همکاری بیشتر با صندوق کودکان است که در این راستا بیش از پنج بار با نماینده یونیسف در ایران جلسه داشتیم.

رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور تاکید کرد: این برنامه همکاری بر اساس سیاست های برنامه پنج ساله ششم ، سند چارچوب کمک توسعه ای سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران (سند آندف)  و در راستای تحقق اهداف توسعه  و برنامه کشوری یونیسف تدوین شده است.

وی اشاره کرد: با توجه به اینکه اهداف تفاهم نامه پیشین به خوبی تحقق یافته است، امیدواریم این تفاهم نامه جدید هم به خوبی عملیاتی و اجرایی شود.

شجاعی کیاسری با اشاره به برنامه مین زدایی مناطق مرزی گفت: هنوز بعد از گذشت 30 سال از جنگ ما شاهد مرگ و میر و مجروحیت کودکان و زنان و مردان مناطق مرزی در دو طرف مرز ایران و عراق هستیم و با توجه به آسیب هایی که وجود مین در مرز ایران و عراق به کودکان وارد می کند، آقای پارکس قول مساعد در جهت همکاری برای تدوین برنامه های مین‌زدایی از مناطق مرزی کشور را داده اند و از آنجایی که ایشان چندسالی نیز در کشور عراق فعال بودند و همچنین مسئولانه کارها را پیگیری می کنند، امیدواریم هرچه سریع تر به نتایج خوبی در این زمینه نیز برسیم.

وی افزود: این پیشنهاد با معاونت امنیتی مطرح و مورد استقبال واقع شد ولیکن با توجه به اینکه تعریف و اجرای فعالیت های این برنامه به دلیل نیاز به هماهنگی های داخلی و خارجی با کشور عراق زمانبر است ما تصمیم گرفتیم در این مقطع باتوجه به اینکه این سند آماده امضاء بود، سند را امضاء کنیم و در کنار اجرای فعالیت های توافق شده، آن موضوع نیز پیگیری و اجرایی شود

شجاعی کیاسری تاکید کرد: انشاالله اجرای این فعالیت پیام صلح و دوستی را برای جهان نیز به همراه دارد و آثار و برکات فراوانی برای مردم مرز نشین دو کشور خواهد داشت .

وی تاکید کرد: امیدواریم در جهت توسعه همکاری های وزارت کشور و سازمان ملل نیز شاهد فعالیتها و همکاری های گسترده تری در دوره جدید باشیم.

در ادامه نظری پورکیایی مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده نیز با اشاره به آمادگی دفاتر بانوان و خانواده سراسر کشور برای همکاری با یونیسف گفت: تمامی دفاتر این مرکز در استانداری ها آمادگی کامل در راستای اجرایی و عملیاتی شدن همه جانبه مفاد این سند دارند.

در بخش دیگری از این مراسم ویل پارکس نماینده یونیسف در ایران نیز با بیان اینکه سند جدید با همکاری و اخذ دیدگاههای کارشناسی تمام حوزه های مرتبط در ایران به خوبی تهیه و تنظیم شده است، ابراز امیدواری کرد تمام اهداف این سند به خوبی تحقق یابد.

وی در ادامه اهداف اصلی این سند را در سه بخش خلاصه کرد و گفت: هدف اول این سند کیفیت برنامه ها است و نه تعداد آنها.

پارکس اضافه کرد: یکی دیگر از اهداف این سند، همکاری بین بخشی میان وزارتخانه ها و دستگاههای مرتبط برای رسیدن به نتایج مورد نظر است که این موضوع یکی از اهداف استراتژیک است.

وی ادامه داد: آخرین هدف مهم این سند نیز استفاده از توان و ظرفیت استانداری ها، فرمانداری ها و شهرداری ها در راستای اجرای برنامه های مورد نظر است.

نماینده یونیسف در ایران در پایان ضمن قدردانی از تلاشهای صورت گرفته برای تدوین این سند اظهار کرد: با علاقه تمام تلاش خود را درباره بحث مین زدایی انجام خواهم داد تا با همکاری نماینده یونیسف در کشور عراق بتوانیم به نتیجه مطلوب در این زمینه برسیم.

گفتنی است اولین سند همکاری میان صندوق کودکان ملل متحد(یونیسف) و وزارت کشور در آذرماه سال 94 امضا شد که در طول دوسال با همکاری شرکای اجرایی این سند از جمله سازمان مدیریت بحران، سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، پلیس راهور ناجا و سازمان امور اجتماعی کشور مفاد این سند با موفقیت اجرا شد.

براساس سند پیشین، فعالیتهایی از جمله تحقیق و مطالعه در خصوص مرگ و میر کودکان در سوانح جاده ای، انجام سفر مطالعاتی به کشور اسپانیا با هدف استفاده از تجربیات موفق این کشور در زمینه بهبود ایمنی تردد و پیشگیری از مرگ و میر کودکان در سوانح جاده ای، برگزاری سه دوره کارگاه آموزشی کشوری با حضور اساتید بین المللی در حوزه مدیریت بحران و حوادث مترقبه برای مدیران و کارشناسان دستگاههای دخیل در زمان بروز حوادث غیرمترقبه طبیعی و نیازسنجی های مرتبط برای مکان یابی و احداث اتاق های مادر و کودک در فضاهای عمومی شهرها مثل ترمینال ها، مراکز خرید و... و همچنین ایجاد اتاق های مادر و کودک در شهرهای کشور توسط شهرداری ها با موفقیت انجام شد.

در سند جدید همکاری یونیسف و وزارت کشور نیز برنامه هایی چون همکاری در زمینه اشتراک‌گذاری تجربیات بین المللی با متخصصین در سطح ملی برای اجرای رویکرد شهر دوستدار کودک توسط شهرداری ها،  پشتیبانی از برگزاری دو سمینار ملی شهر دوستدار کودک برای شهرداران، توسعه الگوی شهر دوستدار کودک حداقل در یک شهر ایران؛ آموزش برای ایجاد و نظارت بر بوستان های دوستدار کودک و فضاهای مناسب مادران و اطفال و همچنین بازدیدهای مطالعاتی بین المللی و حضور هیئت ایرانی در نشست جهانی شهر دوستدار کودک اشاره کرد.

در این سند همچنین پیش بینی شده است که نقشه راه و الگویی برای افزایش آگاهی درباره ایمنی مطلوب تر سفرهای جاده ای برای کودکان در دو استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد به عنوان استانهای پایلوت این طرح ایجاد شود. همچنین سمینارها و میزگردهایی برای ترویج رویه ها و فرهنگ حمل و نقل ایمن کودکان برگزار شود. 

گفتنی است؛ در این سند در راستای پاسخگویی به نیاز کودکان در استان های کم برخوردار نیز برگزاری دو کارگاه آموزشی برای مدیران استانی با تمرکز بر ارزیابی نیازهای کودکان و برنامه ریزی کودک محور در برنامه ریزی های کلان پیش بینی شده است.

همچنین  در جهت پیشگیری و آمادگی در مدیریت و کاهش خطرپذیری سوانح،  اجرای طرح ها و برنامه های مورد نیاز و آموزش افراد ذیربط درقالب پایلوت استانی، انتشارات و ترجمه متون آموزشی به ویژه متون مرتبط با کودکان در  شرایط اضطراری و کسب دانش و تجربیات سایر کشورها با هدف  آموختن تدابیر آمادگی و نیز اقدامات آنها در شرایط اضطراری برای حمایت از کودکان آسیب دیده مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز