مدیر عامل انجمن جامعه ایمن در گفت‌گو با برنا:

علت افزایش قیمت مسکن، تحریم‌ها نیست/ باید جهش قیمت خانه اتفاق می افتاد که چنین هم شد

۱۳۹۷/۰۶/۰۹ - ۰۶:۰۹:۰۶
کد خبر: ۷۴۷۵۶۱
علت افزایش قیمت مسکن، تحریم‌ها نیست/ باید جهش قیمت خانه اتفاق می افتاد که چنین هم شد
نوفرستی در مورد افزایش قیمت مسکن گفت: «کاهش عرضه مسکن موجب افزایش قیمت شده است که به تبع آن اجاره مسکن هم افزایش پیدا می‌کند اما موضوع خروج آمریکا از برجام و تهدید به برگشت به تحریم‌ها، سیاه نمایی برای افزایش قیمت مسکن است.»

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا؛ به نظر می‌رسد که آغاز تحریم‌ها و فشار اقتصادی روی همه مسائل از جمله افزایش قیمت مسکن و اجاره نشینی تأثیر گذاشته است. اما بنابر اعلام نظر بسیاری از کارشناسان امر، افزایش قیمت مسکن به تحریم‌ها مربوط نمی‌شود.

برای بررسی این موضوع و پیدا کردن علت آن با یک کارشناس به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

جواد نوفرستی - مدیر عامل انجمن جامعه ایمن و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری برنا، در پاسخ به این سوال که آیا علت افزایش قیمت مسکن و اجاره خانه به تحریم‌ها بازمی‌گردد یا خیر گفت: «هرساله افزایش کرایه‌ها از یک الگو تبعیت می‌کند و تحت تأثیر تابع اصلی (عرضه و تقاضا، اجاره خانه، هزینه‌های خانه، خرید خانه و ...) است. ارزش و خرید خانه طبق فرمول بنگاه‌ها بالا و پایین می‌شود. دو سال گذشته، رکود شدیدی که درحال حاضر در صنعت ساخت و ساز اتفاق افتاده را هشدار داده بودم.»

وی با بیان این مطلب که در شهر تهران آمار ساخت و ساز به یک سوم رکود یک دهه گذشته کاهش پیدا کرده، افزود: «علت کاهش ساخت و ساز مسکن به ثابت بودن تقاضا یا افزایش آن بازمی‌گردد. از جمله مولفه‌های آن می‌توان به موضوع ازدواج، طلاق، مهاجرت، زندگی‌های مجردی و ... اشاره کرد. بنابراین تقاضا افزایش پیدا کرده اما عرضه کاهش یافته و این موجب بالعکس شدن موضوع شده است.»

نوفرستی در ادامه اظهار داشت: «پیش بینی شده بود که مثل سال‌های 86 – 85 باید جهش قیمت اتفاق افتد که چنین هم شد. افزایش قیمت مسکن بیش از 50 درصد و در برخی از شهرها از جمله تهران تا دوبرابر و همچنین برخی از کلانشهرها 20 درصد نیز صورت گرفته است اما در سایر  شهرها  تغییرات محسوسی  انجام نشده است. این افزایش قیمت‌ها  از عرضه و تقاضا تبعیت می‌کند. در شهرهایی که ساخت و سازهای شخصی ساز و  مسکن مهر همچنان  وجود دارد،  عرضه برقرار است اما تقاضا نیست. افزایش قیمت مسکن در تهران بیشتر مشهود است.»

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه پیش از برجام هم؛ موضوع افزایش قیمت با فشار تقاضا و عرضه کم اتفاق افتاده بود، گفت: «برای مثال در دوره عرضه انبوه بی‌کیفیت مسکن مهر موجب کاهش تقاضا شد که درنهایت قیمت در کلانشهرها از جمله تهران کاهش پیدا کرد. کاهش عرضه مسکن موجب افزایش قیمت شده است که به تبع آن اجاره مسکن هم افزایش پیدا می‌کند اما موضوع خروج آمریکا از برجام و تهدید به برگشت به تحریم‌ها، سیاه نمایی است تا برخی بگویند که افزایش قیمت مسکن و اجاره بدان علت است. زمانی که ارز جهش افزایشی داشته باشد، فروشنده‌های ملک باید با قیمت پایین‌تری ملک خود را بفروشند.»

*افزایش قیمت اجاره نشینی به یک مشکل جدی برای مستأجران تبدیل شده است

به گفته نوفرستی افزایش بیش از حد قیمت مسکن در یک ماهه اخیرِ تهران یک مشکل جدی برای صاحبان خانه و قشر مستأجری نشین است. با افزایش قیمت مسکن بحران اجتماعی پیش رو خواهد بود. همچنین امید است که مسوولان بتوانند این وضعیت نابسمانان را کنترل و مدیریت کنند تا پالس‌های مثبتی داده شود.  

وی در مور خانه‌های خالی تهران گفت: «بسیاری از خانه‌هایی که در تهران تحت عنوان خانه خالی نام برده می‌شوند، واحدهای خالی نیستند بلکه در زمان مسافرت یا خانه پدری و ... توسط صاحبانشان به نحوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فروشندگان برای عرضه مسکن خود عجله‌ای ندارند چون می‌دانند که قیمت بیش از این افزایش پیدا می‌کند قرار نیست که عوارضی برای آن پرداخت کند.  بسیاری از افراد در شهرستان‌های دیگر ساکن هستند اما در تهران هم خانه دارند.»

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن  با تأکید براین مطلب که تحریم‌ها هیچ اثری روی افزایش قیمت مسکن نداشته و نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: «مسئله روند عرضه و تقاضا است چرا که اگر علت افزایش قیمت مسکن برجام بود، در همه شهرها این افزایش قیمت رخ می‌داد. چرا باید تنها در شهر تهران که بیشترین کاهش ساخت و ساز را دارد این افزایش قیمت صورت گیرد. افزایش مهاجرت‌ها به تهران موجب افزایش فشار تقاضا شده که متأسفانه عرضه مسکن کم است. این روند ادامه پیدا خواهد کرد.»

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز