کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با برنا:

وزیرآموزش‌وپرورش به سد مافیای کنکور برخورد کرد/ مشکلات آموزش و پرورش فرا دولتی است

۱۳۹۷/۰۶/۱۰ - ۱۴:۵۹:۴۶
کد خبر: ۷۴۸۰۶۰
وزیرآموزش‌وپرورش به سد مافیای کنکور برخورد کرد/ مشکلات آموزش و پرورش فرا دولتی است
نیک نژاد گفت : وضعیت کنونی آموزش و پرورش نه در مدت کوتاهی بهتر می‌شود و نه با تغییر وزیر؛ واقعیت این است که آموزش و پرورش در اولویت جامعه ایران قرار ندارد. این نادیده‌گیری اهمیت آموزش و پرورش، هم در سطح جامعه دیده می‌شود و هم در سطح حکومت. در صورتی که در سایر کشورهای جهان اگر می‌بینیم که به سرعت پیشرفت کرده‌اند به دلیل سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، محمد نیک‌نژاد، معلم و کارشناس آموزش و پرورش معتقد است استیضاح بطحائی کاملا سیاسی است و نمی‌تواند به وضعیت بحرانی کنونی آموزشی جامعه کمک کند.سریال استیضاح وزیران دولت یازدهم به وزیر آموزش و پرورش رسید و در هفته جاری محمد بطحایی، وزیر کنونی آموزش و پرورش طبق ادعا نمایندگان باتوجه به عملکرد متوسطی که دارد به مجلس فرا خوانده شده است ولی حال سوال مطرح است  که آیا مشکلات آموزشی کشور و همچنین پرورشی آن با تغییر  وزیران حل خواهد شد ؟  و مهمتر اینکه آیا استیضاح محمد بطحایی از روی دغدغه است یا بازی سیاسی ؟

محمد نیک‌نژاد، معلم و کارشناس آموزش و پرورش معتقد است استیضاح بطحائی کاملا سیاسی است و نمی‌تواند به وضعیت بحرانی کنونی آموزشی جامعه کمک کند او همچنین معتقد است رسیدگی به وضعیت بحرانی آموزش و پرورش در اولویت حاکمیت قرار ندارد و تغییر وزیر هم راه حلی برطرف کردن این مشکلات نیست.

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار برنا را با این کارشناس در مورد استیضاح وزیر آموزش و پرورش می‌خوانید.

محمد نیک‌نژاد، معلم و کارشناس آموزش و پرورش در مورد وضعیت کنونی وزارتخانه آموزش و پرورش به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: آموزش و پرورش عقب ماندگی چندین دهه‌ای دارد . بعد از انقلاب ، بلافاصله جنگ ایران و عراق در گرفت و در ادامه هم تحریم‌ها اقتصادی ایران را با بحران روبه‌رو کرد، متاسفانه موضوع مهمی مانند آموزش و پرورش دراین میانه  در اولویت قرار نگرفت. همه این موضوعات باعث شده تا ما امروز در حوزه آموزش و پرورش مشکلات بسیاری را مشاهده کنیم و نمی‌توانیم بگوییم که با رفتن و آمدن یک وزیر می‌توانیم همه این مشکلات را بر طرف کنیم نه بطحائی و نه هیچکس دیگر نمی‌تواند به تنهایی کاری انجام دهد . به عنوان مثال محمدعلی نجفی به‌دلیل آشنایی با مشکلات موجود در سیستم آموزش و پرورش  مریضی را بهانه کرد و در این مسیر دوباره پا نگذاشت.

وی در همین مورد ادامه داد: وضعیت کنونی آموزش و پرورش نه در مدت کوتاهی بهتر می‌شود و نه با تغییر وزیر؛ واقعیت این است که آموزش و پرورش در اولویت جامعه ایران قرار ندارد. این نادیده‌گیری اهمیت آموزش و پرورش، هم در سطح جامعه دیده می‌شود و هم در سطح حکومت. در صورتی که در سایر کشورهای جهان اگر می‌بینیم که به سرعت پیشرفت کرده‌اند به دلیل سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش بوده است.

این معلم با انتقاد از نادیده‌گیری اهمیت آموزش و پرورش اضافه کرد: وقتی سیستم آموزش و پرورش ما در اولویت قرار ندارد تغییر وزیر هم نمی‌تواند چاره کار باشد حتی افرادی که اکنون در جایگاه منتقد حضور دارند هم اگر بر سرکار بیایند نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. حل این چالش نیاز به یک عزم عمومی دارد که بتوان این ساختار را بازسازی کرد. وقتی بودجه یک وازتخانه سالانه با 2 تا 3 هزار میلیار کسری بسته می‌شود و خود مسئولان وزارتخانه هم می‌گویند که تقریبا 10 هزار میلیارد کمبود بودجه داریم چه می شود کرد .البته این اعداد پیش از چند برابر شدن قیمت ارز بوده است که اگر بخواهیم الان این کمبودها را محاسبه کنیم با اعداد بزرگی روبه‌رو خواهیم شد.

نیک‌نژاد با تاکید بر اینکه برای بهبود وضعیت سیستم آموزشی کشور باید به کمک آموزش و پرورش بیایند، گفت: آموزش و پرورش درآمدی ندارد و باید از بودجه عمومی در آن هزینه بشود و اگر می‌خواهد کسری‌ها را جبران کنند راه حلش تغییر وزیر نیست . آمدن و رفتن یک نفر تغییر ایجاد نمی‌کند، اینکه نمایندگان مجلس می‌خواهند با تغییر وزیر تحولی ایجاد کنند نشدنی است. یک نفر هرچقدر هم که توانمند باشد نمی‌تواند وضعیت کنونی سیستم آموزش را بهبود ببخشد البته می‌تواند به عنوان مثال در خصوص مسائلی مانند سمپاد، پیک نوروزی، کتاب‌های کمک آموزشی و ... تغییراتی ایجاد کند ولی به سدهای برمی‌خورند.

وی ادامه داد: تمام نهادهای حکومتی نسبت به آموزش و پرورش بی‌توجه هستند و متاسفانه وزیر آموزش و پرورش باتوجه به وعده‌هایی که داده بود نتوانست اهداف خود را عملیلاتی کند زیرا مشکلات آموزش و پرورش فرا دولتی است.

کارشناس آموزش و پروش در مورد تفاوت‌های که باعث شده بطحائی استیضاح شود ادامه داد: بطحائی تفاوت عمده‌ای با وزیران پیشین نداشته است و همواره وزیران آمورش و پرورش در مظان اتهام و استیضاح بوده‌اند اگر نگاهی بیندازیم می‌بینیم که حسین مظفر و مرتضی حاجی در دولت اصلاحات همیشه به مجلس رفت و آمد داشتند چه مجلسی که همسوی آنها بود و چه مجلسی که روبه‌روی آنها قرار داشت. در دولت احمدی‌نژاد  شاهد بودیم که در دولت اول 3 وزیر تغییر کردند و در دولت دوم هم حاجی بابایی که یکی از نمایندگان با سابقه محسوب می‌شد متصدی وزارتخانه آموزش و پرورش شد ولی باز هم تحت فشار بود و در آستانه استیضاح هم قرار داشت و این روند ادامه داشت تا دردولت دهم علی اصغر فانی در آستانه استیضاح از سمت خود استعفا داد و اکنون بطحایی هم قرار است در وضعیت کنونی استیضاح شود. با یادآوری وزارتخانه اموزش و پرورش در دولت‌های مختلف می‌بینیم که وزیران آموزش و پرورش همواره در مظان اتهام قرار دارند. دلیل آن هم روشن است چون آموزش و پرورش  مشکلات زیادی دارد و همیشه بهانه وجود دارد و وقتی این بهانه رنگ و بوی سیاسی به خودشان می‌گیرند وضعیت به اینجا کشیده می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از دلایل همیشگی برای استیضاح وزیران آموزش و پرورش سند تحول بنیادی است که یک سند بسیار پر ابهام محسوب می‌شود و وزیران برای اینکه بخواهند فشار را از روی خودشان بردارند هرجا که می‌روند از این سند حرف می‌زنند ولی این سند اجرایی نیست زیرا موضوعات آن بسیار کلی مطرح شده است که اجرایی نخواهد شد و هیچکس نمی‌داند که این سند چگونه باید اجرایی شود. این مشکلات در طول 4 دهه اخیر روی هم انباشته شده است که وزیران هم تنها می‌توانند تغییرات کوچکی را ایجاد کنند ولی این تغییرات در کل تاثیری ندارد و راضی کننده هم نیست البته بر فعالیت بطحائی نقدهایی هم وجود دارد مانند افزایش 15 درصدی حقوق معلمان که بطحائی در برابر اجرایی نشدن این موضوع سکوت کرد. هرچقدر بطحائی در حوزه آموزش قدم‌های مثبتی برداشته است ولی نسبت به مشکلات معیشتی معلمان عملکرد ضعیفی داشته‌اند.

وی  در مورد عملکرد بطحایی اضافه کرد: در حوزه آموزش عملکرد خوبی را از وزیر مشاهده کردیم ولی متاسفانه به سد محکم مافیای کنکور که در بسیاری از بخش‌های نظام حاکمیتی و همچنین آموزشی ایران نفوذ دارند برخورد کرد. به همین دلیل نتوانست دستاوردی برای نظام آموزشی ایران داشته باشد. حذف آزمون‌های تستی در مدارس حواشی بسیاری را به همراه داشت ولی در نهایت نتوانست محصولی در بر داشته باشد. می‌توان گفت که بطحائی می‌خواست یک سری فعالیت‌هایی را انجام دهد که مترقی بود اما حاصلی در بر نداشت شاید این استیضاح به دلیل گسترش مشکلات در آموزش و پرورش درست باشد ولی علت اصلی این استیضاح بحث سیاسی بین مجلس و دولت است چون دیوار این وزارتخانه کوتاه است می‌خواهند بطحائی را استیضاح کنند و در این وضعیت برکناری وزیر به صلاح فضای آموزشی کشور نیست.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز