قرائی مقدم در گفت و گو با برنا مطرح کرد؛

خودسوزی قشر متوسط، فروریزش این طبقه به سمت فقر/ شدیدترین نوع اعتراض خودسوزاندن است

۱۳۹۷/۰۶/۱۴ - ۰۵:۳۰:۰۵
کد خبر: ۷۴۹۴۷۰
خودسوزی قشر متوسط، فروریزش این طبقه به سمت فقر/ شدیدترین نوع اعتراض خودسوزاندن است
یک جامعه شناس گفت: «خودکشی از نوع خودسوزی تأثیر بسیاری در تضعیف روحیه جامعه دارد و از دیگر خودکشی‌ها مثل پرتاب کردن خود از یک بلندی به پایین هم تأثیر مخرب‌تری دارد و می‌تواند جامعه را علیه مسوولان تحریک می کند. »

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا؛ روز گذشته  مردی 45 ساله خود را مقابل ساختمان شهرداری تهران به آتش کشید و دچار 45 درصد سوختگی شد. این مرد قبل از خودسوزی ؛ قصد داشت فرزند را بسوزاند که مردم و ماموران شهرداری از اقدام وی جلوگیری کردند ولی نشد که مانع خودسوزی مرد شوند.

خودکشی از نوع خودسوزی اغلب در قشر فقیر جامعه رخ می دهد وقتی این نوع خودکشی از سوی افرادی در قشر متوسط انجام می گیرد ابعاد و تاکیدهایی را با خود همراه دارد که به نظر باید مورد توجه ویژه مسئولان قرار گیرد.

برای بررسی جامعه شناسانه این خودسوزی و اینکه چرا یک فرد از قشر متوسط جامعه باید به میزانی از ناامیدی برسد که قصد آتش زدن خود به همراه دو فرزندش را داشته باشد با یک جامعه شناس به گفت‌وگو پرداختیم که وی علت‌ خودسوزی و اینکه چرا جامعه به سمت خودسوزی حرکت می‌کند را تشریح کرد.

امان الله قرایی مقدم – جامعه شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، در مورد علت یابی  خودسوزی رخ داده در خیابان بهشت، گفت: «قشر متوسط درحال ریزش است و از طبقه میانه وارد طبقه‌های زیرین می‌شود. حدود 40 میلیون نفر افراد جامعه زیر خط فقر هستند و نمی‌توانند با شرایط موجود زندگی کنند.»

وی با بیان اینکه براساس تئوری خودکشی،  یکی از عوامل موثر در بالا رفتن میزان خودکشی، وضعیت اقتصادی است، افزود: «زمانی که فرد  رابطه و وابستگی خود را با جامعه قطع می‌کند و امیدی به آینده زندگی خود نداشته و از لحاظ اقتصادی دچار فشار فراوانی شود، به سمت خودکشی می‌رود. حرکت به سمت خودکشی یعنی قطع پیوستگی فرد با جامعه.»

قرایی مقدم با اشاره به اینکه خودسوزی یکی از انواع خودکشی است، بیان کرد: «خودسوزی بیشترین نمود و تأثیر مخرب و منفی را روی  افراد جامعه می‌گذارد. فرد به حدی می رسد که خود را برای اعتراض به وضع موجود، اعتراض به مسوولان و اعتراض به جامعه به آتش می‌کشد. همچنین خودکشی از نوع خودسوزی تأثیر بسیاری در تضعیف روحیه جامعه دارد و از دیگر خودکشی‌ها مثل پرتاب کردن خود از یک بلندی به پایین هم تأثیر مخرب‌تری دارد و می‌تواند جامعه را علیه مسوولان تحریک کند. یکی از اهداف خودکشی اعتراض به وضعیت موجود جامعه است.»

این جامعه شناس با تأکید بر اینکه خودسوزی یک بحران است، اظهار داشت: «خودسوزی  شدیدترین نوع اعتراض به وضعیت موجود است. ممکن است اعتراض به صورت خودسوزی در قشر مرفه هم دیده شود اما در میان قشر ضعیف بیشتر است چرا که مشکلات بسیاری دارند. علت شیوع خودسوزی در قشر متوسط این است که قشر متوسط درحال فروریزش به سمت فقر است.»

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز