ابتکار:

آغاز طرح گفت‌وگوی خانواده در ۱۸ استان / پناه آوردن دختران به بهزیستی از ناامنی خانه پدری

۱۳۹۷/۰۶/۱۴ - ۱۵:۳۴:۱۶
کد خبر: ۷۴۹۸۱۶
آغاز طرح گفت‌وگوی خانواده در ۱۸ استان / پناه آوردن دختران به بهزیستی از ناامنی خانه پدری
نشست معرفی و ارزیابی خانواده شکوفا با حضور معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، معصومه ابتکار - معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در نشست معرفی و ارزیابی  خانواده شکوفا گفت: برگزاری روز خانواده را بر مبنای  آیاتی که در قرآن آمده  را انجام می‌دهیم. به طور مشخص موضوع صدق و بحث حضور خانواده در جامعه به اهل بیت حضرت رسول (ص) باز می‌گردد.

وی ادامه داد: خانواده بر اساس عنصر عشق تصمیم می‌گیرند که به افراد آسیب دیده در رضای  راه خداوند باید کمک کنند که قرآن به آن اشاره کرده است. موضوع عاشورا هم به وحدت خانواده اشاره دارد که چرا امام حسین (ع) با خانواده به کربلا رفت. این روزها و این مسائل چالشی جامعه این موارد الهام بخش است و می تواند به خانواده که اکنون در معرض خطر است کمک کند. خانواده که باید مبتنی به صدق باشد و هرگز ارزش خود را از دست ندهد.

معاون رییس جمهور اضافه کرد: در سفرهای استانی دخترانی را می‌بینیم که به دلیل مشکلات به بهزیستی پناه آورده اند و میگویند خانه پدری جای امنی برایشان نبود و تحمل این خانواده در چنین شرایطی سخت است. در دولت دوازدهم که ادامه فعالیت دولت پیش است چند راهبرد مشخص را باتوجه به فرمایشات رهبری، شاخص‌ها و دستور رییس جمهور برنامه و راهبردی را مشخص کردیم که به موضوعات حقوقی مانند تصویب لایحه حمایت از کودکان ختم شد که اکنون در انتظار ابلاغ آن هستیم که در این مورد آموزش و پرورش، بهزیستی، شورای شهر  و ... مسولیت‌هایی دارند.

ابتکار اضافه کرد: لایحه تأمین امنیت زنان در مقابل خشونت هم در حال پیگیری است که درحال بررسی قوه قضاییه است که امیدواریم به این مطالبه جامعه برای حمایت از خانواده توجه شود و مسئولان این قوه سریعتر به آن رسیدگی کنند.

 

ابتکار با اشاره به ستاد زنان گفت: ستاد ملی زن را که با حضور رییس جمهور با شاخص هایی عدالت جنسیتی ، اموزش قبل و بعد از ازدواج  و .. شروع به کار کرد. بر اساس ماموریت ها در حوزه خانواده در مورد رسیدگی به زنان سرپرست خانواده ستادی داریم که تقسیم کار کرده اند که آن را  تقویت خواهیم کرد. یکی دیگر از فعالیت ها این است که توانستیم موضوع ملی را با تقویت مهارت های ارتباطی را به عنوان یک شاخص به آن بپردازیم عزم مهارت ارتباطی است که موجب می‌شود خانواده نام و نشان خود را از دست ندهد.  برای بهبود وضعیت طرح گفت‌وگوی خانواده را در ١٨ استان آغاز کردیم.

 

معاون رییس جمهور در پایان گفت: ما انتظار داریم انجمن ها در این موارد ورود کنند تا این مسائل عمومی تر شود این بحث‌ها به زودی باتوجه به استقبال از آن در کشور گسترده تر می‌شود که با همکاری بخش های غیر دولتی  به رویکرد شهری پرداخته خواهد شد و گفت‌وگوی بین نسلی را مورد توجه قرار می‌دهیم. موضوع شاخص‌های شکوفایی خانواده که مد نظر ما است و خانواده‌ای که بتواند امید را تولید کند چه شاخص هایی باید داشته باشد برای خانواده ها باید امتیاز خاصی قائل باشیم تا آن‌ها تشویق شوند. این فعالیت ها تنها از طریق دولت نمی‌تواند انجام شود و از حضور و کمک دیگران در گسترش شاخص های خانواده سالم استقبال می‌کنیم تا با تاب آوری از شرایط سخت کنونی جامعه عبور کنیم. موضوع شاخص های شکوفایی خانواده که مد نظر ما است و خانواده ای که بتواند تولید امید کند چه شاخص هایی داشته باشد برای خانواده ها باید امتیاز خاصی قائل باشیم تا آنها تشویق شوند. این فعالیت ها تنها از طریق دولت نمی‌تواند انجام شود و از حضور و کمک دیگران در گسترش شاخص های خانواده سالم استقبال می‌کنیم تا شرایط جامعه ما در بحران کنونی از درون با تاب اوری از این دوران سخت عبور بکنیم.

 

باستانی، معاون بررسی های راهبردی گفت: بر اساس فرصتی که پیش آمد آن را محترم شمردیم تا گزارشی از اقداماتی در حوزه شاخص خانواده شکوفا و همچنین طرح های معاونت که اساس خانواده است را ارائه خواهیم بدهیم.

وی ادامه داد: خانواده مقدس ترین نهاد جامعه است و توجه خاصی به بنیایدتری نهاد جامعه می شود. با همه چالش های کنونی کشور ولی در ایران هنوز خانواده جایگاه خود را باتوجه به موجودیت چالش‌ها دارد. زمانی که می‌گوییم خانواده سالم و موارد دیگری در رابطه با خانواده شکوفا  شاخص هایی دارد که میخواهد بگوید در کجا هستیم و به کجا خواهیم رفت. اگر از استانداردها فاصله داریم باید بدانیم چه باید بکنیم

باستانی افزود: ارتباط در خانواده چند دسته است که نیازمند ان است که بتوانیم شاخص ها را بشناسیم و روی ان کار کنیم و این دلیلی است که بر روی یک یا چند عنوان تکیه نداشته باشیم. روندی که معاونت سعی دارد دنبال کند دوره های سنی مختلف خانواده مد نظر ما بوده است تا همه گروه های سنی را مورد توجه قرار دادیم.

 

معاون بررسی های راهبردی معاونت زنان در ادامه گفت: در دو مرحله اول همه مطالعات ملی و دانشگاهی انجام شده اطلاعات موجود است در مرحله بعد تحلیل هایی صورت گرفته که کارگروه  خانواده سالم به نتایحی رسیده اند که در ادامه به آن میپردازیم.

 

شکر بیگی ، دبیر کارگروه  خانواده سالم در ادامه گفت:   در شرایطی زندگی میکنیم که خانواده ها دچار مشکل هستند ولی خبری از فروپاشی نیست زیرا خانواه که رسرمایه فرد محسوب میشود از بین نمی رود . امروز به دلیل بارهایی که بر دوش همه است میرساند که چگونه باید به شاخص ها پرداخت. 

وی ادامه داد: ایا تعریف خانواده با گذشت زمان تغییر نکرده؟ اگر شاخصی را به عنوان سرمایه اجتماعی داشته باشیم بر اساس نتایج در نیم قرن اخیر اقای جمشید دهقان به ان رسیده که در کارگروه آنها را  افزایش دادیم. این کار نیاز به وقت و زمان بیشتری دارد و باید یک پایگاه جدی داشته باشیم، اولین قدم در مورد این بود که خانواده سالم چیست که به نکات مشترکی مانند اعتماد رسیدیم اعتماد به عنوان پایه ای ترین اساس خانواده است و به مطالعات بیشتری هم نیاز دارد که با استادان و دانشگاهی در میان گذاشتیم.

 

دبیر این کارگروه اضافه کرد: در مورد شاخص های خانواده های مختلف باید به قطعیت برسیم که خانواده ها را با شاخص ها جدا کنیم وقتی از گفتوگو حرف میزنیم باید ببینیم ایا خانواده توان گفتوگو را دارند ؟ در این زمینه در برخی موارد به بن بست رسیده ایم که در تلاش هستیم که این بن بست ها باز شود. باید بدانیم موفقیت و شادی خانواده چست ؟ مواردی میبینیم که موفقیت در خانواده جای خوشبختی را گرفته است ولی قافل از این هستیم که فرزندان خسته میشوند و اسیب میبینند

 

شکر بیگی در پایان گفت: باید خانواده شکوفا را با شاخص های اصولی تعریف کنیم امروز کل جهان در حالی مطالعه در مورد خانواده پایدار را پیگیری  میکنند که در هر دوره ای از زندگی همواره نقشی در خانواده ایفا می‌کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز