مدیر ستاد مقابله با گرد و غبار مطرح کرد؛

بودجه مقابله با گرد و غبار کل کشور به خوزستان داده شد/ به زودی میدان های گرد و غبار در کشور افزایش می یابد/ گرد و غبار علت ۷۵ درصدسرطان ها

۱۳۹۷/۰۶/۱۷ - ۱۰:۰۵:۵۲
کد خبر: ۷۵۰۴۸۴
بودجه مقابله با گرد و غبار کل کشور به  خوزستان داده شد/ به زودی میدان های گرد و غبار در کشور افزایش می یابد/ گرد و غبار علت ۷۵ درصدسرطان ها
طهماسبی گفت : بودجه ای که برای مقابله با گرد و غبار در کل کشور تعیین شده بود همه خرج رفع معضلات خوزستان شده و کلمه کشور این میانه حذف شد .

به گزارش گروه اجتماعی برنا،  دکتر مسعود تجرشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ابتدا نشست اقدامات ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گفت:  با توجه به وضعیت منطقه و اقلیم کشور و همچنین کاهش بارش باران در سال های اخیر  پیش بینی ها نشان میدهد این کاهش بارش ها مخصوصا در بخش کشاورزی فشار زیادی بر روی ذخایر آبی  وارد کند و  این موضوع باعث میشود زمین های کشاورزی رها شده و به میدان گرد و  غبار تبدیل شود .

وی تاکید کرد : ٧٥ درصد سرطان ها به گرد و غبار باز میگردد که باید این موضوع را از وزارت بهداشت پیگیری کنید.

طهماسبی مدیر ستاد مقابله با گرد و غبار در ادامه این نشست گفت : ستاد ملی گرد و غبار از سال ٨٨ پیرو وضعیت نابسامان گرد و غبار که ناشی عملکردهای عراق و سوریه بود شروع به فعالیت کرد ،پس از آن ایین نامه ای که با عجله  در سال ٩٥ تنظیم شده بود مجددا مورد باز بینی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ١٤ سازمان و نهاد پیگیرفعالیت ها در حوزه مبارزه با گرد و غبار  هستندگفت : بر اساس ایین نامه بازیبینی شده هر نهاد و سازمان  وظایف مختلف را برعهده دار شد  و کمیته ها و کارگروه های تخصصی تشکیل شد  که البته  به دلیل تعدد سلیقه ها اختلاف زیادی پیش امد.  

وی ادامه داد: منشا یابی پدیده گرد و غبار  چه داخلی و خارجی انجام شده است  و در ادامه با سوریه ،عراق و قطر وارد گفت وگو شدیم ولی به این موضوع توجه داشته باشید که نتیجه آن به ضمانت اجرایی نیازدارد که در این مبحث ضعف و بی توجهی وجود دارد .

طهماسبی با بیان  اینکه جلساتی   برای  بررسی وضعیت تالاب ها و مدیریت اب تشکیل شده،  افزود :  در مناطق دارای تالاب ها  نتایج خوبی بدست آمده است.  تا سال ٩٥ اهمیتی به موضوع داده نمی‌شد و در سال ٩٤،  هفده میلیارد و در سال٩٥ ، سی میلیارد و در سال ٩٦ به ستاد ملی گرد و غبار بودجه ٢٨٥ میلیارد تومانی در بین کل دستگاه ها تخصیص داده شد. امسال ٣٥٠ مییارد تومان  به خوزستان تخصیص داده شده که نگران کننده است زیرا به برخی از استان ها مامند کرمان، سیستان خراسان هاو ... چیزی نرسیده است.

وی در همین مورد ادامه داد: به یکباره مشاهده شد بودجه ای که برای کل کشور بوده همه به خوزستان تخصیص داده شده است که برای مشکل برق و وضعیت محیط زیستی خوزستان بود و کلمه کشور حذف شده است.  به نظر می‌رسد اشتباه شده و موضوع را پیگیری کردیم و گفتند که با دستور رهبری بوده ، به شدت معتقدیم که سیستان باید مد نظر قرار بگیرد و فعالیت کرده ایم که رسیدگی ها برابر باشد به خصوص سیستان که باید نگاه خاصی به ان شود.

طهماسبی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا در مورد مناطقی  که  به زودی به میدان گرد و غبار تبدیل می شوند گفت:  ٨٥ درصد کشور خشک و نیمه خشک است و مناطق زیادی داریم که اگر مراقب نشود و رسیدگی نکنیم به این مناطق اضافه می شوند. مناطقی که  زیر نظر جهاد کشاورزی است در خطر هستند .این مشکلات در کناره کاسپین هم وجود دارد. آمار مناطق خشک کشور که به زودی به مراکز پر گرد و غبار تبدیل می شوند به زودی افزایش پیدا می کند به خصوص مناطقی که رطوبت دارند بیشتر ما را نگران می کنند که به خشک سالی نزدیک هستند و استمرار خشک سالی خطرناک خواهد بود.

طهماسبی با تاکید بر اینکه تفاوت بین طوفان ماسه و گرد و غبار وجود دارد گفت :   اکثر کشور ما خشک و نیمه خشک است و این اتفاقات خواسته مناطق خشک و نیمه خشک جهان است. در کارگروه ها بیشتر به موضوع گرد و غبار میپردازند. در بحث طوفان گرد و غبار حدود ٢٠ میلیون هکتار مناطق تحت تاثیر طوفان داشتیم و با توجه به ادقام گرد و غبار به ٣٠ میلیون هکتار رسیده است.اینکه بگوییم همه گرد و غبار ها مربوط به سوریه، عربستان، عراق است  درست نیست مقداری هم از شرق کشور مربوط به پاکستان و افغانستان و از شمال شرق ترکمنستان وارد می شوند.

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز