حجت الاسلام عزیزی در گفت‌وگو با برنا؛

مردم برای ریشه کن شدن فقر، زکات واجب خود را بپردازند/ کمتر از ۷ درصد مردم زکات می‌دهند

۱۳۹۷/۰۶/۲۰ - ۰۵:۱۵:۰۹
کد خبر: ۷۵۱۶۴۳
مردم برای ریشه کن شدن فقر، زکات واجب خود را بپردازند/ کمتر از ۷ درصد مردم زکات می‌دهند
یک کارشناس مذهبی گفت: «درحال حاضر همه افرادی که زکات خود را می‌پردازند کمتر از 7 درصد هستند.»

حجت الاسلام عباس  عزیزی - کارشناس مذهبی درگفت‌وگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری برنا، با توجه به فرا رسیدن روز اول محرم در مورد احسان و نیکوکاری امام حسین (ع)، گفت: «در حدیثی آمده که دین ارکانی دارد که یکی از مهم‌ترین ارکان دین خدا زکات است. در هر بخشی از قرآن که خداوند دستور نماز داده، دستور زکات هم داده است. نباید روی ترغیب مردم  به احسان و نیکوکاری از نوع مستحب فرهنگ‌سازی کرد  بلکه باید مردم را به سمت احسان و نیکوکاری واجب ببریم. هیچ گونه حقی نداریم مردم را ترغیب به تأمین وسایل نیازمندان یا سرپرستی دختران محروم و ...کنیم چرا که خدا  چنین امری صادر نکرده اما دستور پرداخت زکات را داده است.»

وی در ادامه افزود: «پرداخت زکات واجب است و برای ترک این  واجب عواقب بسیار شدیدی درنظر گرفته شده است؛ باید از مردم خواست حقوق واجب دین‌شان را ادا کنند.  در حدیثی آمده است اگر همه افرادی که واجب زکات هستند، 9 مورد در نظرگرفته شده را به همان میزان و حساب شرعی لازم بپردازند، یک فقیر هم باقی نخواهد ماند. درحال حاضر مستمندان جامعه از مفاهیم بلند اسلامی بی اطلاع هستند و توقع دریافت کمک‌های مستحق را دارند اما اگر از این موضوع اطلاع داشته باشند، باید اقدامی در جهت احقاق حق واجب خود داشته باشند.»

حجت الاسلام عزیزی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین خصوصیت اهل ایمان پرداخت زکات است، گفت: «مومن کسی است که قسمتی از زندگی و  درآمد خود را به صاحب محروم ببخشد. آقای قرائتی - رئیس ستاد زکات کشور اعلام کردند درحال حاضر  همه افرادی که  زکات خود را می‌پردازند کمتر از  7 درصد هستند.»

وی بیان کرد: «اگر مردم حقوق واجب دین خود را ادا کنند فاصله و شکاف‌های طبقاتی جبران خواهد شد و همان طور که پیا»مبر اسلام می‌فرماید یک فقیر در دنیا باقی نخواهد ماند. صنف طلاداران باید زکات خود را پرداخت کنند

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه پرداخت زکات به چه کسی نیز مسئله مهمی است، گفت: «برای مثال عده‌ای در فامیل مستحق دریافت زکات هستند و امام صادق می‌فرماید که حق ندارید زکات‌تان را در  محلیخرج کنید زمانی که خواهر و برادر، فرزندتان و حتی خویشاوندتان به آن احتیاج دارد. هر کسی که ثروتی دارد باید زکات مال خود را بپردازد و اگر آن را به  اطرافیان خود بدهد به صورت تدریجی فقر ریشه کن خواهد شد. دولت کریمه امام زمان هم همین است. امام زمان  مدیریت غیرقابل  تصوری ندارد، حضرت می‌آیند و همین حقوق واجبه را می‌گیرند و  اموال را بین مردم تقسیم می‌کنند.»

نظر شما